Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systém "brake-by-wire" čeká na premiéru

  12:02aktualizováno  12:02
Elektronika prostupuje celý automobil. Všude lze nalézt zařízení řízená elektrickým signálem, jen brzdové destičky jsou dosud přímo ovládány tlakem lidské nohy. Ten je sice zesílen posilovačem a usměrňován zařízeními jako například ABS či ESP, ale tím úloha elektroniky v brzdách zatím končí. Nyní však Bosch převratně u nového Mercedesu SL nahradí hadičku s brzdnou kapalinou elektrickým kabelem.

Brzdová soustava tak začne fungovat na podobném principu, jako je tomu u plynového pedálu. Moderní současně vyráběné vozy, mezi nimi i Škoda Fabia, postrádají před lety typické - avšak mnohdy problematické - propojení obyčejným lankem. Mechanické propojení motoru a pedálu nahradil kabel a čidlo, jež snímá intenzitu tlaku řidičovi nohy.

Nyní se tedy chystá brzdná soustava na stejném principu. Vývoj tohoto zařízení má však svá specifika, neboť brzdy jsou nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na automobilu a systém proto musí perfektně fungovat. O tom, že vývojové práce na revolučních brzdách nejsou záležitostí několika měsíců, se přesvědčily už takové společnosti jako například Lucas, Bosch či Continental. Ty se problémem zabývají již několik let.

Zdá se, že nejdále se dostala zatím firma Bosch, která spolu s koncernem DaimlerChrysler připravuje systém "brake-by-wire" pro Mercedes SL. Sportovní kupé německé značky by se tak mohlo stát prvním osobním autem, u kterého bude elektrohydraulická brzdná soustava nainstalována. Mimo automobilismus se ale občas podobná zařízení využívají. Například v průmyslu či zemědělství.

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.