Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světový vrchol kachnařské sezony bude letos v Mostě

aktualizováno 
V mosteckém oblastním muzeu jsou od včerejška k vidění kachny. Tedy nikoli opeřenci, ale legendární francouzská vozítka Citroën 2CV. Výstava je jakýmsi předvojem světového srazu majitelů a milovníků těchto vozidel, který se na mosteckém hipodromu uskuteční letos na přelomu července a srpna.

Citroën 2CV | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Bude to celorepubliková událost, sjedou se tu tisíce lidí i aut z celé Evropy," popisuje Vít Šimek z 2CV Clubu Jesenice, který je spolupořadatelem výstavy i srazu. Mostecký hipodrom byl pro sraz vybrán z přibližně desítky jiných míst v Česku.

Kachní předvoj je v muzeu

Látková střecha, legrační tvary avelké náklony v zatáčkách. I tak lze popsat automobilovou legendu, která pomáhala motorizovat poválečnou Francii.

Pokud nevíte, jak taková kachna vypadá, vzpomeňte si na zběsilou jízdu veselé jeptišky z některého z dílů slavné francouzské filmové série o četnících. Její zděšený spolujezdec Louis de Funes sedí právě v Citroënu 2CV. Nebo si je jděte prohlédnout do mosteckého muzea.

"Nyní je na sále vystaveno celkem deset historických vozů spolu s fotografiemi a jejich popisy," uvedla jeho ředitelka Libuše Pokorná.

Když jde logika stranou

Zkušenosti majitele Citroënu 2CV čtěte ZDE

Historie tohoto automobilu sahá až do roku 1939. "Tehdy byl vyroben prototyp, výrobci ho ale za války schovali před Hitlerem," vysvětlil Šimek. Sériově se vozy 2CV začaly vyrábět až v roce 1948. "Výroba pokračovala až do roku 1990. Za tu dobu vznikly různé verze a modifikace, jako jsou třeba dodávky nebo pickupy," dodal Šimek.

Z malého citroënu se brzy stalo lidové vozidlo, lidé o něj měli obrovský zájem, mimo jiné kvůli jeho nízké ceně. Do roku 1968 se prodalo asi 2,5 milionů kusů.

V Mostě jsou momentálně vystaveny jak klasické kachny, tak jejich takzvané deriváty. "Ty vznikly na podvozku 2CV, ale mají jinou karoserii od jiných designérů," vysvětlil Šimek.

Všechny exponáty jsou pojízdné a na výstavu byly zapůjčeny od různých sběratelů z celé republiky. "Nejstarší pochází z roku 1956, nejnovější z konce 80. let. Všechno jsou to nádherné kousky a každý je svým způsobem kuriozitou," doplnil Šimek. Výstava potrvá do 24. července.

Tisíce slavných citroënů dorazí za měsíc

Největší rojení kachen čeká mostecký hipodrom na konci července. Bude hostit světový sraz majitelů Citroënu 2CV. Čekají se tisíce účastníků zdesítek zemí. K vidění budou i opravdové rarity.

Světový sraz těchto aut se koná jednou za dva roky a pokaždé se ho účastní několik tisíc kachen a dalších vozů francouzské automobilky. Na letošní, v pořadí osmnáctý sraz se v předstihu přihlásilo přes dva tisíce účastníků z jedenatřiceti zemí světa. Hlavní nápor se však teprve čeká.

"Odhadem přijede okolo čtyř tisíc aut," říká šéf organizačního týmu Tomáš Neruda. Už nyní jsou na účastnickém listu zástupci takových zemí, jako je Japonsko, Nový Zéland, Austrálie nebo Řecko. Tak obrovský počet slibuje, že k vidění budou všechny možné sériové i speciálně upravené verze.

Kromě základního modelu určitě přijedou i auta postavená na základě 2CV, jako je Citroën Mehari nebo výjimečný vůz 2CV Sahara 4x4 určený pro jízdu v těžkých podmínkách severoafrických pouští. "Tohoto auta se vyrobilo jen něco přes 270 kusů a v Česku žádný takový není," láká Neruda, podle kterého je u nás evidováno na 650 majitelů Citroënů 2CV.

Kromě kachen budou k vidění i ostatní citroëny včetně neméně legendárního modelu DS, v němž jezdili francouzští prezidenti.

Spanilá jízda by se nezvládla

Sraz odstartuje v úterý 28. července a potrvá do neděle 2. srpna. Po celou dobu je připraven program pro všechny věkové skupiny.

"Každý den budeme mít soutěže pro děti i dospělé, dětský koutek, desítky stánků s občerstvením, suvenýry, přehlídky vozů a burzy všeho, co souvisí s citroëny," přibližuje Tomáš Neruda.

"Budeme pořádat i výlety po okolí, pro milovníky koní chystáme vyjížďky v areálu hipodromu, vyznavači in-line bruslení zase mohou využít asfaltovou dráhu se skvělým povrchem. A kdo má rád golf, může využít hřiště, které je hned vedle hipodromu. Na večery je vždy připraven program s různými kapelami. Během srazu se však nebude pořádat takzvaná spanilá jízda. Vzhledem k tisícovkám účastníků není něco takového technicky zvládnutelné," vysvětluje Neruda. Jedním z vrcholů tak bude losování tomboly, kde první cenou bude renovovaný Citroën 2CV.

Kromě přímých účastníků srazu bude areál otevřen i pro ty, kteří se chtějí jen přijít podívat na auta nebo se pobavit. "Pro běžné návštěvníky bude areál otevřený v pátek a v sobotu. Vstupné pro jednu osobu bude 150 korun, děti do osmi let nezaplatí nic," upřesňuje Tomáš Neruda.

Sraz majitelů Citroënu 2CV

Termín

28. 7. až 2. 8. 2009

Místo srazu

Velebudice u Mostu (hipodrom)

Vstupné pro veřejnost

31.­7. a 1. 8. – 150 Kč/den; děti do 8 let zdarma





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.