Volvo Multifuel umí spalovat pět různých paliv | foto: Volvo

Švédský všežravec: Volvo na pět paliv

  • 32
Volvo Multifuel je prototypem švédské automobilky, jehož motor zvládá spalovat pět různých paliv. Do nádrží tak lze tankovat buď běžný benzin, zemní plyn, biometan, bioetanol nebo tak zvaný Hytan.

Na první pohled vypadá studie jako sériové Volvo V70 poháněné přeplňovaným dvoulitrovým motorem s výkonem 200 koní.

Palivo se tankuje do jedné větší a dvou menších nádrží. Plyn v podobě zemního plynu, biometanu nebo hytanu lze nasát do velkého zásobníku na 98 litrů paliva. Objem menších nádrží činí 29 litrů a jsou určeny k tankování benzinu a bioetanolu.

Automobilka Volvo přitom nepředpokládá, že by se našel uživatel stále kombinující mezi celou pěticí paliv a přejíždějící mezi různými čerpacími stanicemi podle aktuální ceny toho či kterého paliva. Spíše chce ukázat, že jeden motor lze využít spalováním různých chemických látek.

Švédská automobilka se přitom touto neobvyklou vizí snaží vyjít vstříc lokálně produkovaným palivům. Proto, aby se stejně jako dnes v případě světoběžné ropy nemusely paliva pro auta transportovat přes půl zeměkoule, by se podle této myšlenky v každé zemi čerpaly především domácími firmami vyprodukované látky.

Podle představitelů Volva nelze čekat, že ropné směsi nahradí v budoucnu jen jedno, třeba vodíkové palivo. Spíše půjde o různá paliva používaná v různých koutech světa.

Čtyři ve Volvu Multifuel použitelná paliva jsou více či méně známá jako možné zdroje energie pro dnešní motory.

Co je to ale ten tajemný Hytan? Jedná se o směs složenou z 10 procent z vodíku, zbylých 90 procent patří metanu. V testech se prý tato kombinace vyznačovala mimořádně vysokou efektivitou.