Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Nizozemsku testují první inteligentní silnici. Sama svítí

aktualizováno 
V dnešní době jsme chytrými technologiemi obklopeni na každém kroku. Řidiči využívají chytré telefony, jezdí v inteligentních vozech, které dokážou do cílové destinace dojet téměř samy, nicméně silnice se moderním prvkům zatím vyhýbají. V Nizozemsku se to pokoušejí změnit.

Svítící pruhy se testují na 500 metrech silnice N329 poblíž města Oss v Holandsku. Energii získávají z denního světla, v noci pak vydrží zářit zhruba osm hodin. | foto: Profimedia.cz

Jedním z nejnovějších pokusů posunout moderní silnice o úroveň výš je k vidění na 500 metrech silnice N329 poblíž města Oss, které leží jihovýchodně od Amsterdamu. Designový umělec Daan Roosegaarde tady společně se stavební firmou Heijmans testuje svítící čáry ohraničující jízdní pruhy.

Čáry přes den do sebe ukládají světelnou energii denního světla a v noci se rozsvítí známým zelenožlutým světlem. Ve tmě by jejich světlo mělo vydržet až osm hodin. Jedná se zatím o první pokus testovat podobný systém přímo v silničním provozu.

Další z návrhů designéra Daana Roosegaardeho. Interaktivní světlo by mohlo...

Další z návrhů designéra Daana Roosegaardeho. Interaktivní světlo by mohlo osvětlovat vozovku pouze před projíždějícím vozidlem.

"Vláda se snaží uspořit peníze tím, že v noci vypíná pouliční osvětlení. Energie se tak stává mnohem důležitější, než jsme si mohli představit před 50 lety," řekl o svých plánech Daan Roosegaarde novinářům z BBC. "Tato silnice je hlavně o bezpečnosti a předznamenává trvale udržitelný a interaktivní svět budoucnosti."

Nadaný designér se věnoval i jiným projektům, například tanečním parketům, které rozsvítí kroky tanečníků, ale jeho pozornosti neunikl ani automobilový svět. "Byl jsem úplně fascinovaný tím, kolik miliard vynakládáme na design a výzkum automobilů, ale silnice jsou vůči tomuto procesu imunní."

Fotogalerie

Při návrhu projektu se inspiroval medúzami, jejichž tělo vydává v noci slabé světlo, aniž by samy měly nějaký světelný zdroj.

Podle profesora Pete Thomase z univerzity v Loughborough jsou inovace na silnici potřebné, ale nejdřív se musí zlepšit samotné technologie. Odrazové a světelné prvky na silnicích se už totiž používají.

"Pokud svítící pruhy použijeme na všechny neosvětlené silnice, půjde o opravdu velkou investici. Pokud je tedy hlavním cílem projektu zvýšení bezpečnosti silničního provozu, potřebujeme opravdu pádné důkazy o jeho účinnosti oproti tomu, co už používáme," říká Pete Thomas.

Britské úřady projekt pečlivě sledují, ale podle nich ještě nejsou dostatečně zodpovězeny otázky, které se nabízejí. Například jak daleko od vozidla budou nové pruhy viditelné, nakolik mohou způsobit smyk, jaká bude jejich viditelnost v noci nebo jak si poradí se zimním počasím, kdy slunce svítí pouze několik hodin.

Symboly sněhových vloček by se na silnicích mohly objevovat v noci v případě...

Symboly sněhových vloček by se na silnicích mohly objevovat v noci v případě hrozící námrazy.

Tým designéra Daana Roosegaardeho ovšem svému projektu věří a plánuje i několik dalších vylepšení. Na silnicích by se podle jejich návrhu mohly v případě námrazy objevovat i symboly sněhových vloček, které řidiče upozorní na nebezpečí.

Silniční pruhy by pak mohly mít speciální dálkové ovládání, s jehož pomocí by se přerušované čáry mohly měnit na plné. Na své by si mohly přijít i elektrické automobily, které by na silnicích měly svůj vlastní pruh, ve kterém by mohly dobíjet energii během jízdy.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.