Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapalovací svíčce je 115 let, nahradila otevřený oheň

  12:20aktualizováno  12:20
Výrazný pokrok pro právě se rodící motorismus znamenal patent na systém zapalovací svíčky v kombinaci s vysokonapěťovým magnetem, který 7. ledna 1902 získala německá firma Bosch.

Elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky. Na něm je závit pro zašroubování svíčky do hlavy válce, ve spodní části je vytvarován do vnější elektrody. | foto: Bosch

Elektrické zapalování směsi v zážehovém motoru sice nebyla žádná novinka, ale původní systémy pracovaly s nízkým napětím a byly vhodné jen pro nízké otáčky. Později se pak prosadily hlavně systémy, které pro zažehnutí směsi ve válci využívaly otevřeného ohně.

Zapalovací svíčka

Zapalovací svíčka je nezbytná komponenta zážehového motoru. Svíčka zapaluje směs paliva se vzduchem stlačenou ve válci. Zahajuje tak výbuch, po kterém se začnou rozpínat plyny uvádějící do pohybu píst.

Jeden z prvních motorů Nicolause Otty ze 60. let 19. století například zapalování řešil plynovým plamínkem odkrývaným v příhodný okamžik šoupátkem. Plamene pak nepřímo využívala i koncem 19. století velmi rozšířená metoda zapalování směsi ve válci žárovou trubkou, kdy lihový hořák nahříval měděnou trubičku, jež pak zapalovala uvnitř válce benzinovou směs. Tento systém umožňoval dosáhnout zhruba 900 otáček za minutu - tedy jen o málo více, než je dnes využíváno pro volnoběh.

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Elektrická jiskra se jevila jako vhodnější, dlouho se však marně hledala cesta k jejímu účinnému využití. Až v roce 1894 francouzský hrabě de Dion navrhl bateriové odtrhovací zapalování a krátce poté se objevily první svíčky (patentovali si je i Nikola Tesla nebo britský průkopník motorismu Frederick Richard Simms). A vynález inženýra Gottloba Honolda ve službách Roberta Bosche z roku 1902 pak znamenal skutečný převrat, který umožnil mohutný rozvoj zážehového motoru.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.