Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po 50 letech se vrací polské auto. Syrena je malé retro kupé

aktualizováno 
Polský autoprůmysl stál dlouhé roky hlavně na licenční výrobě fiatů. Originálních polských aut moc nebylo. Skupinka nadšenců se chce pokusit vrátit na silnice malou syrenu. Novinka se chce svézt na vlně zájmu o retro design.

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy. Celkem jich v letech 1957 až 1983 vyrobili na půl milionu. Dnes se vrací jako retro kupátko.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Když se před několika lety potkali Zygmunt Fabisiak a Mieczyslaw Wosko, shodli se na tom, že by stálo za oživení některé z historických jmen polského autoprůmyslu. Ten kdysi stál hlavně na licenční výrobě Fiatu a dalších značek. „Oba automobilový fanatici s benzinem v krvi se rozhodli, že oživí slavnou syrenku,“ líčí Dariusz Fabisiak, prezident firmy AMZ Kutno, která za projektem stojí. Ten začal v roce 2012 a tvůrcům se podařilo získat podporu polské vlády, představení vozu asistovala ministryně polské vlády Iwona Wendelová.

Novinka se jmenuje S201 GT a nostalgicky svými tvary vzpomíná na původní syrenu. Podle konstruktéra vozu Andrzeje Stasiaka je to po padesáti letech první osobní auto, které bylo vyvinuté a vyrobené v Polsku, které dostalo homologaci k provozu na silnici.

O novodobé syrence se toho zatím moc neví. Má mít pohon předních kol a pod kapotou benzinovou 1,4 s výkonem 90 koní, karoserie bude pravděpodobně laminátová.

„Doufáme, že bude rozdávat radost a přiláká zákazníky,“ dodává Dariusz Fabisiak. Produkce by mohla začít do dvou let, tvůrci ovšem musí najít investora, který by zafinancoval rozjezd výroby. Zatím mají plán postavit za první rok padesát aut, poté by chtěl prodávat až sto syren ročně. První odhady cen mluví o 50 až 60 tisících zlotých, to je přibližně 330-390 tisíc korun.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.