Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský všežravec: Volvo na pět paliv

  20:35aktualizováno  20:35
Volvo Multifuel je prototypem švédské automobilky, jehož motor zvládá spalovat pět různých paliv. Do nádrží tak lze tankovat buď běžný benzin, zemní plyn, biometan, bioetanol nebo tak zvaný Hytan.

Volvo Multifuel umí spalovat pět různých paliv | foto: Volvo

Na první pohled vypadá studie jako sériové Volvo V70 poháněné přeplňovaným dvoulitrovým motorem s výkonem 200 koní.

Palivo se tankuje do jedné větší a dvou menších nádrží. Plyn v podobě zemního plynu, biometanu nebo hytanu lze nasát do velkého zásobníku na 98 litrů paliva. Objem menších nádrží činí 29 litrů a jsou určeny k tankování benzinu a bioetanolu.

Automobilka Volvo přitom nepředpokládá, že by se našel uživatel stále kombinující mezi celou pěticí paliv a přejíždějící mezi různými čerpacími stanicemi podle aktuální ceny toho či kterého paliva. Spíše chce ukázat, že jeden motor lze využít spalováním různých chemických látek.

Švédská automobilka se přitom touto neobvyklou vizí snaží vyjít vstříc lokálně produkovaným palivům. Proto, aby se stejně jako dnes v případě světoběžné ropy nemusely paliva pro auta transportovat přes půl zeměkoule, by se podle této myšlenky v každé zemi čerpaly především domácími firmami vyprodukované látky.

Podle představitelů Volva nelze čekat, že ropné směsi nahradí v budoucnu jen jedno, třeba vodíkové palivo. Spíše půjde o různá paliva používaná v různých koutech světa.

Čtyři ve Volvu Multifuel použitelná paliva jsou více či méně známá jako možné zdroje energie pro dnešní motory.

Co je to ale ten tajemný Hytan? Jedná se o směs složenou z 10 procent z vodíku, zbylých 90 procent patří metanu. V testech se prý tato kombinace vyznačovala mimořádně vysokou efektivitou.

Autoři:


Témata: zemní plyn, Ropa, Volvo


Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.