Suzuki Swift

Suzuki Swift | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Suzuki Swift zhubl o 120 kilogramů a sází na hybridní pohon

  • 7
Předchozí Swift bylo obratné a docela pohledné auto s absurdně malým kufrem. Nová generace se snaží zesílit tradiční přednosti modelu a odstraňuje největší handicap.

Suzuki platí především za výrobce motorek a malých SUV, ale jeho model Swift je ikonou, která má v nabídce japonské firmy nezastupitelné místo. Proto se představuje již třetí novodobé provedení tohoto modelu, které opět rozvíjí známé designové téma: krátká karoserie se svisle orientovanými světly vepředu i vzadu, velmi strmé čelní sklo a černé sloupky karoserie.

Nová generace přináší několik novinek: velkou masku chladiče, kliky zadních dveří skryté v rámu bočního okna a plnější, zaoblené tvary bočních partií. Vrcholné verze k tomu dostanou plně diodové světlomety, leštěné disky kol a na přání i dvoubarevné lakování, které Swift dosud nabízel jen ve speciálních edicích.

Auto dostalo velmi lehkou a kompaktní platformu Heartect, kterou sdílí s modely Ignis a Baleno. Díky tomu hmotnost klesla o 120 kg, nejlehčí provedení váží pouhých 840 kg. Karoserie se zkrátila o 10 mm, ale zároveň o 20 mm narostl rozvor. Nový Swift je navíc o 15 mm nižší a o 40 mm širší. Při téměř nezměněném formátu se tedy značně proměnily proporce vozu. Délka se přitom na rozdíl od většiny konkurentů drží stále hluboko pod čtyřmi metry, konkrétně na 3 840 mm. Zásadní novinkou je zvětšení kufru z 211 na 265 litrů. Teď už tedy Swift uveze více než jen malý nákup.

Interiér má složitější design než dosud, palubní deska je navíc mírně natočena k řidiči. Ve výbavě nebude chybět multimediální systém s navigací a rozhraním pro ovládání mobilního telefonu, ani automatická klimatizace nebo adaptivní tempomat. Paletu asistenčních systémů tvoří varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování únavy řidiče, autonomní brzdění a automatické přepínání dálkových světel. Drobnou, ale podstatnou novinkou je možnost ovládat palubní počítač z volantu – to ve Swiftu dosud chybělo.

Nabídka motorů se s novou generací znatelně rozšíří, celkem bude na výběr osm různých kombinací pohonné jednotky a převodového ústrojí. Základem je i nadále atmosférický čtyřválec 1,2 l, tentokrát však s výkonem 66 kW a nově doplněný o technologii DualJet. Zdvojený vstřikovací systém umožňuje přesněji dávkovat palivo, což přináší úsporu paliva ve výši 5 %. Tento agregát bude možné kombinovat s manuální převodovkou, samočinnou skříní CVT a manuálem doplněným o pohon všech kol.

Nad dvanáctistovkou se ještě objeví litrový tříválec s turbem nabízený s pětistupňovým manuálem, nebo šestistupňovým měničovým automatem. Nabídne 82 kW a podle typu převodovky 170, nebo 160 Nm.

Pro všechny varianty s manuální převodovkou bude navíc k dispozici kompaktní hybridní pohon SHVS. Ten tvoří startér-generátor připojený k motoru přes klínový řemen a malá lithium-iontová baterie pod sedadlem řidiče. Systém ulehčuje spalovacímu motoru při rozjezdech a akceleraci a baterie také napájí palubní elektroniku. Podle oficiálních údajů snižuje spotřebu o 0,3 l/100 km, přitom hmotnost verzí SHVS je jen o 10 kg vyšší než u běžných motorů.

Na rozdíl od předchozí generace se nový Swift nebude vyrábět v Maďarsku, ale bude se do Evropy vozit z Japonska. Prodej se rozeběhne v květnu.