Suzuki Wagon - rychlý, ale žíznivý mikrovan

Suzuki Wagon R+ je japonským bratrem a předchůdcem vozu Opel Agila, na který nedávno upozornila veřejnost silná reklamní kampaň. Na první pohled se oba vozy téměř neliší. Jiný je především motor 1.3, který ze suzuki dělá až překvapivě rychlý vůz s neméně ohromující spotřebou benzinu. Rozdílné jsou také jízdní vlastnosti obou modelů. Suzuki Wagon R+, jenž sjíždí z pásů maďarských továren, v jízdním chování za Oplem Agila vyráběným v Polsku zaostává.

V zemi vycházejícího slunce je Suzuki Wagon R+ nejžádanějším autem. A to díky netradiční koncepci, která velkoprostorově znějícímu pojmenování "van" dala předponu "mikro". Tento rozpor je však pro agilu i Wagon R+ příznačný: ve městě bezesporu praktická krátká karoserie nenabídne totiž tak mnoho, jak se na první pohled může zdát. Například bicykl se po sklopení zadních sedadel do mikrovanu vejde jen stěží. Prostor pro náklad je totiž vyšší než delší. To platí pro kufr i při nesklopených sedadlech. Dobře se však nakládají zavazadla i díky tomu, že mezi dnem kufru a jeho hranou nepřekáží velký schod.

Objemem patří zavazadlový prostor malého suzuki k průměru mezi malými vozy typu Škoda Fabia. Leckoho překvapí rozdíl mezi velikostí kufru Oplu Agila a jeho dvojčete, testovaného suzuki (viz srovnávací tabulka).

Vysvětlení lze pravděpodobně najít v odlišné metodice proměřování objemu kufru. Zatímco mikroagilu od automobilky Opel pohání buď benzinový motor 1.0 nebo 1.2, u Suzuki Wagon si zákazníci nevyberou. Nabídka se omezuje pouze na benzinový pohon 1.3. A k čerpadlu se s japonským mikrovanem musí často. Při testovacích jízdách se nepodařilo spotřebu dostat pod sedm litrů na sto kilometrů, na dálnici při dodržování maximální rychlosti neklesla pod osm a ve městě přesahovala devět litrů na sto kilometrů. Na necelou tunu vážící automobil to není málo, spíše naopak. Motor se však odvděčí dynamikou srovnatelnou s mnohem silnějšími vozy.

Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) se například ve zrychlení z nuly na sto kilometrů může Wagon R+ srovnat se Škodou Fabia 1.4 s výkonem 74 kilowattů. Srovnání s moderními vozy naopak nesnesou jízdní vlastnosti malého suzuki. Oproti agile má jinak vyladěný podvozek, který nedělá ze Suzuki Wagon R+ stroj, z něhož by v zatáčkách vyzařovala jistota. Japonský automobil se naklání, vnější kolo ztrácí kontakt s vozovkou a k dobrému pocitu nepřidává ani méně přesné řízení.

Na nerovnostech navíc suzuki posádku překvapí otřesy přicházejícími od zadní nápravy. Minus si zaslouží i klapavé a méně přesné řazení rychlostních stupňů. Ani prostor pro posádku není tak velkolepý, jak se na první dojem jeví.

Podle výsledků měření v ÚSMD je do šířky Wagon R+ srovnatelný s průměrnými malými vozy a fabia i felicia jsou uvnitř širší. Vzadu pro kolena je v suzuki také jen průměrně místa, tedy opět méně než ve škodovkách. Vzdušně je však pod střechou mikrovanu - kontakt s ní nepřipadá v úvahu ani u vysokých a mohutných postav, které se však mačkají v malé šířce zadních sedadel. Duchu doby neodpovídá absence bočních airbagů a především ABS alespoň v příplatkové výbavě. Zatímco pasažéři bez tělesného handicapu si nastupování do vysokých mikrovanů nemohou vynachválit, má jiný názor Martin Kovář, který pro MF DNES v testech hodnotí vozy pohledem řidiče-vozíčkáře. "Pro mne je přesun mezi vozíkem a sedadlem řeholí. Na zadní sedadla Suzuki Wagon R+ se dostávám hůř než dopředu," konstatuje Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 6
Spotřeba v testu 4

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 5
Tlumení nerovností 5
Brzdy 5
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 34,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,8
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Design Suzuki Wagon R+ (alias Opel Agila) vychází z velkého úspěchu předchozí generace vozu na japonském trhu a z předpokladu, že lze úspěch zopakovat i v Evropě. Ta si skutečně začala vozů s vyšší stavbou karoserie všímat víc než dříve, ale v tuzemsku v nejbližším období nemůže být o významném zájmu kupců řeč. Tento závěr opírám nejen o vzhled, ale také o koncepci karoserie, která například maminkám neposkytuje prostor k naložení kočárku. Ani po sklopení jedné zadní sedačky se místo pro kočárek nevytvoří, neboť druhá musí být k dispozici pro bezpečnostní sedačku. V době hypermarketů nelze vůz označit ani za nákupní tašku na kolech, neboť zavazadlový prostor je jen symbolický stejně jako jeho látkový kryt.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Rozdílný zájem o Suzuki Wagon R+ v Japonsku a v Česku je důkazem odlišnosti zmíněných světů. Zatímco v zemi vycházejícího slunce to vloni byl nejprodávanější osobní automobil, v tuzemsku Wagon R+ našel za devět letošních měsíců 65 nových majitelů. Fakt, že dražších Oplů Agila se prodalo přibližně jednou tolik, potvrzuje silné pozice značky Opel v Česku. Hodnocení "praktický, ale exotický" bude odpovídat i pokles hodnoty: v prvním roce a při 18 tisících kilometrů vůz bude stát 207 tisíc korun, ve druhém (30 tisíc kilometrů) bude za 186 tisíc, ve třetím roce (42 tisíc kilometrů) lze čekat cenu 159 tisíc, ve čtvrtém roce (54 tisíc kilometrů) to bude 137 tisíc a po pěti letech provozu (66 tisíc kilometrů) by měl stát 122 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Suzuki Wagon