Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět šílí po mikrofiatu, Fiat 500 Jolly vydražen za milion

aktualizováno 
Začátkem prázdnin automobilový svět šílí po pětistovkách. Tedy ne těch papírových, ale plechových, usazených na čtyřech kolech. Nástupce legendy se představil naden přesně padesát let po představení mikrouata, v kterém Itálie vyrazila na cestu k prosperitě.

Základní cena nové stylovky se starým jménem pro český trh prozatím nebyla stanovena. Italové za základní model platí deset a půl tisíce euro.

Staré Fiaty 500 jsou ale stále žádaným zbožím. Sběratelé a milovníci značky jsou ochotni za ně platit horentní sumy. "Na ebayi se prodal unikátní zrestaurovaný exemplář Fiat 500 Jolly za víc než 45 tisíc dolarů," píše Reuters. (45 000 dolarů = přibližně 950 000 korun)

Fiat 500 Jolly v plážové úpravě vznikl v omezeném počtu exemplářů, ten prodávaný byl z roku 1966.

Velké-malé auto
Necelé tři metry dlouhé zaoblené autíčko, které ve srovnání se současnými automobily nejvíc ze všeho připomíná hračku, se veřejnosti poprvé představilo na milánském 4. července 1957.

V té době už sice silnice dva roky poměrně úspěšně brázdil větší Fiat 600, ten byl ale přeci jen příliš drahý pro dosažení cíle, který si turínská automobilka předsevzala.

Tím nebylo nic jiného než vytvořit alternativu populárního skútru Vespa na čtyřech kolech. Už tak skromná karoserie se ještě zmenšila a pod malou kapotu na zádi se vtěsnal vzduchem chlazený dvouválec, první v historii značky. Na světě ale bylo auto, které stálo necelých 500 000 lir (dnes by to bylo kolem 400 000 korun).

Motor o objemu pouhých 479 kubických centimetrů měl zpočátku výkon jen 13 koní, i ty ale dokázaly dvoumístný "vozík" (jak psal dobový tisk) s nouzovou lavicí vzadu o hmotnosti 470 kilogramů rozjet až devadesátkou.

Objem motoru i jeho výkon ale postupně rostl a poslední "pětistovky", které sjely z výrobních pásů v roce 1975, se už mohly pochlubit motorem o objemu 594 kubických centimetrů a výkonem 23 koní.

Vedle toho samozřejmě existovaly i sportovní verze, například ta z dílny slavného Carla Abartha s motorem převrtaným na 695 kubíků měla neuvěřitelných 40 koňských sil.

Během dlouhých 18 let výroby "cinquecenta" se toho samozřejmě změnilo víc - už po třech letech se s prvním zvětšením motoru objevilo i o deset centimetrů delší kombi Giardiniera s motorem pod podlahou kufru.

Velká změna přišla v roce 1965, kdy se dveřní panty přestěhovaly dopředu a skončila tak výroba "protivětráku" - modelu s dveřmi otevíranými proti směru jízdy.

Poslední modernizace "pětistovky" přišla v roce 1972 poté, co se na trhu objevil nástupce, Fiat 126 (s přídomkem p vyráběný v Polsku až do roku 2000 - známý "Maluch").

Fiat 500 dostal mimo jiné motor z nového typu a 23 koní pod kapotou z něj dělaly podle mnohých nejlepší verzi, co se kdy objevila. V polovině 70. let ale bylo i díky klesajícímu zájmu zákazníků jasné, že "pětistovka" už je za zenitem a 4. srpna 1975 sjela z výrobních pásů továrny v Palermu poslední.

Pouze Giardiniera, která se nástupce nedočkala, se vyráběla ještě dva roky, i když ke konci už jen pod značkou Autobianchi. Celkem se vyrobilo přes 3,6 milionu "pětistovek", spolu s verzí kombi se prodeje po celém světě přiblížily čtyřem milionům vozů.

Jen nepatrná část, přesně 2362 automobilů, se pak v letech 1970 až 1972 prodala i v socialistickém Československu. Fiat 500 se tehdy dal koupit za 49 000 korun - pro srovnání, šťastlivci, kteří si z Mototechny mohli odvézt tehdy nejluxusnější nabízený vůz, Saab 99, za něj oficiálně dali 120 000 Kčs.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500




Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.