Inteligentní světlo nenasvítí zbytečně kapky vody.

Inteligentní světlo nenasvítí zbytečně kapky vody. | foto: Carnegie Mellon, iDNES.cz

Světlo inteligentních lamp protančí mezi kapkami deště

  • 110
Vědci z americké univerzity Carnegie Mellon University vyvinuli nový systém ovládání světlometů pro auta, který umožní zlepšit vidění při jízdě v dešti nebo za sněžení. Dosáhne toho tím, že paprsky světla neosvětlí vločky nebo kapky.

Odraz světla od kapek deště nebo vloček sněhu způsobuje zhoršování vidění při jízdě za špatného počasí. Kapky a vločky se lesknou a jsou zvýrazňovány oproti pozadí, a tento jev znepříjemňuje vidění nejvíce v krátké vzdálenosti od automobilu.

Nový systém vyvinutý na univerzitě Carnegie Mellon by měl tyto nepříjemné odlesky odstranit. Pomocí kamery snímá řídicí jednotka obraz deště nebo sněžení před sebou, speciální algoritmus vypočítá polohu kapek nebo vloček v následujícím okamžiku a řídicí systém tomu přizpůsobí tok světelných paprsků. Ty, které by zasáhly kapky deště, jednoduše vypne. Tím, že nejsou kapky osvětleny a naopak je osvětlen volný prostor, se výrazně zlepšuje viditelnost.

Systém umí pracovat s deštěm a sněhem ve vzdálenosti zhruba tři až čtyři metry od světlometů, tedy ve vzdálenosti, kterou vědci určili po sérii testů jako za tu nejkritičtější z hlediska oslňování řidiče. Zajímavostí systému je, že jeho fungování v podstatě řidič vůbec nepostřehne. Jelikož i za hustého deště nebo sněžení zabírají kapky a vločky v prostoru jen asi dvě až tři procenta objemu, světla v rámci této funkce pohasnou jen o malé procento své intenzity.

V průtrži mračen při bouřce má být přesnost nového systému až 70 procent při rychlosti 30 kilometrů za hodinu a 15–20 procent při rychlosti 100 kilometrů za hodinu. To znamená, že i při relativně rychlé jízdě uvidí řidič zřetelně lépe než se standardními světlomety.

Funkce systému inteligentních světlometů

Na Carnegie Mellon mají prozatím jen prototyp, který funguje pouze v laboratorních podmínkách, kde déšť vytváří speciální "sprcha". Světlomet sestává z polopropustného zrcadla, které umožňuje změnit průhlednost v jednotlivých bodech. Na zrcadlovou (vnější) plochu míří kamera, která odtud rozpoznává obraz kapek. Za zrcadlem je samotný projektorový světlomet.

Systém kapky rozpozná a určí správnou reakci během třinácti milisekund. Pracuje přitom s kapkami v detekčním prostoru, který se nachází výše než prostor reakční. Než systém určí a provede správné nastavení světlometu, spadnou kapky právě do reakčního prostoru na předem vypočítanou pozici.

Výzkumníci tvrdí, že s dokonalejší sestavou by šlo účinnost systému podstatně vylepšit. Jenže pak by bylo celé zařízení nejspíš příliš drahé a také příliš velké pro instalaci do automobilu. I přes současné dobré výsledky testů má ale vyvíjený systém do komerčního nasazení zřejmě ještě hodně daleko.