Světla, která vidí dokonce za roh

Z doplňků pro automobily patřil v Brně určitě k nejobdivovanějším ve stánku firmy Hella světlomet DynaView.
Z doplňků pro automobily patřil v Brně určitě k nejobdivovanějším ve stánku firmy Hella světlomet DynaView. Tento přídavný světlomet, který je možno montovat na všechny typy nákladních a off-road vozů, má parabolu rozdělenou na dvě části a v každé z nich jiný zdroj světla. První svítí společně s dálkovými světly přímo. Druhá dokáže v okamžiku, kdy vůz vjíždí do zatáčky, osvětlit svými paprsky tu část vozovky a jejího bezprostředního okolí, kterou běžné typy osvětlení vozů ponechávají ve tmě, tedy vnitřek zatáčky. To samozřejmě výrazně snižuje nebezpečí noční jízdy v zatáčkách, neboť řidič včas může spatřit případné nebezpečí nebo překážku. Díky tomu se v zatáčkovitém terénu může řidič více uvolnit než při jízdě s klasickými světlomety, které svítí jen přímo. Princip je vcelku jednoduchý: elektronický snímač pozná podle náklonu vozu, že vjíždí do zatáčky a na začátku zatáčky zapne příslušnou žárovku ve speciálně konstruované parabole v pravé zatáčce pravé světlo, v levé se rozsvěcuje levé světlo. Když vůz ze zatáčky vyjede, snímač náklonu tato světla zase vypne. Aby se předešlo nepříjemným přechodům ze světla do tmy, stmívač postupně automaticky snižuje intenzitu světla. O řešení problému osvětlení vnitřků zatáček se už v minulosti některé firmy pokoušely, například Citroën i tuzemská Tatra, ale buď své nápady nedotáhly do konce nebo se jejich řešení neosvědčila. Světla DynaView získala jednu z cen, které odborné poroty na veletrhu udělují.


Témata: Citroën, Tatra