Na první pohled je vidět, že konstruktérům nešlo ani tak o to vytvořit automobil hezký, ale spíš praktický. Trend postavit na malém podvozku co největší vůz je patrný i u ostatních automobilek, jejich výrobky se ale pohybují většinou v jiných cenových relacích. Malé Suzuki si na nic nehraje, je hlavně praktické a funkční.
Hranatá vysoká karoserie nabízí prostor pro čtyři pasažéry, standardní objem kufru při nesklopených zadních sedadlech je 275 litrů. Zatímco na předních místech je místa relativně dostatek, a to i v oblasti ramen a loktů, na zadních sedadlech budou dlouhonozí cestující přemýšlet, kam s koleny.
Praktičtější už je možnost používat Wagon R+ jako malou dodávku. Stačí jen zatáhnout za jednu páčku, sklopit opěradla dělená v poměru 50:50 a zároveň posunout sedáky k podlaze, čímž vznikne velká ložná rovná plocha. Prostor pro zavazadla tak vzroste na víc než 1650 litrů. Páté, dostatečně vysoké i široké dveře umožňují manipulaci i s rozměrnějším nákladem. Spoustu drobností je možno uložit i do velkých odkládacích kapes - kromě schránky před spolujezdcem jsou pod oběma předními sedadly samostatné vaničky.
Stejně jako není Wagon R+ zrovna atraktivní zvenčí, nezajásá nikdo ani nad interiérem. Šedivé plasty působí lacině, stejně jako látka použitá na čalounění sedadel a výplně dveří. Všechny ovládací prvky jsou ale po ruce, slabší věnec volantu k značce Suzuki neodmyslitelně patří. Na druhou stranu je nutné ocenit základní výbavu Wagonu R+. Dva airbagy, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, centrální zamykání, posilovač řízení a nárazníky v barvě vozu může konkurence jen závidět.
K tomu, aby se tento vůz za 329 900 korun mohl chlubit i jízdními vlastnostmi, hodně chybí. Kromě manévrovatelnosti a brzd s ostrým nástupem je všechno ostatní jen šeď a průměr, v kritickým situacích se většina ostatních malých aut chová podstatně lépe. Suzuki má stejně jako Hyundai Atos problém, za kterým vězí vysoká karoserie a malý podvozek. V ostře projížděných zatáčkách se Wagon R+ hodně naklání, zadní vnitřní kolo rychle ztrácí kontakt s vozovkou. Podélné nerovnosti způsobují "plavání" vozu, při přejezdu příčných nerovností nebo výmolů se od zadní nápravy ozývají tupé rány a automobil se nepříjemně a tvrdě zhoupne.
Motor si zaslouží o něco více chvály. Dvanáctistovka s výkonem 51 kW se s chutí žene do otáček a rychlý sprint z křižovatky jí není nijak cizí. Vzhledem k tomu, že výkon i točivý moment musí řidič hledat ve vyšších otáčkách, byla zajímavým údajem spotřeba. Přestože v testu jezdil automobil hlavně po městě a dálnici, spotřeba výrazně nepřesáhla sedm litrů na sto kilometrů, dala se však stlačit i pod pět a půl litru.
Větším problémem byla hlučnost, na které měl lví podíl motor a ve vyšších rychlostech i hranatá karoserie.
očima designéra
Už ten velkorysý název této krabičky - Wagon! Na takovýto tvarový projev malého automobilu si veřejnost bude muset chtě nechtě zvykat. Už vzniklo několik podobných kreací, ale Suzuki Wagon R+ svou důslednou otesaností předčí všechny. Neohlíží se na zvyklost vnímání běžných automobilových proporcí a jde cestou své vlastní logiky, které je možné leccos vytknout, ale ne hloupost. Přirovnáním k lidské figuře v tomto voze objevíme Frankensteinova potomka. Porovnán s věcí, nabízí se bílá smaltovaná lednice nebo sporák. Je to moderní hračka na mrňavých kolech, vyluzující sobě úměrné zvuky. Je to dobře fungující přístroj s útulným a vkusným vnitřkem, jakýsi malý stan s elektricky ovládanými okny, vnějšími zrcátky a řadou jiných vymožeností. Zní to až absurdně, ale je to opravdu auto!
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce
prognóza odhadce
Tradiční japonský výrobce automobilů v segmentu nejmenších vozů slaví s typem Wagon R+ úspěchy nejen doma, ale i v Evropě. V Německu a ve Velké Británii bylo toto auto vyprodané již tři měsíce po uvedení na trh. I u nás patří mezi favority třídy "malých prostorových zázraků". Každé dovezené auto je prakticky ihned prodáno a výrobce není schopen poptávku zákazníků, kteří ctí filozofii "více místa na malém prostoru", uspokojit. Zajímavý bude souboj s ostatními asijskými mikrovany, především s Huyndai Atos, i když se zřejmě odehraje na bojišti, kde se počty prodaných kusů počítají spíše na desítky než na stovky. Ještě výjimečnější úkaz bude proto i ojetý Wagon v tuzemských bazarech, cena průměrně používaného a udržovaného vozidla se po pěti letech bude blížit hranici 125 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA | |
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu |
7 |
Pružnost |
6 |
Řazení/odstupňování převodovky |
5 |
Spotřeba v testu |
8 |
KAROSERIE A INTERIÉR | |
Prostor na předních sedadlech |
7 |
Prostor na zadních sedadlech 1) |
5 |
Využití zavazadlového prostoru 2) |
8 |
Výhled z vozu 3) |
7 |
Vybavení interiéru |
7 |
PODVOZEK | |
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) |
7 |
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) |
5 |
Řízení a ovladatelnost |
6 |
Tlumení nerovností |
5 |
Brzdy |
5 |
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Peter Kolník ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.
Testovaný vůz a jeho konkurenti
Model |
Suzuki Wagon R+ |
Hyundai Atos |
Mazda Demio |
Škoda Felicia LXi 1,3 |
Daewoo Matiz |
Objem motoru (cm3) |
1171 |
999 |
1324 |
1289 |
796 |
Maximální výkon (kW/PS) |
51/69 |
41/55 |
53/72 |
50/68 |
38/52 |
Maximální toč. moment (Nm) |
95 |
82 |
105 |
106 |
69 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
neudává se |
15,1 |
13,2 |
13,5 |
17 |
Maximální rychlost (km/h) |
140 |
142 |
158 |
162 |
144 |
Spotřeba (l/100 km) |
7,1/5,2/5,9 |
8/5,4/6,7 |
8,7/6/7,3 |
9,3/5,1/7,2 |
8,4/5,2/6,8 |
Rozměry - d/š/v (mm) |
3140/1575/1705 |
3495/1495/1610 |
3810/1670/1540 |
3885/1635/1420 |
3595/1495/1480 |
Rozvor (mm) |
2335 |
2380 |
2390 |
2450 |
2340 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
265 |
265 |
330 |
270 |
105 |
Výbava porovnávaných vozidel | |||||
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/ano |
ne/ne |
ano/30 000 1) |
9800/9800 |
13 000/11 000 |
ABS |
30 000 |
ne |
30 000 1) |
19 600 |
20 000 |
Posilovač řízení |
ano |
ano |
ano |
13 000 |
11 000 |
El. stahování oken |
ano |
ne |
8400 |
7000 |
6500 |
Centrální zamykání |
ano |
4500 |
5740 |
3900 |
3000 |
Klimatizace |
45 000 |
40 000 |
39 950 |
25 000 |
20 000 |
Cena |
329 900 |
249 900 |
349 900 |
239 900 |
210 900 |
Pramen: AUTO MOTO
Suzuki Wagon R+ |