Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapalovací svíčce je 115 let, nahradila otevřený oheň

  12:20aktualizováno  12:20
Výrazný pokrok pro právě se rodící motorismus znamenal patent na systém zapalovací svíčky v kombinaci s vysokonapěťovým magnetem, který 7. ledna 1902 získala německá firma Bosch.

Elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky. Na něm je závit pro zašroubování svíčky do hlavy válce, ve spodní části je vytvarován do vnější elektrody. | foto: Bosch

Elektrické zapalování směsi v zážehovém motoru sice nebyla žádná novinka, ale původní systémy pracovaly s nízkým napětím a byly vhodné jen pro nízké otáčky. Později se pak prosadily hlavně systémy, které pro zažehnutí směsi ve válci využívaly otevřeného ohně.

Zapalovací svíčka

Zapalovací svíčka je nezbytná komponenta zážehového motoru. Svíčka zapaluje směs paliva se vzduchem stlačenou ve válci. Zahajuje tak výbuch, po kterém se začnou rozpínat plyny uvádějící do pohybu píst.

Jeden z prvních motorů Nicolause Otty ze 60. let 19. století například zapalování řešil plynovým plamínkem odkrývaným v příhodný okamžik šoupátkem. Plamene pak nepřímo využívala i koncem 19. století velmi rozšířená metoda zapalování směsi ve válci žárovou trubkou, kdy lihový hořák nahříval měděnou trubičku, jež pak zapalovala uvnitř válce benzinovou směs. Tento systém umožňoval dosáhnout zhruba 900 otáček za minutu - tedy jen o málo více, než je dnes využíváno pro volnoběh.

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Elektrická jiskra se jevila jako vhodnější, dlouho se však marně hledala cesta k jejímu účinnému využití. Až v roce 1894 francouzský hrabě de Dion navrhl bateriové odtrhovací zapalování a krátce poté se objevily první svíčky (patentovali si je i Nikola Tesla nebo britský průkopník motorismu Frederick Richard Simms). A vynález inženýra Gottloba Honolda ve službách Roberta Bosche z roku 1902 pak znamenal skutečný převrat, který umožnil mohutný rozvoj zážehového motoru.

Autoři: ,




Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.