Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

  11:00
Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou techniku.
Suzuki Swift

Suzuki Swift | foto: Suzuki

Během 34 let se design a technologie změnily k nepoznání, ale některé parametry jsou dnes skoro stejné jako tehdy. Swift tak stále měří zhruba tři a tři čtvrtě metru, váží okolo osmi metráků a o pohon se stará atmosférický čtyřválec, nebo přeplňovaný tříválec.

Suzuki Swift

Dlouhá historie

Sama automobilka klade počátek historie modelu Swift do roku 2004, kdy se představil první model s výrazným designem, jehož základní linie se drží dodnes. Za tu dobu vzniklo ve dvou generacích na 5,4 milionu kusů, ale těm předchází dvě další generace, které se v Evropě prodávaly také jako Suzuki Swift.

Historie jména Swift tedy sahá až na počátek osmdesátých let. Malý hatchback začal svůj život jako projekt General Motors, ale americká automobilka jej v nedokončené podobě přenechala Japoncům výměnou za 5 % akcií. Tento Swift se prodával v různých částech světa pod mnoha značkami, mimo jiné jako Chevrolet, Holden či Isuzu. Jinak má však nejnovější Swift s tím původním z roku 1983 společného překvapivě hodně.

Suzuki Swift Sport

Podruhé průkopníkem

Ano, tři válce a turbo se nabízely už pro první Swift (v dalších generacích Suzuki tento koncept opustilo). Tehdy takový motor z litrového objemu měl 59 kW a 118 Nm, dnešní konstrukce dává k dispozici 82 kW a 170 Nm.

Je to totiž motor vybavený nejen přímým vstřikováním, ale i vodou chlazenými výfukovými svody a intercoolerem. Pro zkrácení cesty výfukových plynů a zrychlení odezvy je turbo IHI s plnicím tlakem 1,0 bar namontováno přímo k hlavě motoru.

Ve vrcholném provedení je tento motor navíc doplněn o kompaktní hybridní pohon. U něj je ke spalovacímu motoru připojen malý elektromotor, který do čtyř tisíc otáček pomáhá s akcelerací a zároveň při zpomalování dobíjí malý, 0,37kWh lithiový akumulátor.

Vše je sestaveno s typickou japonskou úsporností – tento hybrid neumí jezdit čistě na elektřinu, ale díky skromnému pojetí je jen o 10 kg těžší než konvenční provedení.

Swift tak s turbomotorem pojmenovaným BoosterJet netrpí na turboefekt a navzdory nižšímu výkonu dosahuje dynamiky srovnatelné s předchozí generací v provedení Swift Sport. V tomto směru vedle přeplňování pomáhá také značná úspora hmotnosti, a to ve srovnatelných verzích 120 kg.

Mírnou nevýhodu představuje použití pouze pětistupňové manuální převodovky. Motor s širokým pásem maxima točivého momentu si sice s velkými přeskoky poradí, ale souhra s „šestikvaltem“ by pomohla dostat z tříválce víc.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Výčet nedostatků se přitom omezuje pouze na tyto subjektivní detaily v duchu „co by kdyby“. Swift by si určitě zasloužil ostřejší geometrii přední nápravy, která by zesílila odezvu řízení, a větší zdvihy kol pro ještě nenucenější průjezdy po rozbitých silnicích. Pak by suzuki bylo geniálně jezdícím malým autem, které by těžko našlo přemožitele. Ve skutečnosti je „jen“ nadprůměrně dobře ovladatelným supermini.

Nízká hmotnost (u hybridního tříválce stále jen 875 kg) svědčí nejen dynamice, ale i ovladatelnosti. Řízení s proměnlivým převodem sice působí poněkud odtažitě, ale má ostré reakce. V zatáčkách podporuje rychlé změny směru, ve městě zase ulehčuje manévrování. A mezigenerační rozšíření karoserie o 4 cm zlepšilo stabilitu v přímém směru i při průjezdu zatáčkou.

Z prcka normálním autem do města

Úspora hmotnosti je stejně jako zvětšení vnitřního prostoru zásluhou nové platformy Heartect. Konstrukce, která se představila už v modelech Baleno a Ignis, umožnila Suzuki zkrátit karoserii (z 3,85 na 3,84 metru) a přitom nabídnout více místa pro posádku i zavazadla. Nová generace tedy odstranila hlavní nedostatky předchůdce: v zadní řadě sedadel přibylo místa do všech stran a kufr vyrostl z trpasličích 211 litrů o čtvrtinu na dobře použitelných 265 litrů.

Interiér prošel přerodem z lehce ornamentálních asijských tvarů na moderní sportovní styl. Především tady se nezapře, že Suzuki u svých nejnovějších modelů využívá služeb designérského centra v italském Turíně. Dotykový displej multimediálního systému (standard s výjimkou základní výbavy) vystupuje z palubní desky a je natočený k řidiči. Na řidiče míří také dva mohutné tubusy, v nichž je zakomponován přístrojový štít, zatímco horizontální ozdobná lišta v palubní desce dodává všem těmto prvkům přesah na stranu spolujezdce.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Podobně zajímavá jako samotný design je i výbava nového Swiftu. Už v základu za 259 900 korun dostanete nejen klimatizaci, elektrické stahování předních oken a dálkově ovládané centrální zamykání, ale také kůží potažený volant či rádio s USB a Bluetooth. O 21 tisíc dražší úroveň Premium pak přidává multimediální systém s digitálním tunerem, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel, mlhovky a litá kola. Suzuki tedy tradiční nemožnost konfigurovat přesnou specifikaci vozu kompenzuje výhodným příplatkem za balík výbavy navíc.

Testované vrcholné provedení je pak vyhrazeno jen speciálním druhům pohonu – atmosférickou dvanáctistovku nabízí jen s převodovkou CVT nebo jako hybrid s pohonem všech kol, turbolitr pak jako hybrid s manuálem nebo běžné provedení se šestistupňovým automatem. V případě testovaného hybridního tříválce cena dosahuje na pohled vysokých 392 900 korun, ale standardem jsou LED světlomety, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo navigace, tedy prvky, za které u konkurence zpravidla musíte dále připlácet a leckdy nejsou v nabídce vůbec.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...