Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární Porsche 911 vypadá pořád stejně. A je to tak v pořádku

aktualizováno 
Ve čtvrtek zemřel F.A. Porsche. Ten kdo namaloval jedno z nejslavnějších aut všech dob. Jeho Porsche 911 vypadá do dnešních dnů pořád stejně - loni dorazila už šestá generace. Z vnějšku jasně poznáte, že jeho rodokmen sahá až do 60. let, pod karoserií je ale všechno nové.

Má 90 procent nových nebo přepracovaných dílů, a přesto vypadá hodně podobně jako předchůdce.

Neopakovatelné

Když se řekne Porsche, každému, kdo aspoň trochu rád auta, se vybaví klasická silueta s dlouhým čumákem, splývavou střechou, dvěma dveřmi a malým oblým zadkem. Je to taková klasika, že by si ji Porsche mohlo dát patentovat stejně jako Apple design svého iPhonu.

Může se hodit

Pořiďte si Porsche 911 a užívejte si jízdu v něm kdykoliv budete chtít. Automodul.cz/Porsche 911.

Ale neudělalo to: ví totiž, že případní plagiátoři by stejně neuměli vyrobit tak dokonalý stroj jako je německý originál. On totiž svým způsobem dosáhl opravdové dokonalosti: i když odhlédneme od legendární značky, jen málo automobilů současnosti i minulosti nabídne tak skvělý mix mezi schopnostmi supersportu se zrychlením z nuly na sto za čtyři a něco sekundy, a přitom pohodlím a jízdním komfortem normálního auta, s nímž bez problémů přejedete napříč Evropou a nebudete přitom nijak strádat.

První generace Porsche 911 z roku 1964

První generace Porsche 911 z roku 1964

Nejenže vás nebudou bolet záda, ale ani uši a hlava, protože motor je skvěle umravněn a utlumen. Pokud ho ovšem nechcete slyšet: pak stačí zmáčknout tlačítko a rázem je za vámi ryk startující stíhačky...

Fyzika poražena

Devětsetjedenáctka ctí už padesát let architekturu, která podle všech učebnic konstrukce aut nemůže fungovat. Ale ona v podání Porsche funguje skvěle. Motor uložený za zadní nápravou - jako to měl předek 911 Volkswagen Brouk - uděluje vozu specifické jízdní vlastnosti: zadní náprava má na výjezdu z oblouku skvělou přilnavost, jenže příď se při akceleraci chce nadnášet a to pak porsche moc nechce zatáčet. Taková je teorie. Jenže v praxi dokázali podvozkáři Porsche fyziku pokořit. Nová 911 už není tak svéhlavá a náročná na řidiče, naopak, je velmi krotká.

Porsche 911 (typ 991)

Na letišti v kalifornské Santa  Barbaře na nás čekal testovací okruh s rychlými zatáčkami, slalomem, dráhou pro zkoušení maximálního odpichu i brutálního brzdění, a taky okruh ve zcela pustých horách nad městem Santa Anna, kde jsme porsche nutili řezat zatáčky v serpentinách tak, že nám adrenalin prýštil ze všech pórů. Carrera to zvládla s přehledem, keramické brzdy nezvadly, jen pneumatiky nás po vystoupení oblažily vůní horké spálené gumy. Ale to ke sportovní jízdě patří.

Porsche 911 Carrera v číslech

  • motor šestiválec boxer, 3.4 litru
  • převodovka 7st. manuální, na přání 7st. dvouspojkový automat PDK
  • max. výkon 257 kW/7 400 ot.
  • maximální točivý moment 390 Nm/5 600 ot.
  • hnaná náprava zadní
  • nejvyšší rychlost 289 km/h, s automatem PDK 287 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 4,6 s
  • prům. spotřeba na 100 km s manuálem 9 l, s PDK 8,2 l
  • přední a zadní pneu 235/40 R 19 a 285/35 R 19
  • základní cena 2 418 000 Kč

Nemá vůbec cenu vypočítávat, jak rychle 911 projela kterou zatáčku a jak při tom seděla jako přibitá. Těm, co se vyznají, stačí říct, že při testech projela severní smyčku Nürburgringu za 7,40 minuty, o 14 sekund rychleji než předchozí model. Že z 0 na 100 km zrychlí za 4,8 sekundy, ostřejší verze Carrera S dokonce za
4,5 s. Že maximální rychlost je lehce pod 300 km/h, ovšem užijete si ji jen v Německu nebo na závodní dráze, což vřele doporučujeme.

A těm ostatním, co se tolik nevyznají, ale porsche se jim líbí a fascinuje je, stačí říct, že se s ním dá jezdit úplně normálně jako s kterýmkoli jiným autem, a to klidně i loudavě s průměrnou spotřebou kolem devíti litrů.

Tedy o 1,6 litru úsporněji než v předchozí generaci. Porsche dokonce snížilo obsah motoru z 3,6 na 3,4 litru, zato výkon i točivý moment ještě mírně vzrostly. Jak to? Tvůrcům porsche se totiž podařilo ušetřit při vývoji 98 kg váhy, z toho 80 kg odlehčením karoserie – a to už se někde projevit muselo.

Ekologické tažení za nižšími emisemi se nevyhnulo ani firmě Porsche. Nová carrera má poprvé start-stop systém vypínající motor při každém zastavení třeba na křižovatce – podle údajů automobilky má snižovat průměrnou spotřebu o 0,6 litru na 100 km. Je ho ovšem možné tlačítkem vypnout – což jsme dělali třeba při stání a zahřívání motoru na závodním okruhu.

Dokonalá přilnavost

Hlavní devizou pro každého, kdo by po 911 zatoužil, je schopnost auta držet s silnice neuvěřitelným způsobem, tak, že při jízdě na hranici vašeho zdravého rozumu a strachu má poršák pořád ještě solidní rezervu.

Fotogalerie

Automobilka k tomu přidává systém několikastupňové stabilizace podvozku, ve zlomku sekundy přestavitelných tlumičů a třeba i výrazně širších zadních pneumatik ve srovnání s předními.

Výhodou pro rychlou sportovní jízdu je i sedmistupňový automat PDK, protože je při řazení rychlejší než manuál, a v režimu manuálního řazení dovolí stejné zážitky jako on. Ale každopádně si můžete pořídit i sedmistupňový manuál, který je v nabídce jako světová novinka.

Klidně i na dlouhou cestu

Uvnitř je vše tak, jak je u Porsche už léta zvykem, žádná revoluce se nekoná. Přístrojovému štítu vévodí obří otáčkoměr, tachometr se krčí po jeho levé straně, místo vpravo patří budíku, v němž se zobrazují volitelné údaje - buď spotřeba a další cifry palubního počítače, nebo třeba mapa navigace. Mluvit o tom, že kůží obšitý volant padne skvěle do ruky, je taky zbytečné, ergonomie je u zuffenhausenského výrobce tradičně skvělá, stejně jako sedadla.

Vůbec se není třeba bát nějakého nepohodlí nebo omezení vyplývajícího z charakteru sportovního auta, naopak, 911 vás hýčká po všech stránkách.

Porsche 911 (typ 991)

Vyzkoušeli jsme si i launch control, což je hračka známá už z předchozích generací poršáků. Funguje jen v autech s automatem PDK, a spouští se tak, že levou nohou musíte zadupnout brzdu a pravou vytúrovat motor na maximum. Ve chvíli, kdy se na volantu rozsvítí nápis launch control, jen brzdu pustíte - auto vystřelí jak raketa, a za nějakých 15 sekund máte na tachometru dvoustovku... pak už ale musíme brzdit "do plných", zašlápnout tak, že tělo se vytlačí v sedačce nahoru, a v mžiku stojíme.

Užívat si budete ohromného zrychlení auta a všech specifických pocitů za volantem i na běžných cestách, to se dá i v rámci zákonných limitů. Vystřelit z křižovatky jen pro tu radost, předjet kohokoli tak bleskově, že to ani nezaregistruje - to jsou drobné radovánky majitelů porsche. To hlavní, co Porsche 911 poskytne svému majiteli, je ale pocit kontaktu s dokonalostí. Protože taková ikona automobilismu prostě je.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.