Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svezení s osmimetrovou limuzínou: luxusní obývák celebrit žere jako tank

Opravdové limuzíny známe z amerických filmů, ale pár jich jezdí i v Česku. Zkusili jsme, jak se takový kolos řídí, a zjistili, že za méně než 20 litrů na 100 km nejede.

Respekt, ten opravdu mám, když obhlížím přes osm a půl metru dlouhé auto zaparkované v garáži a říkám si, že už jen vytočit se s ním na výjezdu z garáže nebude žádná legrace. Navíc na mě pochybovačně hledí mechanici, kteří auto čistili na test, a zaslechnu slova "jestli to odře, šéf ho zabije." Tím šéfem je ředitel největšího českého autocentra ojetých vozů, společnosti AAA Auto, James Anthony Denny, který dvě tyhle limuzíny vlastní.

Lincoln Town Car Royale

Řidič je standardní příslušenství

"On je miluje, jsou jako jeho děti. Nikomu je zásadně nepůjčuje, pouze s řidičem. Divím se, že udělal výjimku," podivuje se jeden z automechaniků a s podezřením sleduje, jestli se mi podaří vůbec americké auto nastartovat. Naštěstí to jde lehce, s automaty (tady je páka pod volantem) mám hromadu zkušeností, parkovací brzda v podobě zašlapávacího pedálu vlevo od toho brzdového (spojku automat pochopitelně nemá) mě také nezaskočí.

Lincoln Town Car Royale

luxusní jezevčík

Prodloužený Lincoln Town Car Royale měří přes 8,5
metru, rozvor mezi nápravami je něco málo přes šest metrů.

Na osmimetrovou limuzínu stačí řidičský průkaz skupiny B, maximální váha je totiž 3,4 tuny.

Dozadu se podle výrobce má vejít jen šest lidí, tři mohou sedět vepředu.

Nechybí bar, tři DVD obrazovky a střešní zrcadlo i okno.

Pronájem limuzíny s řidičem stojí v Česku od 4 000 Kč za dvě
hodiny, na kratší dobu vám ji nepůjčí.

Ovšem vyjíždění se na jeden pokus nepodaří, v úzkém prostoru couvám a zase popojíždím dopředu. Hodí se parkovací kamera, jejíž černobílý obraz vidím na displeji, který skoro leží na podlaze, jinam se nevešel. I tak je to u auta z roku 2004 docela luxus. Asi načtyřikrát manévr zopakuju a konečně jsem venku. "V pohodě," zubí se mechanik, "jinak to tady nejde," říká mi tím, že nejsem žádné zvláštní dřevo.

Nakládám kameramana a fotografa. V úzkých uličkách Kobylis mám opět problém s malým rejdem a na chvíli zablokuju při otáčení křižovatku, ostatní šoféři mají ovšem pro limuzínu pochopení a spíš zvědavě sledují, jak se ten slon otáčí. Když chci někam zahnout, musím si najet jako s náklaďákem, a počítat s tím, že předlouhé auto se za kabinou "neláme" jako třeba kamion, nemá ani natáčecí zadní kola. A taky je třeba hlídat si zadek, ten projíždí trochu v jiné stopě, takže hlavně nejet moc blízko u krajnic, abych nelízal pangejty.

Točit a fotit vyjíždíme za Prahu. Všichni si libujeme, oba umělci vzadu, já za volantem. Když totiž pominu popsané manévrovací problémy, řídí se i s posádkou maximálně 3,4 tuny těžká limuzína překvapivě svižně. Tichounký osmiválec 4,6 litru skoro neslyším, jen když přišlápnu plyn, ozve se zpod kapoty temné zahučení. Ale jede to krásně. Zrychlení mě udivuje, nikde jsem sice nenašel údaj o něm, ale auto rozhodně není líné, na 130 km/h se dostanu velmi rychle. Tachometr je ovšem hlavně v mílích (km jsou malé a níž), takže je třeba hlídat si svých 70 "miles per hour".

Řízení je přesné a lehké, jak se na vůz s poháněnou zadní nápravou sluší, čtyřstupňový automat řadí svižně a bez jakýchkoliv prodlev. Vůbec nemá problém bleskově podřadit, když se to po něm chce. To zjišťujeme, když na velkém parkovišti zkoušíme "krizový únik" před útočníky na celebrity, které bychom mohli vézt. Lincoln se sice v zatáčkách při prudkých manévrech naklání, ale je překvapivě stabilní, koneckonců má rozvor skoro jako autobus, takže do smyku nejde ani na šotolině, a to se opravdu snažím.

Osádka vzadu mými pokusy nijak přehnaně netrpí, stačí se držet madel u dveří, nelítají ani skleničky, vše je pevně uchycené. Limuzína se vzduchově odpruženým podvozkem je maximálně pohodlná, veškeré nerovnosti filtruje s grácií, což ovšem od takového auta čekáte.

Lincoln Town Car Royale

Postupně objevuji další vychytávky, třeba výškově nastavitelný pedál brzdy. Můžu si ho posunout tak, jak je to pro nohu nejpohodlnější. Palubním počítačem s dotykovým displejem můžu ovládat dělící přepážku mezi kabinou a luxusním prostorem vzadu (aby celebrity měly klid na jednání nebo na zábavu), ale i rádio nebo klimatizaci.

Tohle všechno si ale pasažéři můžou samozřejmě regulovat i sami. Přepážka je téměř zvukotěsná, a tak nechybí interkom, aby se šofér s pasažéry mohl dorozumívat. Zvenčí vinylem potažená střecha je zevnitř ozdobená čalouněním, v němž vetkané LED diody navozují pocit jízdy pod hvězdnou oblohou, pro narcisy je pak uprostřed i velké zrcadlo, a pokud chce někdo kynout davům, může se vysunout ze střešního okna.

Aby byl komfort dokonalý, má limuzína dobře zásobený a chlazený bar s opravdovými sklenicemi, několik DVD s několika obrazovkami a výkonným audiosystémem. Prostě jako v obýváku, jenže pojízdném...

Spotřeba tanku

U auta, které jezdí jen při zvláštních příležitostech, není kolonka spotřeba zas až tak důležitá. Protože ji palubní počítač lincolnu počítá po americku v mpg, což jsou míle ujeté na jeden galon benzinu (asi čtyři litry), musíme si ji po dojezdu podle vzorečku přepočítat.

Lincoln Town Car Royale

Při počátečním pojíždění po městě to bylo 3,5 mpg, tedy děsivých 67 litrů na 100 km, pak žízeň začala klesat na průměrných 26 litrů (9 mpg), a po ujetí asi 150 km se ustálila na 11,6 miles per gallon, tedy na 20,2 litrech. To je na osmiválcový skoro pětilitr táhnoucí tři tuny celkem přiměřená hodnota. Při setrvalé dálniční rychlosti kolem 130 km/h si lincoln vezme mezi 25 až 28 litry.

Podle výrobce však motor umí spalovat i biopalivo E85, které se začíná objevovat na mnoha čerpačkách i v Česku, a stojí zhruba o desetikorunu méně než natural 95.

Pronajměte si ji

Prodloužené limuzíny se dají v Česku pronajmout (vždy s řidičem) u několika firem, ceny se pohybují zhruba od 2 000 Kč za hodinu provozu, ovšem minimální doba pronájmu bývá dvě hodiny. Čím delší doba, tím větší sleva, takže kdybyste "limo" chtěli na dvanáctihodinovou svatbu, přišlo by vás to na 21 tisíc korun.

Luxusní auto se dá i koupit. S novým je to složitější, staví se na objednávku a v ceníku automobilky ho nenajdete; počítejte s cenou kolem 1,5 milionu korun, samozřejmě bez dopravy do Česka. Není ale problém pořídit si zánovní: v tuzemsku nabízejí třeba tři roky starého Lincolna stejného typu za milion korun, ovšem v USA ho pořídíte za necelých 600 tisíc korun, dalších maximálně padesát by stála doprava.

Lincoln Town Car Royale v číslech
motor 4,6i, V8
max. výkon 178 kW/4 900 ot.
max. rychlost 177 km/h
převodovka 4st. automatická
počet míst 3+6
délka a rozvor 8 520 a 6 080 mm
kola 245/60/R16
cena v USA (r. v. 2007) 590 000 Kč
cena v ČR (r. v. 2007) 1,1 mil. Kč

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...