V kategorii lehkých terénních vozů má několik nej. Je nejlehčí a v terénu jej zastaví jen máloco. Je nejmenší, a to lze dobře využít všude tam, kde je zapotřebí zatáčet na malém prostoru. Má také nejslabší motor, což ale Jimnyho jako bojovníka »v lehké váze« nijak neomezuje. Na běžných silnicích pohání motor zadní nápravu, před vjezdem do terénu lze přeřadit na náhon všech čtyř kol. Toto řazení Jimny zvládá i za jízdy do rychlosti sto kilometrů za hodinu. Úplně zastavit je nutné, až když je před vozem drsný terén, který si říká o redukční převodovku. Tam se ale malé Suzuki jen tak před něčím nezastaví. Hlavně na místech, kde obvykle dochází dech silnějším, ale těžším terénním vozům, jede Jimny stále dál. V jednom však za nejmodernějšími off-roady zaostává - postrádá náhon všech kol s elektronickou kontrolou. Na běžné cestě nejdříve překvapí až přílišná tuhost podvozku s žebřinovým rámem a tuhými nápravami, což posádku protřepe na každé nerovnosti. T aké při větru a na mokré dálnici musí být řidič ve střehu s rukama pevně na volantu. Z pohonu zadní nápravy navíc pramení nedotáčivost auta, kterou Jimny kopíruje dost citelně. Třináctistovkový benzinový motor sice ze začátku budí jistou nedůvěru, ta se však rozplyne hned po nastartování. Ozve se totiž zvuk, který sice jen vzdáleně,ale přece připomíná mnohem silnější víceválcové stroje. Na silnicích od něj nelze očekávat žádnou přebornickou akceleraci, ale na svůj objem nezklame. Motor táhne od nízkých otáček, což je důležité pro jízdu v terénu. Spotřeba se u testovaného vozu pohybovala mezi šesti a devíti litry benzinu na sto kilometrů a ani v terénu nešplhala do astronomických výšin. Uvnitř terénního Suzuki je místo pro dva dospělé,kteří však při jízdě nesmějí příliš rozkládat rukama - kabina je docela úzká. Vzadu je místa poskrovnu, Jimny má homologaci pro čtyři cestující. Stísněně se zde nebudou cítit děti ani pes, dva lesní dělníci už by si tu po práci asi neodpočinuli. Přední sedadla fungují dobře v terénu, kdy podrží řidiče i spolujezdce při náklonu do všech stran. Po sklopení se však nevracejí do původní polohy a k ovladačům jejich nastavení není snadný přístup. Výborná jsou velká zpětná zrcátka, která spolu s malými rozměry vozu umožňují přehled o okolní situaci. Pokud bude Jimny podle statistiky německé stanice technické kontorly TÜV stejně kvalitní jako jeho předchůdce Samurai, m ůže zájemce očekávat v prvních letech průměrně poruchové auto, ve srovnání se staršími auty už však nadprůměrně kvalitní vozidlo. Nejmladší off-road od čtvrtého největšího japonského výrobce má nejlepší šance kráčet v šlépějích legendárních modelů SJ a Samurai, oblíbených i u nás především mezi příznivci levných ojetých terénních vozů, pocházejících hlavně z individuálního dovozu. Nelze předpokládat, že se nový Jimmy bude u nás prodávat tak jako například v alpských zemích, odkud jeho většina ojetých předchůdců pochází. Nic na tom nezmění ani fakt, že oproti svým konkurentům je výrazně levnější. Už aby tento vůz, určený do města i do terénu, byl taky v bazarech. Zejména mladí pánové a hlavně slečny, kterým je určen, si na něj budou muset nějaký ten rok počkat. Průměrně jeté pět let staré vozítko do města i do terénu bude ke koupi za zhruba 235 000 korun.
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,2 |
Zrychlení 0-400 m (s) | 19,2 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) | 13,3 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) | 31,9 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) | 33,7 |
Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobců)
Model |
Suzuki Jimny 1,3 JLX |
Suzuki Grand Vitara 1,6 JLX |
Lada Niva 1,7 21214 |
Výkon motoru (kW/k) |
59/80 |
69/94 |
59/80 |
Max. točivý moment(Nm) |
104 |
138 |
133 |
Počet ventilů na válec |
4 |
4 |
2 |
Maximální rychlost (km/h) |
140 |
150 |
135 |
Spotřeba (l/100 km) 1) |
10,2/7,1/8,2 |
10,0/7,2/8,2 |
13,2/9,0/10,6 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1025 |
1215 |
1210 |
Rozměry d/š/v (mm) |
3625/1600/1670 |
3875/1695/1685 |
3720/1680/1640 |
Rozvor (mm) |
2250 |
2200 |
2200 |
Poloměr otáčení (mm) |
4900 |
4700 |
5500 |
Světlá výška (mm) |
190 |
195 |
220 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
170 |
- |
150 |
VÝBAVA POROVNÁVANÝCH VOZŮ
Suzuki Jimny 1,3 JLX |
Suzuki Grand Vitara 1,6 JLX |
Lada Niva 1,7 21214 | |
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/ano |
ano/ano |
ne/ne |
Boční airbagy |
ne |
ne |
ne |
ABS |
30 000 |
30 000 |
ne |
El. ovládaná přední okna |
ano |
ano |
4000 až 5000 |
Klimatizace |
45 000 |
35 000 |
ne |
Posilovač řízení |
ano |
ano |
ne |
Centrální zamykání |
ano |
ano |
4000 až 5000 |
Cena (Kč) |
479 900 |
569 900 |
332 200 |
Pramen: AUTO MOTO
Očima designéra
Už do vínku bych dal tomuto civilnímu vojáčkovi širší rozchod kol. Robustně zdůrazněné blatníky,nabíhající na nárazníkový pás okolo celého vozu, povedou jistě k použití širokých kol. Způsobem tvarování je Jimny velmi příbuzný se svým souběžníkem W agon R+, ale zde je hrubotesanost na místě. Surová funkčnost je zabalena do sympatické kombinézy, maska mezi ochrannými skly světel vyjadřuje pevnost čela a dohromady s nárazníkem svědčí o kultivovanosti designérů. Taktéž rohový tvar zadních svítilen by mohl zdobit kdejakého civilního kombíka. Boční pevnost je vhodně vyjádřená širokým kořenem sloupku za dveřmi. V iditelné závěsy zadních dveří vpravo vedle rezervního kola prozrazují svoji účelnost v levostranném provozu Japonska.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce
Suzuki Jimny je v terénu jako doma. |