Suzuki Wagon R+ sází na funkčnost

- Malý Wagon R+ lze zařadit do kategorie nejmenších vozů s vyšší kabinou, pro které vzniklo označení mikrovan. Oproti nižším konkurentům je uvnitř Suzuki více prostoru pro zavazadla, výška se ale podepsala na horších jízdních vlastnostech. Kladem japonského minivozu je široká základní výbava a živý motor, nelze však opomenout, že auto má sedačky jen pro čtveřici cestujících.

Na první pohled je vidět, že konstruktérům nešlo ani tak o to vytvořit automobil hezký, ale spíš praktický. Trend postavit na malém podvozku co největší vůz je patrný i u ostatních automobilek, jejich výrobky se ale pohybují většinou v jiných cenových relacích. Malé Suzuki si na nic nehraje, je hlavně praktické a funkční.

Hranatá vysoká karoserie nabízí prostor pro čtyři pasažéry, standardní objem kufru při nesklopených zadních sedadlech je 275 litrů. Zatímco na předních místech je místa relativně dostatek, a to i v oblasti ramen a loktů, na zadních sedadlech budou dlouhonozí cestující přemýšlet, kam s koleny.

Praktičtější už je možnost používat Wagon R+ jako malou dodávku. Stačí jen zatáhnout za jednu páčku, sklopit opěradla dělená v poměru 50:50 a zároveň posunout sedáky k podlaze, čímž vznikne velká ložná rovná plocha. Prostor pro zavazadla tak vzroste na víc než 1650 litrů. Páté, dostatečně vysoké i široké dveře umožňují manipulaci i s rozměrnějším nákladem. Spoustu drobností je možno uložit i do velkých odkládacích kapes - kromě schránky před spolujezdcem jsou pod oběma předními sedadly samostatné vaničky.

Stejně jako není Wagon R+ zrovna atraktivní zvenčí, nezajásá nikdo ani nad interiérem. Šedivé plasty působí lacině, stejně jako látka použitá na čalounění sedadel a výplně dveří. Všechny ovládací prvky jsou ale po ruce, slabší věnec volantu k značce Suzuki neodmyslitelně patří. Na druhou stranu je nutné ocenit základní výbavu Wagonu R+. Dva airbagy, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, centrální zamykání, posilovač řízení a nárazníky v barvě vozu může konkurence jen závidět.

K tomu, aby se tento vůz za 329 900 korun mohl chlubit i jízdními vlastnostmi, hodně chybí. Kromě manévrovatelnosti a brzd s ostrým nástupem je všechno ostatní jen šeď a průměr, v kritickým situacích se většina ostatních malých aut chová podstatně lépe. Suzuki má stejně jako Hyundai Atos problém, za kterým vězí vysoká karoserie a malý podvozek. V ostře projížděných zatáčkách se Wagon R+ hodně naklání, zadní vnitřní kolo rychle ztrácí kontakt s vozovkou. Podélné nerovnosti způsobují "plavání" vozu, při přejezdu příčných nerovností nebo výmolů se od zadní nápravy ozývají tupé rány a automobil se nepříjemně a tvrdě zhoupne.

Motor si zaslouží o něco více chvály. Dvanáctistovka s výkonem 51 kW se s chutí žene do otáček a rychlý sprint z křižovatky jí není nijak cizí. Vzhledem k tomu, že výkon i točivý moment musí řidič hledat ve vyšších otáčkách, byla zajímavým údajem spotřeba. Přestože v testu jezdil automobil hlavně po městě a dálnici, spotřeba výrazně nepřesáhla sedm litrů na sto kilometrů, dala se však stlačit i pod pět a půl litru.

Větším problémem byla hlučnost, na které měl lví podíl motor a ve vyšších rychlostech i hranatá karoserie.

očima designéra
Už ten velkorysý název této krabičky - Wagon! Na takovýto tvarový projev malého automobilu si veřejnost bude muset chtě nechtě zvykat. Už vzniklo několik podobných kreací, ale Suzuki Wagon R+ svou důslednou otesaností předčí všechny. Neohlíží se na zvyklost vnímání běžných automobilových proporcí a jde cestou své vlastní logiky, které je možné leccos vytknout, ale ne hloupost. Přirovnáním k lidské figuře v tomto voze objevíme Frankensteinova potomka. Porovnán s věcí, nabízí se bílá smaltovaná lednice nebo sporák. Je to moderní hračka na mrňavých kolech, vyluzující sobě úměrné zvuky. Je to dobře fungující přístroj s útulným a vkusným vnitřkem, jakýsi malý stan s elektricky ovládanými okny, vnějšími zrcátky a řadou jiných vymožeností. Zní to až absurdně, ale je to opravdu auto!
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

prognóza odhadce
Tradiční japonský výrobce automobilů v segmentu nejmenších vozů slaví s typem Wagon R+ úspěchy nejen doma, ale i v Evropě. V Německu a ve Velké Británii bylo toto auto vyprodané již tři měsíce po uvedení na trh. I u nás patří mezi favority třídy "malých prostorových zázraků". Každé dovezené auto je prakticky ihned prodáno a výrobce není schopen poptávku zákazníků, kteří ctí filozofii "více místa na malém prostoru", uspokojit. Zajímavý bude souboj s ostatními asijskými mikrovany, především s Huyndai Atos, i když se zřejmě odehraje na bojišti, kde se počty prodaných kusů počítají spíše na desítky než na stovky. Ještě výjimečnější úkaz bude proto i ojetý Wagon v tuzemských bazarech, cena průměrně používaného a udržovaného vozidla se po pěti letech bude blížit hranici 125 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu

7

Pružnost

6

Řazení/odstupňování převodovky

5

Spotřeba v testu

8

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

7

Prostor na zadních sedadlech 1)

5

Využití zavazadlového prostoru 2)

8

Výhled z vozu 3)

7

Vybavení interiéru

7

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

7

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

5

Řízení a ovladatelnost

6

Tlumení nerovností

5

Brzdy

5

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Peter Kolník ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz a jeho konkurenti

Model

Suzuki Wagon R+

Hyundai Atos

Mazda Demio

Škoda Felicia LXi 1,3

Daewoo Matiz

Objem motoru (cm3)

1171

999

1324

1289

796

Maximální výkon (kW/PS)

51/69

41/55

53/72

50/68

38/52

Maximální toč. moment (Nm)

95

82

105

106

69

Zrychlení 0-100 km/h (s)

neudává se

15,1

13,2

13,5

17

Maximální rychlost (km/h)

140

142

158

162

144

Spotřeba (l/100 km)

7,1/5,2/5,9

8/5,4/6,7

8,7/6/7,3

9,3/5,1/7,2

8,4/5,2/6,8

Rozměry - d/š/v (mm)

3140/1575/1705

3495/1495/1610

3810/1670/1540

3885/1635/1420

3595/1495/1480

Rozvor (mm)

2335

2380

2390

2450

2340

Objem zavazadlového prostoru (l)

265

265

330

270

105

Výbava porovnávaných vozidel

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/ano

ne/ne

ano/30 000 1)

9800/9800

13 000/11 000

ABS

30 000

ne

30 000 1)

19 600

20 000

Posilovač řízení

ano

ano

ano

13 000

11 000

El. stahování oken

ano

ne

8400

7000

6500

Centrální zamykání

ano

4500

5740

3900

3000

Klimatizace

45 000

40 000

39 950

25 000

20 000

Cena

329 900

249 900

349 900

239 900

210 900

Poznámka: 1) airbag + ABS pouze v sadě za 30 000
Pramen: AUTO MOTO

Suzuki Wagon R+