Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki Swift: nenápadný, ale spolehlivý služebník

  20:37aktualizováno  20:37
2. 2. 2000 - Chladná rozumová úvaha obvykle bývá na počátku zájmu o jetý Suzuki Swift. Japonec z velmi žádané kategorie malých vozů je provozně nenáročný, nadprůměrně spolehlivý, a přestože se ve své nejpůvodnější verzi s litrovým motorem představil už v roce 1983 a dál na kabátu doznal jen nepřevratných úprav, zůstává vzhledem pořád přijatelný. Pro to všechno ho zájemci vyhledávají většinou cíleně, jen zřídkakdy pro celkově jednoduchý a nenápadný automobil vzplane náhodný kupec.
Exempláře nejstaršího modelu do první modernizace v roce 1988 jsou v přijatelném stavu k mání za 15 000 až 30 000 korun, zatímco novější provedení začíná zhruba na padesátitisícové hranici. Perspektivnější auta třeba ročníku 1993 (druhou modernizaci přinesl rok 1991) lze už i v kufrové verzi sehnat asi za 80 000 a swift po další úpravě vizáže v roce 1996 stojí kolem 120 000 korun. Zánovní sedan, dejme tomu ročníku 1998, se vejde pod 160 000 korun. Při zájmu o jetý Suzuki Swift je dobré prověřit kvalitu případné klempířské opravy. Mnohé, zvláště starší vozy se totiž do tuzemska dostaly ze západní Evropy po haváriích a do kompaktní karoserie se nárazy mohly přenést víc než se na první dojem může zdát. Tříválcové litrové motory mívají vůle na klikovém hřídeli a jsou hlučnější. K typickým bolestem patří vůle na přední nápravě, předčasně korodující výfuky a u prvních modelů do ročníku 1988 také koroze nosných dílů. Výhrady lze mít k tužšímu řazení a ke spojce náchylné k poruchám. Majitel se musí smířit také se skromnějším interiérem, jehož plasty působí laciným dojmem, sem tam něco zavrže a ani sedačky nejsou zásluhou nižších opěradel nejpohodlnější a nejbezpečnější. Do ročníku 1992 měl typ problémy s usazením a těsněním dveří. Kdo se smíří s menším kufrem u vozu se šikmou zádí, je naopak i při vyšším vzrůstu poměrně spokojen s prostorem kabiny. K dalším přednostem vozu patří kromě už zmíněné a dominující úspornosti v údržbě i spotřebě také výborné jízdní vlastnosti a technická spolehlivost, když třeba ve statistikách německého TÜV je Suzuki Swift ve všech věkových kategoriích nad průměrem srovnatelných vozů. K přednostem swiftu patří i možnost volby tří-, čtyř- i pětidveřových karosářských variant, z nichž lepší než se šikmou zádí je sedan, ve výrobě byl i kabriolet. Z motorů je pro běžné cestování podle názoru odborníků nejvhodnější obyčejný 1.3, se kterým lze jezdit se spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů. Agregát 1.0 je výkonem poměrně slabý, stokoňové pohony 1.3 16V nebo 1.6 16V s téměř 190kilometrovou maximální rychlostí potěší spíš mladší řidiče.

MINUSY
* koroze, a to zvlášť u vozů do roku 1988
* hlučné motory, zejména tříválce 1.0, tužší převody
* předčasně korodující výfuky
* vůle přední nápravy
* skromná výbava hlavně u vozů koupených v tuzemsku
* slabý věnec volantu
* laciným dojmem působící interiér, pazvuky v interiéru
* k poškození náchylné rozvodové řemeny zvlášť u starších ročníků, praskající klínový řemen
* horší výrobní zpracování
* méně pohodlné sedačky
* nepřesné slícování dílů
* malý zavazadlový prostor u vozu se šikmou zádí

PLUSY
* relativně nízká cena ojetin
* nenáročný provoz, úsporné motory
* dobré jízdní vlastnosti
* vzhledem ke kategorii vozu prostorná kabina
* jednoduchá a robustní technika
* solidní vzhled i nadprůměrná spolehlivost
* vysoký výkon u verze 1.3 GTi (74 kW - 101 k)

Největší konkurenti

Suzuki Swift 1.3 ve třídveřovém provedení a ročníku výroby 1991 stojí zhruba 65 000 korun a stejně starou konkurenci mu tvoří hlavně Ford Fiesta za 65 000, Fiat Uno za 55 000, Renault Clio za 80 000, Mitsubishi Colt za 75 000, Toyota Starlet za 75 000, Opel Corsa za 50 000, Volkswagen Polo za 65 000 a Škoda Favorit za 50 000 korun.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.