Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kouzla se světlem. Xenon je mrtvý, budoucnost je LED, laser a drony

aktualizováno 
Klasická žárovková světla jsou pro vývojáře automobilek pravěk a žádané xenony slepá vývojová větev. Budoucnost patří diodovým světlům a u automobilových perel laser. Ve hlavách vývojářů jsou však mnohem šílenější nápady. Nahlédli jsme do světelné kuchyně Audi.

V Ingolstadtu si na to postavili speciální tunel. Černočerná 120metrová místnost slouží ke zkoumání, jak různé druhy a tvary světel září. Testují tu třeba laserová světla pro novou generaci supersportu Audi R8. Výkonné laserové diody vydávají navzdory svým velmi malým rozměrům velké množství světelné energie.

Světelný tunel Audi

Laserová dálková světla se tak mohou pochlubit téměř dvojnásobným dosahem v porovnání s dálkovými světlomety LED. V každém světlometu pracuje jeden laserový modul, který obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody. Ten soustředí čtyři svazky paprsků intenzivního modrého laserového světla. Fosforový konvertor následně přeměňuje modré světlo na čistě bílé. Laserová světla jsou dnes vrcholem, který bude ještě pár let běžným autům nedostupný.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Hitem dneška jsou světlomety složené z LED diod, to umožňuje designérům dělat z lamp aut jakési trojrozměrné sochy. Všechny osvětlovací funkce zajišťují desítky elektroluminiscenčních diod v každém světlometu. Však taky jedno přední světlo na Audi A8 stojí jako náhradní díl 65 tisíc.

Jak technologie pojmenovaná LED Matrix funguje? Jednoduše tak, že auto svítí stále dálkovými světly. Když na okresce potká auto v protisměru, kamera zabudovaná v přídi sleduje jeho světla a tím rozpozná polohu protijedoucího vozu, propracovaný software pak zhasíná jen ty diody, které by mohly oslnit protijedoucího řidiče. Ve světelném kuželu vytvoří výsek stínu, který se dynamicky mění a pohybuje směrem, ve kterém jede auto. Zůstává tak zachován velký, ostře osvětlený prostor pro výhled řidiče a stín protijedoucí auto „vyprovodí“. Pokud se na to nesoustředíte, nepostřehnete, že chytrá technika pracuje za vás, jednoduše stále skvěle vidíte na cestu.

LED Matrix světla takto dokáží odclonit až osm objektů najednou, v každém světle je 27 světelných segmentů. A to není konec, u Audi už vymýšlejí, že by nezastiňovali celý výsek, ale jen malý kousek, část která pokrývá čelní sklo protijedoucího vozu.

Laser potřebuje zrcadlo

U Audi už rozpracovávají koncept této technologie spojený s laserem. Technologie Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici. Navíc světlo může být rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení. Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a mimořádně variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch.

Modul laserového světla

U nové technologie vychází z modrých laserových diod OSRAM světlo o vlnové délce 450 nanometrů, které dopadá na třímilimetrové zrcadlo, jež se rychle pohybuje. Zrcadlo odráží modré laserové světlo na fosforový konvertor. Zde je přeměňováno na bílé světlo, které je následně promítáno na silnici. Zrcadlo použité ve světlometu vyrábí firma Bosch a jde o mikrooptoelektromechanický systém na základě křemíkové technologie. Je mimořádně robustní a vyznačuje se dlouhou životností.

OLED a drony

Problémem moderních LED světel je chlazení. Samotné LEDky jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabrání přehřátí. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů Celsia, ale z pohledu materiálových inženýrů by neměly přesahovat sto stupňů.

Budoucnost patří organickým diodám (OLED), tyto tenké „folie“ nemají takový světelný výkon, aby osvětlily cestu, designéři se ale těší na hrátky se světlem na zadní části vozu. Plánují pohyblivou grafiku koncových světel a další kreace. To umožní rozvoj celého nového směru světelného designu aut, kterým jsou celé svítící plochy karoserie. Problémem OLED je křehkost a citlivost na vlhkost, proto se schovávají pod sklo.

OLED koncová světla

A ještě jednou laser - vývojáři Audi vymysleli, že by šel použít na vytvoření jakési světelné závory pro řidiče, kteří se moc „lepí“ na auta před sebou. Červené laserové světlo na zádi osvětlí na vozovce v bezpečné vzdálenosti za zadním nárazníkem červený pruh, který netrpělivého řidiče vzadu jedoucího vozu donutí držet si odstup.

Fotogalerie

Vychytávkou pro řidiče jsou zase jakési vodící čáry, které si auto promítne dopředu na vozovku. Podélné pruhy označující prostor, kde jsou okraje auta, se budou hodit třeba pro jízdu ve zúžených pruzích na dálnici. Vývojáři přemýšlejí také o tom, že by pokyny z navigace promítali přímo na silnici.

K tomu si představte osvětlení interiéru i vnějšku, třeba klidně zářící volant nebo linky na karoserii. V laboratořích už na to mají vyvinuté svítící textilie.

V nejfantastičtějších vizích pak vidí vývojáři Audi zabývající se světelnou technikou drony, které doprovází auto a v noci posvítí shora lépe na cestu než klasická světla vozu. O trochu blíž je využití komunikace mezi vozidly či mezi vozem a infrastrukturou (V2V a V2I). Auto pak bude umět regulovat intenzitu osvětlení podle okolního světla, třeba z pouličních lamp.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Další z rubriky

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Besip 4
Zpomal, budeš rychlejší. Nová kampaň učí řidiče jezdit v uzavírkách

Odjezdy na dovolenou a prázdninový provoz budou komplikovat uzavírky, hlavně projet dálnici D1 je utrpení. BESIP připravil speciální kampaň zaměřenou na jízdu...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.