Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Pozor, po Praze jezdí neslyšně elektrická avia. Jediná v Česku

Exkluzivně   13:00aktualizováno  13:00
Sledujete šoféra, zatáhne za páku, tím odbrzdí, jinou navolí směr, kam se jede a s jemným bzukotem se "pan Smith" rozjede. Ten zvuk vám připomene dětská léta strávená s nosem přilepeným na plexisklo za zády tramvajáka.

To podivné jméno k bílému náklaďáku Čechovi moc nesedí. Ten vyhrkne bez rozmýšlení: "Avia". A moc se nesplete. Kabina a šasi (rám) novodobé avie posloužily ke stavbě elektronáklaďáku Smith Newton.

Montuje se ve Velké Británii a úspěšně se prodává hlavně v USA. Do Česka v pondělí dorazil první kousek na zkušenou. Má britské "espézetky", ale volant je na té správné - rozuměj levé - straně. Newton si okusí pražský provoz a silnice a pak by se měl zařadit do flotily logistické divize firmy DHL. Ta angažmá tohoto elektronáklaďáku v Česku zorganizovala.

"Avia dodává komponenty, tedy podvozek a kabinu, firmě Smith Electric Vehicles s centrálou v Kansas City," vysvětluje tiskový mluvčí Avie Michal Bačkovský. Loni tak Avia dodala Smithu 165 podvozků. "Vozy se vyrábí v Kansas City v USA a u Newcastlu ve Velké Británii," upřesňuje Bačkovský.

Smith Newton

Tichý velikán

"Je to jako řídit normální auto s automatickou převodovkou s tím, že toto je absolutně tiché," popisuje Luboš Vinduška, který dostal za úkol najíždět pražské kilometry newtonu. Normálně jezdí v barvách DHL s velkým kamionem Mercedesu, elektronáklaďák se mu ale líbí. "Musí se dát pozor na lidi na přechodech, protože auto neslyší," dodává. A chválí si, že je vůz jednoduchý na ovládání.

"Na jedno nabití ujede přibližně 130 kilometrů," popisuje jeho kolega Miroslav Prkno. To pro rozvážku zboží po městě podle DHL stačí. Ideální využití je v klidových rezidenčních oblastech. "Jen musíte dávat pozor na chodce," varuje Vinduška. Auto totiž nevydává žádný zvuk, takže na sebe chodce neupozorní.

Smith Newton

Vidět newton v akci je nezvyklý zážitek. Na bezhlučné osobáky jsme z ulic už zvyklí. Malé auto tiše svištící městskými ulicemi ale nepůsobí tak strašidelně, jako několikatunový kolos. Ten jede tiše, nejvíc hluku dělají panely kryjící baterie a nástavba, které se při přejezdech nerovností různě natřásají, povrzávají a kroutí.

Fotogalerie

Nabíjení trvá podle zkušeností šoférů i podle specifikací výrobce z třífázové zásuvky pět hodin. Plní se li-ion akumulátory (kapacita 80 nebo 120 kWh) uchycenými po stranách rámu, ložný prostor zůstal netknutý. Baterie živí elektromotor umístěný v rámu uprostřed.

"V Praze testujeme užitkové vlastnosti elektrovozu, který chceme nabídnout zákazníkům pro zásobování městských center," vysvětluje Ingrid Bellmannová z DHL. "Zatím je to jediné toto auto, o kterém víme, na českých silnicích. Provoz se má podle propočtů zaplatit do čtyř let," dodává.

Smith Newton
Smith Newton

"Newton je navržen pro použití s pravidelnou trasou, návratem na základnu a vykládkou na více místech," vysvětluje výrobce. Vyrábí se jako podvozek s kabinou s celkovou hmotností vozidla 7 500 kg, 10 000 kg a 12 000 kg. V nabídce je provedení s větším blokem akumulátorů pro zvýšení dojezdu až na přibližně 240 kilometrů a tři různé rozvory kol. Maximální rychlost je osmdesát kilometrů v hodině.

Jediný v Česku

Newton se prodává hlavně ve Spojených státech, kde lze na provoz elektromobilů využívat různé úlevy. V Česku žádný podobný program není. Autu museli pořídit i klasickou českou mýtnou jednotku. V USA nabízejí newton ve speciálním provedení i armádě. Auta slouží na letištích, ve městech. Kromě velkého newtonu má Smith v nabídce ještě menší dodávku jménem Edison, ta zase vychází z Fordu Transit.

"V Česku nejezdí žádný. Zatím se tu žádný neprodal," řekl pro iDNES.cz tiskový mluvčí Avie Michal Bačkovský. "V Evropě jezdí pár kusů, které prodal americký distributor," vysvětluje. Avia sama eletronáklaďák vůbec neprodává. Kdyby po avii na baterky někdo zatoužil, musí podle Bačkovského oslovit přímo výrobce. Letňanský podnik je totiž v této situaci jen dodavatelem dílů.





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.