Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svačina za volantem je horší než telefonování, míní záchranář

aktualizováno 
Jindy tak neškodný předmět, jako je velká PET lahev vody, nabere při prudkém brzdění údernou sílu boxera, jenž se na vás nemilosrdně vrhne vahou 75 kilogramů. Bohužel neukotvených věcí, s jejichž následky se po nehodách vypořádávají lékaři, bývá ve voze víc. V odjištěné zbraně se mění batohy, telefony, klíče...
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Setkali jsme se i s řidičem, který převážel přepravku sklenic. Po nárazu do stromu v 80kilometrové rychlosti rozpáraly sklenice interiér auta, sedačky i šoféra,“ líčí Bořek Bulíček ze záchranné služby Trans Hospital.

Jaká zranění hrozí právě od mobilů, tabletů nebo klíčů?
Většinou jsou to zranění hlavy, obličeje, rukou nebo hrudníku. Každá z těch věcí při nehodě nebo nárazu vystřelí jako projektil. A když telefon či tablet budeme držet v ruce? Většinou je při nehodě v rukou neudržíte.

Vždyť moderní telefon neváží ani 150 gramů...
Jenže když nastane nějaká kolize, je naší prvotní reakcí úlek. A když se lekneme, automaticky pouštíme věci z rukou. Naprosto instinktivně se snažíme zapřít rukama o přístrojovou desku nebo se chytit, a tím pádem okamžitě pustíme, co nám v tom brání.

Držet telefon je za volantem zakázáno, ale jíst či pít řidič může. Není to přitom pro řidičovu koncentraci ještě nebezpečnější?
Z pohledu záchranáře ano, protože se nám poměrně často lidé po nehodě přiznají, že právě jídlo nebo cigareta byly důvod, proč havarovali.

Protože se nesoustředili na řízení?
Přesně tak, stane se, že jim spadne jídlo do klína a oni se snaží očistit nebo se polijí. Časté jsou opařeniny od horké kávy a to i v malé rychlosti nebo při brzdění. Káva se většinou vylije do intimních partií, což je mimořádně nepříjemné a tomu odpovídá i reakce. Dost vážné nehody jsou způsobeny i tím, že řidiči upadne nedopalek, začne ho hledat a přestane si všímat provozu.





Nejčtenější

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.