Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki Jimny je v terénu jako doma

aktualizováno 
- Horší je to s pohodlím - při jízdě na silnicích se komfortu citelně nedostává, v zatáčkách se vůz chová až neurvale a kvůli nedostatku prostoru lze zadní sedadlo využít pro převoz dospělých pasažérů jen na několik kilometrů. Benzinový motor 1,3 lehkému vozu stačí na asfaltu i v přírodě, plusem je jeho nízká spotřeba. Jimny je tedy spíše autem do terénu než pohodlným offroadem do města.«.

V kategorii lehkých terénních vozů má několik nej. Je nejlehčí a v terénu jej zastaví jen máloco. Je nejmenší, a to lze dobře využít všude tam, kde je zapotřebí zatáčet na malém prostoru. Má také nejslabší motor, což ale Jimnyho jako bojovníka »v lehké váze« nijak neomezuje. Na běžných silnicích pohání motor zadní nápravu, před vjezdem do terénu lze přeřadit na náhon všech čtyř kol. Toto řazení Jimny zvládá i za jízdy do rychlosti sto kilometrů za hodinu. Úplně zastavit je nutné, až když je před vozem drsný terén, který si říká o redukční převodovku. Tam se ale malé Suzuki jen tak před něčím nezastaví. Hlavně na místech, kde obvykle dochází dech silnějším, ale těžším terénním vozům, jede Jimny stále dál. V jednom však za nejmodernějšími off-roady zaostává - postrádá náhon všech kol s elektronickou kontrolou. Na běžné cestě nejdříve překvapí až přílišná tuhost podvozku s žebřinovým rámem a tuhými nápravami, což posádku protřepe na každé nerovnosti. T aké při větru a na mokré dálnici musí být řidič ve střehu s rukama pevně na volantu. Z pohonu zadní nápravy navíc pramení nedotáčivost auta, kterou Jimny kopíruje dost citelně. Třináctistovkový benzinový motor sice ze začátku budí jistou nedůvěru, ta se však rozplyne hned po nastartování. Ozve se totiž zvuk, který sice jen vzdáleně,ale přece připomíná mnohem silnější víceválcové stroje. Na silnicích od něj nelze očekávat žádnou přebornickou akceleraci, ale na svůj objem nezklame. Motor táhne od nízkých otáček, což je důležité pro jízdu v terénu. Spotřeba se u testovaného vozu pohybovala mezi šesti a devíti litry benzinu na sto kilometrů a ani v terénu nešplhala do astronomických výšin. Uvnitř terénního Suzuki je místo pro dva dospělé,kteří však při jízdě nesmějí příliš rozkládat rukama - kabina je docela úzká. Vzadu je místa poskrovnu, Jimny má homologaci pro čtyři cestující. Stísněně se zde nebudou cítit děti ani pes, dva lesní dělníci už by si tu po práci asi neodpočinuli. Přední sedadla fungují dobře v terénu, kdy podrží řidiče i spolujezdce při náklonu do všech stran. Po sklopení se však nevracejí do původní polohy a k ovladačům jejich nastavení není snadný přístup. Výborná jsou velká zpětná zrcátka, která spolu s malými rozměry vozu umožňují přehled o okolní situaci. Pokud bude Jimny podle statistiky německé stanice technické kontorly TÜV stejně kvalitní jako jeho předchůdce Samurai, m ůže zájemce očekávat v prvních letech průměrně poruchové auto, ve srovnání se staršími auty už však nadprůměrně kvalitní vozidlo. Nejmladší off-road od čtvrtého největšího japonského výrobce má nejlepší šance kráčet v šlépějích legendárních modelů SJ a Samurai, oblíbených i u nás především mezi příznivci levných ojetých terénních vozů, pocházejících hlavně z individuálního dovozu. Nelze předpokládat, že se nový Jimmy bude u nás prodávat tak jako například v alpských zemích, odkud jeho většina ojetých předchůdců pochází. Nic na tom nezmění ani fakt, že oproti svým konkurentům je výrazně levnější. Už aby tento vůz, určený do města i do terénu, byl taky v bazarech. Zejména mladí pánové a hlavně slečny, kterým je určen, si na něj budou muset nějaký ten rok počkat. Průměrně jeté pět let staré vozítko do města i do terénu bude ke koupi za zhruba 235 000 korun.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  14,2
Zrychlení 0-400 m (s)  19,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  31,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  33,7
Pramen: ÚSMD

Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobců)

Model

Suzuki Jimny 1,3 JLX 

Suzuki Grand Vitara 1,6 JLX

Lada Niva 1,7 21214

Výkon motoru (kW/k)

59/80

69/94

59/80

Max. točivý moment(Nm)

104

138

133

Počet ventilů na válec

4

4

2

Maximální rychlost (km/h)

140

150

135

Spotřeba (l/100 km) 1)

10,2/7,1/8,2

10,0/7,2/8,2

13,2/9,0/10,6

Pohotovostní hmotnost (kg)

1025

1215

1210

Rozměry d/š/v (mm)

3625/1600/1670

3875/1695/1685

3720/1680/1640

Rozvor (mm)

2250

2200

2200

Poloměr otáčení (mm)

4900

4700

5500

Světlá výška (mm)

190

195

220

Objem zavazadlového prostoru (l)

170

-

150



VÝBAVA POROVNÁVANÝCH VOZŮ

Suzuki Jimny 1,3 JLX 

Suzuki Grand Vitara 1,6 JLX

Lada Niva 1,7 21214

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/ano

ano/ano

ne/ne

Boční airbagy

ne

ne

ne

ABS

30 000

30 000

ne

El. ovládaná přední okna

ano

ano

4000 až 5000

Klimatizace

45 000

35 000

ne

Posilovač řízení

ano

ano

ne

Centrální zamykání

ano

ano

4000 až 5000

Cena (Kč)

479 900

569 900

332 200

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace; - výrobce neudává
Pramen: AUTO MOTO

Očima designéra

Už do vínku bych dal tomuto civilnímu vojáčkovi širší rozchod kol. Robustně zdůrazněné blatníky,nabíhající na nárazníkový pás okolo celého vozu, povedou jistě k použití širokých kol. Způsobem tvarování je Jimny  velmi příbuzný se svým souběžníkem W agon R+, ale zde je hrubotesanost na místě. Surová funkčnost je zabalena do sympatické kombinézy, maska mezi ochrannými skly světel vyjadřuje pevnost čela a dohromady s nárazníkem svědčí o kultivovanosti designérů. Taktéž rohový tvar zadních svítilen by mohl zdobit kdejakého civilního kombíka. Boční pevnost je vhodně vyjádřená širokým kořenem sloupku za dveřmi. V iditelné závěsy zadních dveří vpravo vedle rezervního kola prozrazují svoji účelnost v levostranném provozu Japonska.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Suzuki Jimny je v terénu jako doma.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.