Američané brojí proti alkoholu za volantem. Umí ho měřit z dotyku

  • 63
Americký Úřad pro dopravní bezpečnost tento týden představil nového bojovníka proti alkoholu za volantem. Speciální zařízení vyvíjel sedm let a podle tvůrců dokáže efektivně zabránit opilému řidiči v jízdě.

První generaci prototypu s pokročilým zařízením pro detekci alkoholu představil na začátku června Mark Rosekind z americké agentury NHTSA. Premiéře přístroje DADSS, který jeho společnost vyvíjela od roku 2008, přihlížely stovky členek organizace Matky pro jízdě v opilosti (Mothers Against Drunk Driving).

Systém využívá dvou různých senzorů. Jeden je umístěn nad přístrojovou deskou u volantu a druhý pak přímo na tlačítku start/stop systému. Oba dokáží díky analýze světelného spektra rozeznat v dechu a v krvi řidiče alkohol a zabránit jeho jízdě tím, že zablokují elektronické systémy.

Výhodou systému je, že řidič nemusí foukat do žádného speciálního náustku, čidlo u volantu dokáže změřit alkohol i z obyčejného výdechu. Výsledky potvrzuje také čidlo na tlačítku spouštění motoru. Pokud se hranice alkoholu pohybuje pod hranicí povoleného množství (v USA je to 0,8 promile alkoholu), DASS umožní nastartovat motor. Pro řidiče do 21 let se systém může nastavit na nulovou toleranci alkoholu.

Systém DADSS využívá k detekci alkoholu v krvi dvou snímačů.

Dech i krev systém analyzuje pomocí infračerveného světla. Analýza dechu využívá toho, že molekuly CO2 a alkoholu absorbují odlišné množství světla. Snímač ukrytý ve startovacím tlačítku využívá spektroskopické analýzy, alkohol totiž absorbuje světlo specifické vlnové délky. Oba způsoby měření jsou prý velmi přesné a dokáží odhalit i minimální koncentrace alkoholu.

„Pořád máme na čem pracovat, ale podpora Kongresu a průmyslových firem nám pomohla ke klíčovému výzkumu a dosažení mezních milníků v celém projektu,“ prohlásil Rosekind.

DADSS má podle něj obrovský potenciál zabránit řízení v opilosti hlavně ve specifických případech, jako jsou mladí a nezkušení řidiči nebo profesionálové s firemními automobily.

Rosekind tvrdí, že agentura zatím nemá žádné plány ohledně uvedení prototypu do reálného provozu. V následujících letech se připravuje jeho důsledné testování, pravděpodobně ve vozech státních úřadů a několika soukromých firem. Nutnost dlouholetého výzkumu přiznávají i zástupci automobilek, kteří se na vývoji podíleli.

Rosekind doufá, že jakmile DADSS ukáže své přesvědčivé výsledky, ostatní firmy se samy přidají. Lidé podle něj dokonce dospějí i do stadia, kdy se budou sami sebe ptát: „Jak jsme bez toho vůbec mohli řídit?“.

Zatím má systém DASS k nadšenému přijetí u veřejnosti poměrně daleko. Záporné ohlasy už byly slyšet i z Americké asociace restaurací (The American Beverage Institute). Asociaci vadí, že DASS například nedokáže posoudit, jestli za volant usedá člověk, který se právě napil alkoholu a jeho množství v krvi se bude teprve zvyšovat až za jízdy, nebo zodpovědný řidič, který si dal pouze skleničku vína u večeře.