Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki udávalo špatná čísla spotřeby. Místo měření je odhadovali

  11:00aktualizováno  11:00
Automobilka Suzuki Motor v Japonsku používala metody testování emisí a spotřeby, které nebyly v souladu s předpisy. Týká se to všech šestnácti modelů, které firma na japonském trhu má. Řádné testy ale ukázaly, že není třeba dosavadní údaje měnit, tvrdí automobilka.

Suzuki je specialista na malá auta. V Japonsku jsou jeho doménou miniauta s maloobjemovými motory, které mají nižší daňové zatížení. Na obrázku je koncept jménem iM-4. | foto: Suzuki

Podobný skandál už otřásl další japonskou značkou Mitsubishi Motors (více zde), což japonské úřady přinutilo nařídit všem tamním automobilkám, aby přezkoumaly metody testování spotřeby paliva.

Suzuki je čtvrtým největším výrobcem aut v Japonsku. Nesprávné zkušební metody automobilka používala od roku 2010 a celkem se týkají zhruba 2,1 milionu vozů. Automobilka uvedla, že aut v zahraničí se tyto nesrovnalosti netýkají.

Podle zjištění New York Times Suzuki neudávalo údaje, které naměřilo ve standardizovaných testech, ale vypočítané hodnoty. Suzuki to vysvětluje podle listu tím, že má testovací trať na velmi větrném místě v centrálním Japonsku, výsledky měření tedy byly nekonzistentní. Trať je na vyvýšeném místě v blízkosti moře. Vývojáři tedy namísto průměru z několika opakovaných testů oficiální čísla dopočítali. Použili na to extrapolaci, metodu matematického odhadu s použitím hodnot z předchozích testů a zohledněním jízdních odporů a dalších veličin.

Automobilka ovšem tvrdí, že odhad byl natolik přesný, že se vejde do povolené tolerance.

„Firma se omlouvá za to, že nedodržovala stanovená pravidla,“ uvedl generální ředitel Osamu Suzuki. Automobilka nicméně popřela, že se používáním chybných testů snažila údaje o spotřebě uměle vylepšit. Trvá na tom, že čísla, která na základě nesprávných testů poskytovala, se příliš nelišila od správných údajů.

Suzuki se specializuje na miniauta, která mají obsah motoru do 660 kubických centimetrů, říká se jim „kei-cars“. Ty jsou v Japonsku velmi oblíbená kvůli daňovým úlevám a lepším podmínkám při parkování. Suzuki ovládá v Japonsku zhruba třetinu trhu s miniauty.

Firma uvedla, že problém by na její hospodaření neměl mít vliv. Japonské úřady nicméně firmu požádaly o předložení dalších podrobností a používání nesprávných testů označily za „nehoráznost“.

Cena akcií Suzuki se během dnešního obchodování na burze v Tokiu propadla až o 15 procent. Později však akcie část ztrát smazaly a uzavřely se zhruba devítiprocentní ztrátou.

Japonské ministerstvo dopravy po dubnovém přiznání automobilky Mitsubishi požádalo ostatní výrobce aut v Japonsku, aby znovu předložili údaje o spotřebě paliva od všech svých vozů. Ministerstvo nyní uvedlo, že automobilky Mitsubishi a Suzuki byly jediné, které u svých vozů v Japonsku používaly nesprávné testy spotřeby.

Regulátoři po celém světě zaměřili pozornost na emise a spotřebu již loni na podzim, když se německý koncern Volkswagen přiznal, že miliony jeho aut mají nainstalovaný software, který má výsledky naměřených hodnot upravovat. Jižní Korea v pondělí obvinila japonskou automobilku Nissan Motor, že podobně jako Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů (podrobnosti zde). Americké ministerstvo spravedlnosti kvůli testování emisí vyšetřuje automobilku Daimler, výrobce luxusních vozidel Mercedes-Benz. V Německu je nově v podezření Opel (čtěte tady).

Autoři: ,




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.