Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po 50 letech se vrací polské auto. Syrena je malé retro kupé

aktualizováno 
Polský autoprůmysl stál dlouhé roky hlavně na licenční výrobě fiatů. Originálních polských aut moc nebylo. Skupinka nadšenců se chce pokusit vrátit na silnice malou syrenu. Novinka se chce svézt na vlně zájmu o retro design.

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy. Celkem jich v letech 1957 až 1983 vyrobili na půl milionu. Dnes se vrací jako retro kupátko.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Když se před několika lety potkali Zygmunt Fabisiak a Mieczyslaw Wosko, shodli se na tom, že by stálo za oživení některé z historických jmen polského autoprůmyslu. Ten kdysi stál hlavně na licenční výrobě Fiatu a dalších značek. „Oba automobilový fanatici s benzinem v krvi se rozhodli, že oživí slavnou syrenku,“ líčí Dariusz Fabisiak, prezident firmy AMZ Kutno, která za projektem stojí. Ten začal v roce 2012 a tvůrcům se podařilo získat podporu polské vlády, představení vozu asistovala ministryně polské vlády Iwona Wendelová.

Novinka se jmenuje S201 GT a nostalgicky svými tvary vzpomíná na původní syrenu. Podle konstruktéra vozu Andrzeje Stasiaka je to po padesáti letech první osobní auto, které bylo vyvinuté a vyrobené v Polsku, které dostalo homologaci k provozu na silnici.

O novodobé syrence se toho zatím moc neví. Má mít pohon předních kol a pod kapotou benzinovou 1,4 s výkonem 90 koní, karoserie bude pravděpodobně laminátová.

„Doufáme, že bude rozdávat radost a přiláká zákazníky,“ dodává Dariusz Fabisiak. Produkce by mohla začít do dvou let, tvůrci ovšem musí najít investora, který by zafinancoval rozjezd výroby. Zatím mají plán postavit za první rok padesát aut, poté by chtěl prodávat až sto syren ročně. První odhady cen mluví o 50 až 60 tisících zlotých, to je přibližně 330-390 tisíc korun.



Témata: Fiat, Retro, Trabant




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.