Všichni to znáte: Jedete v noci a najednou vás někdo oslní špatně seřízenými světlomety nebo dokonce dálkovými světly.
Nové inteligentní osvětlení automobilů dočasnému oslnění chodců a protijedoucích vozidel nejenže zabrání, ale dokonce pozná, jak potřebujete osvítit vozovku.
V okolí Mnichova jsme novinky z laboratoří společnosti Osram v praxi vyzkoušeli. Testovali jsme dva nové druhy inteligentních světlometů. V jednom svítily na cestu do matrice poskládané LEDky (světlomety neobsahovaly klasiku v podobě žárovek, halogenek, nebo xenonů). Druhý světlomet kombinoval LED prvky s xenony.
Na vlastní oči jsme mohli nahlédnout přímo pod pokličku končícího vývoje, ale foťáky musely zůstat vypnuté. Navíc jsme se podívali do laboratoře, kde jsme viděli blízkou budoucnost automobilových reflektorů, ve kterých na cestu svítí laser. Technici ovšem ještě musí vychytat mouchy.
Jak funguje automobilový Matrix
Malá energetická náročnost a rozměry nejspíš způsobí revoluci v designu přední části automobilů. Designéři nebudou limitováni rozměrnými světlomety.
Celé inteligentní přední osvětlení vozidla tvoří tři části. Prvním je kamera ve zpětném zrcátku a druhou tvoří modul pro osvětlení vozu. A pak je tu takzvaný "Pixel Lite modul", který je základním stavebním kamenem technologie Matrix.
Pixel Lite modul, ze kterého se skládají jednotlivé členy Matrixu. Ve třech řadách má po 26 diodách, které mohou svítit v různých skupinách. Matrix tvoří pětice modulů zakončených optikou.
Princip fungování celého procesu není složitý. V úchytu zpětného zrcátka je umístěna kamera, která snímá prostor před vozidlem. Obraz putuje do "mozku Matrixu", tedy do speciální jednotky, ve které software poměry před vozidlem vyhodnocuje.
Program doslova rozhodne, kdy mají na silnici svítit dálková světla. A nejen to, velmi příjemnou novinkou je nasvícení rizikových oblastí, které u stávajících světlometů zůstávají ve tmě. Dokonce odstíní objekty na vozovce, např. hlavy chodců, kteří by mohli být oslněni, a přitom nasvítí dopravní značky.
Už se ví, že Matrix LED světla nabídne za příplatek faceliftované Audi A8. Každé dálkové světlo bude složené z diod, které se rozsvěcují podle potřeby.
Po prémiových autech najde uplatnění i v ostatních třídách. Nejspíš nezamíří jen do nejlevnějších vozů.
V akci svítí skvěle
Nasedli jsme do vývojového modelu BMW řady 3. Jízda proběhla v noci v okolí Mnichova. Řízení osvětlovacích funkcí světlometů zajišťovala jednotka, externě připojená uvnitř vozu. Ale v sériových vozidlech bude ukryta pod palubní deskou.
Nejprve jsme pro srovnání vyzkoušeli variabilní LED světlomety, které osvětlovaly silnici lépe než xenonová světla. Matrix se ale posunuje ještě blíž k ideálnímu osvětlení noční silnice.
Přestože na silnici svítil testovací prototyp, na kterém vývojáři Osramu ještě pracují, fungoval naprosto výtečně. Osvětlovaná plocha v režimu dálkových světel byla neuvěřitelně rozsáhlá. Tím ovšem nechceme říct, že by "potkávačky" byly méněcenné. Naopak, osvětlovaly to, co je běžně ukryto ve tmě.
Novou výhodou, kterou jsme ihned ocenili, byla inteligence světlometů. Rozpoznaly potřebu zapnout dálková světla, nebo naopak přepnout zpátky na potkávací, aby nedošlo k oslnění aut, a to dokonce v našem pruhu. Světlomet navíc dokázal vytvořit několik méně (nebo vůbec) osvětlených ploch tak, aby neoslnil a zároveň nasvítil chodce a jiné objekty na krajnici i v protisměru a přitom nevynechal dopravní značení.
Vyzářené světlo bylo bílé, samozřejmě barevně neutrální. Světlomety s neuvěřitelnou lehkostí zvládaly měnit osvětlovanou oblast v zatáčkách, kdy jsme nově viděli doslova až za roh. Tuto práci prováděla jediná mechanická část světlometu.
V luxusních vozech osvítí silnici inteligentní laser
Osram se pochlubil i pohledem do ještě vzdálenější budoucnosti. Inženýři poodhalili LARP (Laser Activated Remote Phosphor), což je výzkum využití laseru v inteligentním automobilovém osvětlení.
Celé zařízení včetně světelného zdroje s chladičem je menší než Matrix, ale osvětlovací schopnosti jsou ve srovnání se všemi známými zařízeními nepřekonatelné. V představeném zařízení jsou čtyři samostatné lasery, jejichž paprsky se spojují do jednoho. Laserový paprsek je v této chvíli modrý.
Pro změnu barvy na bílou se používá látka v principu podobná luminoforu ze zářivek. Je to tenký plátek fosforu na výstupu laserového paprsku.
Zatím konstruktéry trápí nedostatečné chlazení. Další překážkou může být laserová bezpečnost, takže před inženýry je ještě hodně práce.