Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédské automobilky budou nejspíš na prodej – kupte si Saab nebo Volvo

aktualizováno 
Koncerny Ford a General Motors začaly krátce po sobě opět hovořit o možnosti prodeje svých švédských dceřiných podniků. Obě firmy tak momentálně zvažují, zda prodají jimi vlastněnou severskou automobilku. Ford se tak možná zbaví Volva a GM přijde o Saab, se kterým si beztak již delší dobu neví rady.

Volvo S60 Concept | foto: Volvo

Švédská vláda prohálisla, že je připravena automobilkám pomoci místním výrobcům pomoci. Půjde například o poskytnutí prostředků na výzkum a vývoj.

Americký koncern Ford oznámil, že přehodnotí strategické možnosti Volvo Car Corporation. Obdobný krok pak ohlásil koncern General Motors – ten uvažuje o prodeji své švédské dcery Saab.

Ford Motor hodlá prodat svou švédskou divizi pro výrobu osobních vozů Volvo Car Corporation až za šest miliard dolarů (přes 120 miliard korun). Informuje internetový server Bloomberg.com s odvoláním na zdroje obeznámené s tímto plánem. Ford by tak chtěl prodejem švédské divize získat téměř stejnou částku, jakou za ni zaplatil před deseti lety.

Volvo patřilo do nedávno rozpuštěné skupiny prémiových značek Premier Automotive Group (PAG). Z ní už Ford prodal téměř vše, co šlo. Zbavil se výdělečného Aston Martinu a v balíku prodal slušně rozjetý Land Rover a kulhající Jaguar. V PAG tak vlastně zbylo jen Volvo a Lincoln, automobilka, kterou Ford již několikrát málem pohřbil sám.

Ford bude situaci Volva zhodnocovat po následující tři měsíce a pak by mělo padnout konečné rozhodnutí. Pokud by se nakonec koncern pro prodej rozhodl, zbavil by se své investice po více než deseti letech – Volvo totiž vlastní od roku 1998. Úvahy o budoucnosti Volva nijak neovlivní uvedení nové generace sedanu S60, který se představí v lednu na autosalonu v Detroitu.

To GM je pravděpodobně k prodeji své švédské pobočky blíže. Opět jde již o několikátou úvahu o budoucnosti Saabu v koncernu. GM prý hledá co nejrychlejší řešení momentální situace Saabu a prodej je jen jednou z možností. V tomto případě ale asi nejpravděpodobnější – Saab totiž na rozdíl od Volva není v tak dobré kondici a jeho modelová nabídka spíše zastarává, její oživování překapotovanými vozy Subaru a Chevrolet navíc image automobilky silně podkopává.

Saab byl totiž považován za technicky pokročilou automobilku a její vývoj v oblasti přeplňovaných motorů je doslova legendární. Na druhou stranu i Saab chystá novinky – SUV 9-4X a novou generaci letité vlajkové lodi – modelu 9-5. GM vlastní Saab podstatně déle, než Ford Volvo. První balík akcií koupilo v roce 1990 a zbytek pak o deset let později. Ani jednou za celou tu dobu ale koncern nenašel recept na to, jak Saab výrazně pozvednout.

Úvahy o prodeji obou automobilek jsou reakcí na aktuálně probíhající celosvětovou ekonomickou krizi, během níž klesly téměř všem výrobcům aut prodeje. Ford a především GM se navíc ve finančních problémech potácí již delší dobu a tak ekonomická krize jejich potíže jen výrazně prohlubuje.

Jenže ani jeden z amerických obrů to nebude mít s hledáním kupců pro již nechtěné filiálky jednoduché. Ani do nedávna velmi silní a agresivní čínští a indičtí investoři se totiž v současnosti do rizikových investic nehrnou. Na druhou stranu je nepochybné, že Číňanům by se další evropská automobilka v jejich rukou jistě líbila. Otázkou je, jak by pak dopadla.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.