Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svačina za volantem je horší než telefonování, míní záchranář

aktualizováno 
Jindy tak neškodný předmět, jako je velká PET lahev vody, nabere při prudkém brzdění údernou sílu boxera, jenž se na vás nemilosrdně vrhne vahou 75 kilogramů. Bohužel neukotvených věcí, s jejichž následky se po nehodách vypořádávají lékaři, bývá ve voze víc. V odjištěné zbraně se mění batohy, telefony, klíče...
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Setkali jsme se i s řidičem, který převážel přepravku sklenic. Po nárazu do stromu v 80kilometrové rychlosti rozpáraly sklenice interiér auta, sedačky i šoféra,“ líčí Bořek Bulíček ze záchranné služby Trans Hospital.

Jaká zranění hrozí právě od mobilů, tabletů nebo klíčů?
Většinou jsou to zranění hlavy, obličeje, rukou nebo hrudníku. Každá z těch věcí při nehodě nebo nárazu vystřelí jako projektil. A když telefon či tablet budeme držet v ruce? Většinou je při nehodě v rukou neudržíte.

Vždyť moderní telefon neváží ani 150 gramů...
Jenže když nastane nějaká kolize, je naší prvotní reakcí úlek. A když se lekneme, automaticky pouštíme věci z rukou. Naprosto instinktivně se snažíme zapřít rukama o přístrojovou desku nebo se chytit, a tím pádem okamžitě pustíme, co nám v tom brání.

Držet telefon je za volantem zakázáno, ale jíst či pít řidič může. Není to přitom pro řidičovu koncentraci ještě nebezpečnější?
Z pohledu záchranáře ano, protože se nám poměrně často lidé po nehodě přiznají, že právě jídlo nebo cigareta byly důvod, proč havarovali.

Protože se nesoustředili na řízení?
Přesně tak, stane se, že jim spadne jídlo do klína a oni se snaží očistit nebo se polijí. Časté jsou opařeniny od horké kávy a to i v malé rychlosti nebo při brzdění. Káva se většinou vylije do intimních partií, což je mimořádně nepříjemné a tomu odpovídá i reakce. Dost vážné nehody jsou způsobeny i tím, že řidiči upadne nedopalek, začne ho hledat a přestane si všímat provozu.



Témata: Lékař, Tablet


Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.