Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární Porsche 911 vypadá pořád stejně. A je to tak v pořádku

aktualizováno 
Ve čtvrtek zemřel F.A. Porsche. Ten kdo namaloval jedno z nejslavnějších aut všech dob. Jeho Porsche 911 vypadá do dnešních dnů pořád stejně - loni dorazila už šestá generace. Z vnějšku jasně poznáte, že jeho rodokmen sahá až do 60. let, pod karoserií je ale všechno nové.

Má 90 procent nových nebo přepracovaných dílů, a přesto vypadá hodně podobně jako předchůdce.

Neopakovatelné

Když se řekne Porsche, každému, kdo aspoň trochu rád auta, se vybaví klasická silueta s dlouhým čumákem, splývavou střechou, dvěma dveřmi a malým oblým zadkem. Je to taková klasika, že by si ji Porsche mohlo dát patentovat stejně jako Apple design svého iPhonu.

Může se hodit

Pořiďte si Porsche 911 a užívejte si jízdu v něm kdykoliv budete chtít. Automodul.cz/Porsche 911.

Ale neudělalo to: ví totiž, že případní plagiátoři by stejně neuměli vyrobit tak dokonalý stroj jako je německý originál. On totiž svým způsobem dosáhl opravdové dokonalosti: i když odhlédneme od legendární značky, jen málo automobilů současnosti i minulosti nabídne tak skvělý mix mezi schopnostmi supersportu se zrychlením z nuly na sto za čtyři a něco sekundy, a přitom pohodlím a jízdním komfortem normálního auta, s nímž bez problémů přejedete napříč Evropou a nebudete přitom nijak strádat.

První generace Porsche 911 z roku 1964

První generace Porsche 911 z roku 1964

Nejenže vás nebudou bolet záda, ale ani uši a hlava, protože motor je skvěle umravněn a utlumen. Pokud ho ovšem nechcete slyšet: pak stačí zmáčknout tlačítko a rázem je za vámi ryk startující stíhačky...

Fyzika poražena

Devětsetjedenáctka ctí už padesát let architekturu, která podle všech učebnic konstrukce aut nemůže fungovat. Ale ona v podání Porsche funguje skvěle. Motor uložený za zadní nápravou - jako to měl předek 911 Volkswagen Brouk - uděluje vozu specifické jízdní vlastnosti: zadní náprava má na výjezdu z oblouku skvělou přilnavost, jenže příď se při akceleraci chce nadnášet a to pak porsche moc nechce zatáčet. Taková je teorie. Jenže v praxi dokázali podvozkáři Porsche fyziku pokořit. Nová 911 už není tak svéhlavá a náročná na řidiče, naopak, je velmi krotká.

Porsche 911 (typ 991)

Na letišti v kalifornské Santa  Barbaře na nás čekal testovací okruh s rychlými zatáčkami, slalomem, dráhou pro zkoušení maximálního odpichu i brutálního brzdění, a taky okruh ve zcela pustých horách nad městem Santa Anna, kde jsme porsche nutili řezat zatáčky v serpentinách tak, že nám adrenalin prýštil ze všech pórů. Carrera to zvládla s přehledem, keramické brzdy nezvadly, jen pneumatiky nás po vystoupení oblažily vůní horké spálené gumy. Ale to ke sportovní jízdě patří.

Porsche 911 Carrera v číslech

  • motor šestiválec boxer, 3.4 litru
  • převodovka 7st. manuální, na přání 7st. dvouspojkový automat PDK
  • max. výkon 257 kW/7 400 ot.
  • maximální točivý moment 390 Nm/5 600 ot.
  • hnaná náprava zadní
  • nejvyšší rychlost 289 km/h, s automatem PDK 287 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 4,6 s
  • prům. spotřeba na 100 km s manuálem 9 l, s PDK 8,2 l
  • přední a zadní pneu 235/40 R 19 a 285/35 R 19
  • základní cena 2 418 000 Kč

Nemá vůbec cenu vypočítávat, jak rychle 911 projela kterou zatáčku a jak při tom seděla jako přibitá. Těm, co se vyznají, stačí říct, že při testech projela severní smyčku Nürburgringu za 7,40 minuty, o 14 sekund rychleji než předchozí model. Že z 0 na 100 km zrychlí za 4,8 sekundy, ostřejší verze Carrera S dokonce za
4,5 s. Že maximální rychlost je lehce pod 300 km/h, ovšem užijete si ji jen v Německu nebo na závodní dráze, což vřele doporučujeme.

A těm ostatním, co se tolik nevyznají, ale porsche se jim líbí a fascinuje je, stačí říct, že se s ním dá jezdit úplně normálně jako s kterýmkoli jiným autem, a to klidně i loudavě s průměrnou spotřebou kolem devíti litrů.

Tedy o 1,6 litru úsporněji než v předchozí generaci. Porsche dokonce snížilo obsah motoru z 3,6 na 3,4 litru, zato výkon i točivý moment ještě mírně vzrostly. Jak to? Tvůrcům porsche se totiž podařilo ušetřit při vývoji 98 kg váhy, z toho 80 kg odlehčením karoserie – a to už se někde projevit muselo.

Ekologické tažení za nižšími emisemi se nevyhnulo ani firmě Porsche. Nová carrera má poprvé start-stop systém vypínající motor při každém zastavení třeba na křižovatce – podle údajů automobilky má snižovat průměrnou spotřebu o 0,6 litru na 100 km. Je ho ovšem možné tlačítkem vypnout – což jsme dělali třeba při stání a zahřívání motoru na závodním okruhu.

Dokonalá přilnavost

Hlavní devizou pro každého, kdo by po 911 zatoužil, je schopnost auta držet s silnice neuvěřitelným způsobem, tak, že při jízdě na hranici vašeho zdravého rozumu a strachu má poršák pořád ještě solidní rezervu.

Fotogalerie

Automobilka k tomu přidává systém několikastupňové stabilizace podvozku, ve zlomku sekundy přestavitelných tlumičů a třeba i výrazně širších zadních pneumatik ve srovnání s předními.

Výhodou pro rychlou sportovní jízdu je i sedmistupňový automat PDK, protože je při řazení rychlejší než manuál, a v režimu manuálního řazení dovolí stejné zážitky jako on. Ale každopádně si můžete pořídit i sedmistupňový manuál, který je v nabídce jako světová novinka.

Klidně i na dlouhou cestu

Uvnitř je vše tak, jak je u Porsche už léta zvykem, žádná revoluce se nekoná. Přístrojovému štítu vévodí obří otáčkoměr, tachometr se krčí po jeho levé straně, místo vpravo patří budíku, v němž se zobrazují volitelné údaje - buď spotřeba a další cifry palubního počítače, nebo třeba mapa navigace. Mluvit o tom, že kůží obšitý volant padne skvěle do ruky, je taky zbytečné, ergonomie je u zuffenhausenského výrobce tradičně skvělá, stejně jako sedadla.

Vůbec se není třeba bát nějakého nepohodlí nebo omezení vyplývajícího z charakteru sportovního auta, naopak, 911 vás hýčká po všech stránkách.

Porsche 911 (typ 991)

Vyzkoušeli jsme si i launch control, což je hračka známá už z předchozích generací poršáků. Funguje jen v autech s automatem PDK, a spouští se tak, že levou nohou musíte zadupnout brzdu a pravou vytúrovat motor na maximum. Ve chvíli, kdy se na volantu rozsvítí nápis launch control, jen brzdu pustíte - auto vystřelí jak raketa, a za nějakých 15 sekund máte na tachometru dvoustovku... pak už ale musíme brzdit "do plných", zašlápnout tak, že tělo se vytlačí v sedačce nahoru, a v mžiku stojíme.

Užívat si budete ohromného zrychlení auta a všech specifických pocitů za volantem i na běžných cestách, to se dá i v rámci zákonných limitů. Vystřelit z křižovatky jen pro tu radost, předjet kohokoli tak bleskově, že to ani nezaregistruje - to jsou drobné radovánky majitelů porsche. To hlavní, co Porsche 911 poskytne svému majiteli, je ale pocit kontaktu s dokonalostí. Protože taková ikona automobilismu prostě je.





Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Další z rubriky

Audi S5 Cabrio
Sezona kabrioletů startuje. Audi A5 bez střechy je vypiplaná novinka

Kabriolety bývají dražší než kupátka či sedany, ač je na nich zdánlivě méně materiálu. Po svezení novým kabrioletem od Audi pochopíte, že příplatek je na...  celý článek

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country dokazuje, že kombík je lepší než SUV

Zvýšená kombi od Volva mají punc ideálního rodinného auta. Nejnovější volvo s přídomkem Cross Country tuto pozici potvrzuje a navíc dokazuje, že i za volantem...  celý článek

Suzuki Ignis
Kapesní teréňák i městský frajer. Ignis je v Česku, má italský oblek

Po deseti letech se vrací na scénu Suzuki Ignis. Jde opět o SUV velikosti malého auta, které překvapí jízdními schopnostmi a nezklame možností pořídit si pohon...  celý článek

Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...
Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 66 085 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.