Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy.
Syrena se začala sériově vyrábět v roce 1957 a zhruba v této době vznikl i jediný prototyp sportovní verze Syrena Sport. Už standardní vůz měl na svou dobu docela pohlednou a moderní zaoblenou tříprostorovou karoserii, sportovní verze pak byla vyloženým elegánem. Malé dvojmístné kupé vzdáleně připomínalo Chevrolet Corvette první generace.
Ale jak bylo v tehdejším východním bloku s plánovanou ekonomikou obvyklé, na nestandardní "nelidové" speciality prostor nebyl. Československá Škoda Felicia z té doby byla neobvyklou výjimkou. Takže i Syrena Sport s laminátovou karoserií skončila jediným prototypem, který byl zničen spolu s dalšími prototypy automobilky v roce 1978. Bylo prý nutné vyklidit prostory, kde byly uskladněny.
V současnosti se však Syrena Sport opět probudila k životu. Hned několik nadšenců a firem staví, či už postavilo kopii auta. Zůstalo totiž poměrně dost fotografií a i technických záznamů ze stavby původního prototypu. Repliky vypadají jako originál, ale samozřejmě používají soudobou techniku. Jeden projekt pak plánuje vytvořit jen statickou repliku, ale co nejvíce shodnou s originálem, včetně podvozku a motoru.
Syrena Sport je i přes svůj život-neživot v Polsku motoristickou legendou, a tak není překvapením, že se o znovuvzkříšení alespoň jména pokusila skupina studentů z Vroclavské Polytechniky. Rafał Czubaj, Pavlo Burkatskyy a Maciej Marcinkowski připravili studii auta, které na původní Syrenu Sport po stránce vzhledu vzdáleně odkazuje.
Technika je ovšem nanejvýš soudobá, má pocházet z Nissanu 370Z. K jeho šestiválcovému motoru studenti přidali turbodmychadlo, takže by měl poskytovat 456 koní. Výkonové parametry jsou samozřejmě jen na papíře. Autoři nastavili maximální rychlost na 290 kilometrů za hodinu a zrychlení na stovku by mělo trvat 4,5 sekundy.
Jestli se novodobá Syrena Sport někdy dostane na silnice, to je otázkou. Jeden z autorů návrhu se podílel i na designu polského supersportu Arrinera (více zde), který to dotáhl do stavby prototypu, ale ambiciózní plány firmy se zatím nepodařilo naplnit. Syrena by to mohla mít snazší. V Polsku je to legenda, takže na slavné jméno by se pravděpodobně nechalo nalákat nemálo zájemců.
Polský poválečný automobilový průmysl stál na licenčních vozech. A právě jen syrenu můžeme považovat za zcela vlastní konstrukci. Varšavské FSO vedle ní produkovalo ještě velký sedan Warszava, který však byl licencí ruské Pobědy a ta vycházela z amerického předválečného Fordu B. Warszawa se vyráběla až do roku 1972, kdy už působila nanejvýš archaickým dojmem.
Malá syrena v prvních letech výroby neoslňovala ani kvalitou zpracování, ani výbavou. Dvouválcové dvoutaktní motory vlastní konstrukce neměly dostatek výkonu, a tak se u některých generací za příplatek dodával tříválec z Wartburgu 312. Posléze tříválcový dvoutakt začali vyrábět ve vlastní režii přímo v Polsku. Dostal se do modelu Syrena 104.
Právě od tohoto modelu dostala syrena i klasicky otvírané dveře, předchozí tři generace měly dveře otevírané proti směru jízdy. Syrena vydržela ve výrobě až do roku 1982, ale v té době už byla výroba přenesena do Bielsko-Białej, do továrny FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). V posledních letech výroby již byla syrena výrazně zastaralá. Vývoj byl od roku 1972 v podstatě zakonzervován, navíc vznikly jen dodávky a malé pick-upy. Celkem se vyrobilo přes půl milionu syren.
Vedle Syreny vznikl v Polsku ještě jeden vlastní velkosériově vyráběný vůz. Polonez se začal vyrábět v roce 1978 a ve výrobě vydržel až do roku 2002. Auto postavené na základech licenčního modelu Fiat 125p se opět proslavilo téměř výhradně jen na domácím trhu. U nás se okrajově prodávalo jen v užitkových verzích ke konci produkce.
Polský automobilový průmysl byl od sedmdesátých let postaven na licenčních produktech od Fiatu. Ve Varšavě v továrně FSO se vyráběl právě Fiat 125p, v Bielsko-Białej na jihu Polska v továrně FSM pak legendární Maluch, neboli Fiat 126p. A právě ten můžeme považovat za nástupce syreny.