Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po 50 letech se vrací polské auto. Syrena je malé retro kupé

aktualizováno 
Polský autoprůmysl stál dlouhé roky hlavně na licenční výrobě fiatů. Originálních polských aut moc nebylo. Skupinka nadšenců se chce pokusit vrátit na silnice malou syrenu. Novinka se chce svézt na vlně zájmu o retro design.

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy. Celkem jich v letech 1957 až 1983 vyrobili na půl milionu. Dnes se vrací jako retro kupátko.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Když se před několika lety potkali Zygmunt Fabisiak a Mieczyslaw Wosko, shodli se na tom, že by stálo za oživení některé z historických jmen polského autoprůmyslu. Ten kdysi stál hlavně na licenční výrobě Fiatu a dalších značek. „Oba automobilový fanatici s benzinem v krvi se rozhodli, že oživí slavnou syrenku,“ líčí Dariusz Fabisiak, prezident firmy AMZ Kutno, která za projektem stojí. Ten začal v roce 2012 a tvůrcům se podařilo získat podporu polské vlády, představení vozu asistovala ministryně polské vlády Iwona Wendelová.

Novinka se jmenuje S201 GT a nostalgicky svými tvary vzpomíná na původní syrenu. Podle konstruktéra vozu Andrzeje Stasiaka je to po padesáti letech první osobní auto, které bylo vyvinuté a vyrobené v Polsku, které dostalo homologaci k provozu na silnici.

O novodobé syrence se toho zatím moc neví. Má mít pohon předních kol a pod kapotou benzinovou 1,4 s výkonem 90 koní, karoserie bude pravděpodobně laminátová.

„Doufáme, že bude rozdávat radost a přiláká zákazníky,“ dodává Dariusz Fabisiak. Produkce by mohla začít do dvou let, tvůrci ovšem musí najít investora, který by zafinancoval rozjezd výroby. Zatím mají plán postavit za první rok padesát aut, poté by chtěl prodávat až sto syren ročně. První odhady cen mluví o 50 až 60 tisících zlotých, to je přibližně 330-390 tisíc korun.



Témata: Retro, Fiat, Trabant


Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Octavia RS 245
Škoda představuje nejrychlejší Octavii RS všech dob, má 245 koní

Škoda Octavia RS po faceliftu dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti normálnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Kia Stinger
Adept na nejparádnější auto roku: kia s šestiválcem a pohonem zadních kol

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Kia Stinger má pohon zadních kol, pod kapotou benzinový šestiválec a mezi nimi samosvor. Je to...  celý článek

Seat Ibiza
Úplně nový a obrovský Seat Ibiza má krásný zadek. Už jsme v něm seděli

Španělská automobilka Seat představila pátou generaci svého zásadního modelu Ibiza. Hatchback, který konkuruje Škodě Fabia a dalším typickým malým autům, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.