Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezení s osmimetrovou limuzínou: luxusní obývák celebrit žere jako tank

aktualizováno 
Opravdové limuzíny známe z amerických filmů, ale pár jich jezdí i v Česku. Zkusili jsme, jak se takový kolos řídí, a zjistili, že za méně než 20 litrů na 100 km nejede.

Respekt, ten opravdu mám, když obhlížím přes osm a půl metru dlouhé auto zaparkované v garáži a říkám si, že už jen vytočit se s ním na výjezdu z garáže nebude žádná legrace. Navíc na mě pochybovačně hledí mechanici, kteří auto čistili na test, a zaslechnu slova "jestli to odře, šéf ho zabije." Tím šéfem je ředitel největšího českého autocentra ojetých vozů, společnosti AAA Auto, James Anthony Denny, který dvě tyhle limuzíny vlastní.

Lincoln Town Car Royale

Řidič je standardní příslušenství

"On je miluje, jsou jako jeho děti. Nikomu je zásadně nepůjčuje, pouze s řidičem. Divím se, že udělal výjimku," podivuje se jeden z automechaniků a s podezřením sleduje, jestli se mi podaří vůbec americké auto nastartovat. Naštěstí to jde lehce, s automaty (tady je páka pod volantem) mám hromadu zkušeností, parkovací brzda v podobě zašlapávacího pedálu vlevo od toho brzdového (spojku automat pochopitelně nemá) mě také nezaskočí.

Lincoln Town Car Royale

luxusní jezevčík

Prodloužený Lincoln Town Car Royale měří přes 8,5
metru, rozvor mezi nápravami je něco málo přes šest metrů.

Na osmimetrovou limuzínu stačí řidičský průkaz skupiny B, maximální váha je totiž 3,4 tuny.

Dozadu se podle výrobce má vejít jen šest lidí, tři mohou sedět vepředu.

Nechybí bar, tři DVD obrazovky a střešní zrcadlo i okno.

Pronájem limuzíny s řidičem stojí v Česku od 4 000 Kč za dvě
hodiny, na kratší dobu vám ji nepůjčí.

Ovšem vyjíždění se na jeden pokus nepodaří, v úzkém prostoru couvám a zase popojíždím dopředu. Hodí se parkovací kamera, jejíž černobílý obraz vidím na displeji, který skoro leží na podlaze, jinam se nevešel. I tak je to u auta z roku 2004 docela luxus. Asi načtyřikrát manévr zopakuju a konečně jsem venku. "V pohodě," zubí se mechanik, "jinak to tady nejde," říká mi tím, že nejsem žádné zvláštní dřevo.

Nakládám kameramana a fotografa. V úzkých uličkách Kobylis mám opět problém s malým rejdem a na chvíli zablokuju při otáčení křižovatku, ostatní šoféři mají ovšem pro limuzínu pochopení a spíš zvědavě sledují, jak se ten slon otáčí. Když chci někam zahnout, musím si najet jako s náklaďákem, a počítat s tím, že předlouhé auto se za kabinou "neláme" jako třeba kamion, nemá ani natáčecí zadní kola. A taky je třeba hlídat si zadek, ten projíždí trochu v jiné stopě, takže hlavně nejet moc blízko u krajnic, abych nelízal pangejty.

Točit a fotit vyjíždíme za Prahu. Všichni si libujeme, oba umělci vzadu, já za volantem. Když totiž pominu popsané manévrovací problémy, řídí se i s posádkou maximálně 3,4 tuny těžká limuzína překvapivě svižně. Tichounký osmiválec 4,6 litru skoro neslyším, jen když přišlápnu plyn, ozve se zpod kapoty temné zahučení. Ale jede to krásně. Zrychlení mě udivuje, nikde jsem sice nenašel údaj o něm, ale auto rozhodně není líné, na 130 km/h se dostanu velmi rychle. Tachometr je ovšem hlavně v mílích (km jsou malé a níž), takže je třeba hlídat si svých 70 "miles per hour".

Řízení je přesné a lehké, jak se na vůz s poháněnou zadní nápravou sluší, čtyřstupňový automat řadí svižně a bez jakýchkoliv prodlev. Vůbec nemá problém bleskově podřadit, když se to po něm chce. To zjišťujeme, když na velkém parkovišti zkoušíme "krizový únik" před útočníky na celebrity, které bychom mohli vézt. Lincoln se sice v zatáčkách při prudkých manévrech naklání, ale je překvapivě stabilní, koneckonců má rozvor skoro jako autobus, takže do smyku nejde ani na šotolině, a to se opravdu snažím.

Osádka vzadu mými pokusy nijak přehnaně netrpí, stačí se držet madel u dveří, nelítají ani skleničky, vše je pevně uchycené. Limuzína se vzduchově odpruženým podvozkem je maximálně pohodlná, veškeré nerovnosti filtruje s grácií, což ovšem od takového auta čekáte.

Lincoln Town Car Royale

Postupně objevuji další vychytávky, třeba výškově nastavitelný pedál brzdy. Můžu si ho posunout tak, jak je to pro nohu nejpohodlnější. Palubním počítačem s dotykovým displejem můžu ovládat dělící přepážku mezi kabinou a luxusním prostorem vzadu (aby celebrity měly klid na jednání nebo na zábavu), ale i rádio nebo klimatizaci.

Tohle všechno si ale pasažéři můžou samozřejmě regulovat i sami. Přepážka je téměř zvukotěsná, a tak nechybí interkom, aby se šofér s pasažéry mohl dorozumívat. Zvenčí vinylem potažená střecha je zevnitř ozdobená čalouněním, v němž vetkané LED diody navozují pocit jízdy pod hvězdnou oblohou, pro narcisy je pak uprostřed i velké zrcadlo, a pokud chce někdo kynout davům, může se vysunout ze střešního okna.

Aby byl komfort dokonalý, má limuzína dobře zásobený a chlazený bar s opravdovými sklenicemi, několik DVD s několika obrazovkami a výkonným audiosystémem. Prostě jako v obýváku, jenže pojízdném...

Spotřeba tanku

U auta, které jezdí jen při zvláštních příležitostech, není kolonka spotřeba zas až tak důležitá. Protože ji palubní počítač lincolnu počítá po americku v mpg, což jsou míle ujeté na jeden galon benzinu (asi čtyři litry), musíme si ji po dojezdu podle vzorečku přepočítat.

Lincoln Town Car Royale

Při počátečním pojíždění po městě to bylo 3,5 mpg, tedy děsivých 67 litrů na 100 km, pak žízeň začala klesat na průměrných 26 litrů (9 mpg), a po ujetí asi 150 km se ustálila na 11,6 miles per gallon, tedy na 20,2 litrech. To je na osmiválcový skoro pětilitr táhnoucí tři tuny celkem přiměřená hodnota. Při setrvalé dálniční rychlosti kolem 130 km/h si lincoln vezme mezi 25 až 28 litry.

Podle výrobce však motor umí spalovat i biopalivo E85, které se začíná objevovat na mnoha čerpačkách i v Česku, a stojí zhruba o desetikorunu méně než natural 95.

Pronajměte si ji

Prodloužené limuzíny se dají v Česku pronajmout (vždy s řidičem) u několika firem, ceny se pohybují zhruba od 2 000 Kč za hodinu provozu, ovšem minimální doba pronájmu bývá dvě hodiny. Čím delší doba, tím větší sleva, takže kdybyste "limo" chtěli na dvanáctihodinovou svatbu, přišlo by vás to na 21 tisíc korun.

Luxusní auto se dá i koupit. S novým je to složitější, staví se na objednávku a v ceníku automobilky ho nenajdete; počítejte s cenou kolem 1,5 milionu korun, samozřejmě bez dopravy do Česka. Není ale problém pořídit si zánovní: v tuzemsku nabízejí třeba tři roky starého Lincolna stejného typu za milion korun, ovšem v USA ho pořídíte za necelých 600 tisíc korun, dalších maximálně padesát by stála doprava.

Lincoln Town Car Royale v číslech
motor 4,6i, V8
max. výkon 178 kW/4 900 ot.
max. rychlost 177 km/h
převodovka 4st. automatická
počet míst 3+6
délka a rozvor 8 520 a 6 080 mm
kola 245/60/R16
cena v USA (r. v. 2007) 590 000 Kč
cena v ČR (r. v. 2007) 1,1 mil. Kč





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.