Legendární Porsche 911 vypadá pořád stejně. A je to tak v pořádku

Ve čtvrtek zemřel F.A. Porsche. Ten kdo namaloval jedno z nejslavnějších aut všech dob. Jeho Porsche 911 vypadá do dnešních dnů pořád stejně - loni dorazila už šestá generace. Z vnějšku jasně poznáte, že jeho rodokmen sahá až do 60. let, pod karoserií je ale všechno nové.

Má 90 procent nových nebo přepracovaných dílů, a přesto vypadá hodně podobně jako předchůdce.

Neopakovatelné

Když se řekne Porsche, každému, kdo aspoň trochu rád auta, se vybaví klasická silueta s dlouhým čumákem, splývavou střechou, dvěma dveřmi a malým oblým zadkem. Je to taková klasika, že by si ji Porsche mohlo dát patentovat stejně jako Apple design svého iPhonu.

Ale neudělalo to: ví totiž, že případní plagiátoři by stejně neuměli vyrobit tak dokonalý stroj jako je německý originál. On totiž svým způsobem dosáhl opravdové dokonalosti: i když odhlédneme od legendární značky, jen málo automobilů současnosti i minulosti nabídne tak skvělý mix mezi schopnostmi supersportu se zrychlením z nuly na sto za čtyři a něco sekundy, a přitom pohodlím a jízdním komfortem normálního auta, s nímž bez problémů přejedete napříč Evropou a nebudete přitom nijak strádat.

První generace Porsche 911 z roku 1964

Nejenže vás nebudou bolet záda, ale ani uši a hlava, protože motor je skvěle umravněn a utlumen. Pokud ho ovšem nechcete slyšet: pak stačí zmáčknout tlačítko a rázem je za vámi ryk startující stíhačky...

Fyzika poražena

Devětsetjedenáctka ctí už padesát let architekturu, která podle všech učebnic konstrukce aut nemůže fungovat. Ale ona v podání Porsche funguje skvěle. Motor uložený za zadní nápravou - jako to měl předek 911 Volkswagen Brouk - uděluje vozu specifické jízdní vlastnosti: zadní náprava má na výjezdu z oblouku skvělou přilnavost, jenže příď se při akceleraci chce nadnášet a to pak porsche moc nechce zatáčet. Taková je teorie. Jenže v praxi dokázali podvozkáři Porsche fyziku pokořit. Nová 911 už není tak svéhlavá a náročná na řidiče, naopak, je velmi krotká.

Porsche 911 (typ 991)

Na letišti v kalifornské Santa  Barbaře na nás čekal testovací okruh s rychlými zatáčkami, slalomem, dráhou pro zkoušení maximálního odpichu i brutálního brzdění, a taky okruh ve zcela pustých horách nad městem Santa Anna, kde jsme porsche nutili řezat zatáčky v serpentinách tak, že nám adrenalin prýštil ze všech pórů. Carrera to zvládla s přehledem, keramické brzdy nezvadly, jen pneumatiky nás po vystoupení oblažily vůní horké spálené gumy. Ale to ke sportovní jízdě patří.

Porsche 911 Carrera v číslech

  • motor šestiválec boxer, 3.4 litru
  • převodovka 7st. manuální, na přání 7st. dvouspojkový automat PDK
  • max. výkon 257 kW/7 400 ot.
  • maximální točivý moment 390 Nm/5 600 ot.
  • hnaná náprava zadní
  • nejvyšší rychlost 289 km/h, s automatem PDK 287 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 4,6 s
  • prům. spotřeba na 100 km s manuálem 9 l, s PDK 8,2 l
  • přední a zadní pneu 235/40 R 19 a 285/35 R 19
  • základní cena 2 418 000 Kč

Nemá vůbec cenu vypočítávat, jak rychle 911 projela kterou zatáčku a jak při tom seděla jako přibitá. Těm, co se vyznají, stačí říct, že při testech projela severní smyčku Nürburgringu za 7,40 minuty, o 14 sekund rychleji než předchozí model. Že z 0 na 100 km zrychlí za 4,8 sekundy, ostřejší verze Carrera S dokonce za
4,5 s. Že maximální rychlost je lehce pod 300 km/h, ovšem užijete si ji jen v Německu nebo na závodní dráze, což vřele doporučujeme.

A těm ostatním, co se tolik nevyznají, ale porsche se jim líbí a fascinuje je, stačí říct, že se s ním dá jezdit úplně normálně jako s kterýmkoli jiným autem, a to klidně i loudavě s průměrnou spotřebou kolem devíti litrů.

Tedy o 1,6 litru úsporněji než v předchozí generaci. Porsche dokonce snížilo obsah motoru z 3,6 na 3,4 litru, zato výkon i točivý moment ještě mírně vzrostly. Jak to? Tvůrcům porsche se totiž podařilo ušetřit při vývoji 98 kg váhy, z toho 80 kg odlehčením karoserie – a to už se někde projevit muselo.

Ekologické tažení za nižšími emisemi se nevyhnulo ani firmě Porsche. Nová carrera má poprvé start-stop systém vypínající motor při každém zastavení třeba na křižovatce – podle údajů automobilky má snižovat průměrnou spotřebu o 0,6 litru na 100 km. Je ho ovšem možné tlačítkem vypnout – což jsme dělali třeba při stání a zahřívání motoru na závodním okruhu.

Dokonalá přilnavost

Hlavní devizou pro každého, kdo by po 911 zatoužil, je schopnost auta držet s silnice neuvěřitelným způsobem, tak, že při jízdě na hranici vašeho zdravého rozumu a strachu má poršák pořád ještě solidní rezervu.

Automobilka k tomu přidává systém několikastupňové stabilizace podvozku, ve zlomku sekundy přestavitelných tlumičů a třeba i výrazně širších zadních pneumatik ve srovnání s předními.

Výhodou pro rychlou sportovní jízdu je i sedmistupňový automat PDK, protože je při řazení rychlejší než manuál, a v režimu manuálního řazení dovolí stejné zážitky jako on. Ale každopádně si můžete pořídit i sedmistupňový manuál, který je v nabídce jako světová novinka.

Klidně i na dlouhou cestu

Uvnitř je vše tak, jak je u Porsche už léta zvykem, žádná revoluce se nekoná. Přístrojovému štítu vévodí obří otáčkoměr, tachometr se krčí po jeho levé straně, místo vpravo patří budíku, v němž se zobrazují volitelné údaje - buď spotřeba a další cifry palubního počítače, nebo třeba mapa navigace. Mluvit o tom, že kůží obšitý volant padne skvěle do ruky, je taky zbytečné, ergonomie je u zuffenhausenského výrobce tradičně skvělá, stejně jako sedadla.

Vůbec se není třeba bát nějakého nepohodlí nebo omezení vyplývajícího z charakteru sportovního auta, naopak, 911 vás hýčká po všech stránkách.

Porsche 911 (typ 991)

Vyzkoušeli jsme si i launch control, což je hračka známá už z předchozích generací poršáků. Funguje jen v autech s automatem PDK, a spouští se tak, že levou nohou musíte zadupnout brzdu a pravou vytúrovat motor na maximum. Ve chvíli, kdy se na volantu rozsvítí nápis launch control, jen brzdu pustíte - auto vystřelí jak raketa, a za nějakých 15 sekund máte na tachometru dvoustovku... pak už ale musíme brzdit "do plných", zašlápnout tak, že tělo se vytlačí v sedačce nahoru, a v mžiku stojíme.

Užívat si budete ohromného zrychlení auta a všech specifických pocitů za volantem i na běžných cestách, to se dá i v rámci zákonných limitů. Vystřelit z křižovatky jen pro tu radost, předjet kohokoli tak bleskově, že to ani nezaregistruje - to jsou drobné radovánky majitelů porsche. To hlavní, co Porsche 911 poskytne svému majiteli, je ale pocit kontaktu s dokonalostí. Protože taková ikona automobilismu prostě je.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...