Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systém vypínající motor má smysl. Ve městě ušetří až dva litry benzinu

aktualizováno 
Start&stop systém nabízí stále více automobilek. Nově se chystá i do škodovek, jako první ho dostane fabia. Test rakouského časopisu Auto Touring zjistil, že vypínání motoru ušetří ve městě až dva litry benzinu.

Mazda 3 hatchback | foto: Mazda

Systém, který zhasíná motor při zastavení vozu, třeba na křižovatce nebo při postávání v zácpě, nabízí v rámci boje za nižší spotřebu a emise stále více automobilek. Přijedete na křižovatku, sešlápnete spojku, vyřadíte a motor zhasne. Když se chcete rozjet, stačí znovu zmáčknout spojku a startér motor opět oživí. Třeba podle měření Fordu trvá startování ve Focusu Econetic 0,3 s.

Elektronika na stráži

Mazda 3 vybavená vypínáním motoru pojmenovaným i-stop si také dává pozor, zda není zapnutý odmrazovač oken. Zda se teplota v kabině a nastavená teplota klimatizace výrazně neliší, nadmořská výška nepřesahuje 1 800 metrů a okolní teplota se pohybuje v rozmezí od -10 °C do +50 °C.

Sleduje také, zda jsou kapota motoru a dveře řidiče zavřené a zda je bezpečnostní pás řidiče zapnutý. Motor se nastartuje i bez vašeho pokynu spojkou, pokud se auto začne pohybovat, nebo třeba když zapnete odmrazovač skla.

O životnost motoru a dalších komponent podle výrobců mít strach nemusíme. Například u Alfy Romeo MiTo vývojáři tento systém ozkoušeli v průběhu 2,5 milionu testovacích kilometrů, které auto najezdilo na silnicích od jižní Afriky po polární kruh. Časté vypínání motoru podle konstruktérů nijak neuškodilo. Startér malé alfy je prý dimenzován a ozkoušen na 30 tisíc nastartování.

Elektronika samozřejmě stále sleduje, aby motor nevypnul, když to není žádoucí. Motor zůstane běžet, pokud není zahřátý, napětí baterie je příliš nízké nebo když zrovna posádka intenzivně klimatizuje.

Uspoří dva litry

Rakouský časopis Auto Touring v testu zjistil, že se systém zhasínající motor vyplatí těm, kteří jezdí po městě.

Do ulic Vídně vyrazily dvě stejné Mazdy 3 s dvoulitrovým benziňákem, což je jediný motor, ke kterému tento systém u japonské automobilky seženete. Obě kroužily po rakouské metropoli společně jeden den. Jedna měla systém samočinného zhasínaní motoru aktivovaný, u druhé byl vypnutý. Aby se vyloučil vliv stylu jízdy řidičů na spotřebu, v autech se střídali.

Jedenadvacetikilometrovou průměrnou rychlostí najezdily obě mazdy 128 kilometrů, trvalo jim to 6 hodin a dvacet minut.

Posádka v mazdě se zhasínajícím motorem měla také za úkol stopovat, jak dlouho zůstává motor vypnutý. Ukázalo se, že téměř třetinu času (přesně dvě hodiny a dvě minuty) motor neběžel. Benzin se tedy šetřil i při stání v kolonách a čekání na zelenou.

Testeři naměřili u "trojky" s vypnutým systémem vypínání motoru průměrnou spotřebu 11,6 l/100 km, u "zhasínajícího" auta to bylo 9,7 litru. Při městském ježdění tedy i-stop ušetřil téměř dva litry benzinu na sto kilometrů.

Automobilka udává ve dvoulitrové benzinové Mazdě 3 s i-stop systémem průměrnou spotřebu v standardizovaném měření 6,8 litru, bez něj má pít 7,6 l/100 km.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.