Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané brojí proti alkoholu za volantem. Umí ho měřit z dotyku

  15:00aktualizováno  15:00
Americký Úřad pro dopravní bezpečnost tento týden představil nového bojovníka proti alkoholu za volantem. Speciální zařízení vyvíjel sedm let a podle tvůrců dokáže efektivně zabránit opilému řidiči v jízdě.

První generaci prototypu s pokročilým zařízením pro detekci alkoholu představil na začátku června Mark Rosekind z americké agentury NHTSA. Premiéře přístroje DADSS, který jeho společnost vyvíjela od roku 2008, přihlížely stovky členek organizace Matky pro jízdě v opilosti (Mothers Against Drunk Driving).

Systém využívá dvou různých senzorů. Jeden je umístěn nad přístrojovou deskou u volantu a druhý pak přímo na tlačítku start/stop systému. Oba dokáží díky analýze světelného spektra rozeznat v dechu a v krvi řidiče alkohol a zabránit jeho jízdě tím, že zablokují elektronické systémy.

Výhodou systému je, že řidič nemusí foukat do žádného speciálního náustku, čidlo u volantu dokáže změřit alkohol i z obyčejného výdechu. Výsledky potvrzuje také čidlo na tlačítku spouštění motoru. Pokud se hranice alkoholu pohybuje pod hranicí povoleného množství (v USA je to 0,8 promile alkoholu), DASS umožní nastartovat motor. Pro řidiče do 21 let se systém může nastavit na nulovou toleranci alkoholu.

Systém DADSS využívá k detekci alkoholu v krvi dvou snímačů.

Dech i krev systém analyzuje pomocí infračerveného světla. Analýza dechu využívá toho, že molekuly CO2 a alkoholu absorbují odlišné množství světla. Snímač ukrytý ve startovacím tlačítku využívá spektroskopické analýzy, alkohol totiž absorbuje světlo specifické vlnové délky. Oba způsoby měření jsou prý velmi přesné a dokáží odhalit i minimální koncentrace alkoholu.

„Pořád máme na čem pracovat, ale podpora Kongresu a průmyslových firem nám pomohla ke klíčovému výzkumu a dosažení mezních milníků v celém projektu,“ prohlásil Rosekind.

DADSS má podle něj obrovský potenciál zabránit řízení v opilosti hlavně ve specifických případech, jako jsou mladí a nezkušení řidiči nebo profesionálové s firemními automobily.

Rosekind tvrdí, že agentura zatím nemá žádné plány ohledně uvedení prototypu do reálného provozu. V následujících letech se připravuje jeho důsledné testování, pravděpodobně ve vozech státních úřadů a několika soukromých firem. Nutnost dlouholetého výzkumu přiznávají i zástupci automobilek, kteří se na vývoji podíleli.

Rosekind doufá, že jakmile DADSS ukáže své přesvědčivé výsledky, ostatní firmy se samy přidají. Lidé podle něj dokonce dospějí i do stadia, kdy se budou sami sebe ptát: „Jak jsme bez toho vůbec mohli řídit?“.

Zatím má systém DASS k nadšenému přijetí u veřejnosti poměrně daleko. Záporné ohlasy už byly slyšet i z Americké asociace restaurací (The American Beverage Institute). Asociaci vadí, že DASS například nedokáže posoudit, jestli za volant usedá člověk, který se právě napil alkoholu a jeho množství v krvi se bude teprve zvyšovat až za jízdy, nebo zodpovědný řidič, který si dal pouze skleničku vína u večeře.



Témata: Alkohol


Nejčtenější

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Další z rubriky

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Škoda Fabia II 1,6TDi 66kW...
Škoda Fabia II 1,6TDi 66kW...

r.v. 2012, naj. 161 001 km, diesel
174 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.