Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svačina za volantem je horší než telefonování, míní záchranář

aktualizováno 
Jindy tak neškodný předmět, jako je velká PET lahev vody, nabere při prudkém brzdění údernou sílu boxera, jenž se na vás nemilosrdně vrhne vahou 75 kilogramů. Bohužel neukotvených věcí, s jejichž následky se po nehodách vypořádávají lékaři, bývá ve voze víc. V odjištěné zbraně se mění batohy, telefony, klíče...
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Setkali jsme se i s řidičem, který převážel přepravku sklenic. Po nárazu do stromu v 80kilometrové rychlosti rozpáraly sklenice interiér auta, sedačky i šoféra,“ líčí Bořek Bulíček ze záchranné služby Trans Hospital.

Jaká zranění hrozí právě od mobilů, tabletů nebo klíčů?
Většinou jsou to zranění hlavy, obličeje, rukou nebo hrudníku. Každá z těch věcí při nehodě nebo nárazu vystřelí jako projektil. A když telefon či tablet budeme držet v ruce? Většinou je při nehodě v rukou neudržíte.

Vždyť moderní telefon neváží ani 150 gramů...
Jenže když nastane nějaká kolize, je naší prvotní reakcí úlek. A když se lekneme, automaticky pouštíme věci z rukou. Naprosto instinktivně se snažíme zapřít rukama o přístrojovou desku nebo se chytit, a tím pádem okamžitě pustíme, co nám v tom brání.

Držet telefon je za volantem zakázáno, ale jíst či pít řidič může. Není to přitom pro řidičovu koncentraci ještě nebezpečnější?
Z pohledu záchranáře ano, protože se nám poměrně často lidé po nehodě přiznají, že právě jídlo nebo cigareta byly důvod, proč havarovali.

Protože se nesoustředili na řízení?
Přesně tak, stane se, že jim spadne jídlo do klína a oni se snaží očistit nebo se polijí. Časté jsou opařeniny od horké kávy a to i v malé rychlosti nebo při brzdění. Káva se většinou vylije do intimních partií, což je mimořádně nepříjemné a tomu odpovídá i reakce. Dost vážné nehody jsou způsobeny i tím, že řidiči upadne nedopalek, začne ho hledat a přestane si všímat provozu.





Nejčtenější

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.