Mazda 3 hatchback

Mazda 3 hatchback | foto: Mazda

Systém vypínající motor má smysl. Ve městě ušetří až dva litry benzinu

  • 226
Start&stop systém nabízí stále více automobilek. Nově se chystá i do škodovek, jako první ho dostane fabia. Test rakouského časopisu Auto Touring zjistil, že vypínání motoru ušetří ve městě až dva litry benzinu.

Systém, který zhasíná motor při zastavení vozu, třeba na křižovatce nebo při postávání v zácpě, nabízí v rámci boje za nižší spotřebu a emise stále více automobilek. Přijedete na křižovatku, sešlápnete spojku, vyřadíte a motor zhasne. Když se chcete rozjet, stačí znovu zmáčknout spojku a startér motor opět oživí. Třeba podle měření Fordu trvá startování ve Focusu Econetic 0,3 s.

Elektronika na stráži

Mazda 3 vybavená vypínáním motoru pojmenovaným i-stop si také dává pozor, zda není zapnutý odmrazovač oken. Zda se teplota v kabině a nastavená teplota klimatizace výrazně neliší, nadmořská výška nepřesahuje 1 800 metrů a okolní teplota se pohybuje v rozmezí od -10 °C do +50 °C.

Sleduje také, zda jsou kapota motoru a dveře řidiče zavřené a zda je bezpečnostní pás řidiče zapnutý. Motor se nastartuje i bez vašeho pokynu spojkou, pokud se auto začne pohybovat, nebo třeba když zapnete odmrazovač skla.

O životnost motoru a dalších komponent podle výrobců mít strach nemusíme. Například u Alfy Romeo MiTo vývojáři tento systém ozkoušeli v průběhu 2,5 milionu testovacích kilometrů, které auto najezdilo na silnicích od jižní Afriky po polární kruh. Časté vypínání motoru podle konstruktérů nijak neuškodilo. Startér malé alfy je prý dimenzován a ozkoušen na 30 tisíc nastartování.

Elektronika samozřejmě stále sleduje, aby motor nevypnul, když to není žádoucí. Motor zůstane běžet, pokud není zahřátý, napětí baterie je příliš nízké nebo když zrovna posádka intenzivně klimatizuje.

Uspoří dva litry

Rakouský časopis Auto Touring v testu zjistil, že se systém zhasínající motor vyplatí těm, kteří jezdí po městě.

Do ulic Vídně vyrazily dvě stejné Mazdy 3 s dvoulitrovým benziňákem, což je jediný motor, ke kterému tento systém u japonské automobilky seženete. Obě kroužily po rakouské metropoli společně jeden den. Jedna měla systém samočinného zhasínaní motoru aktivovaný, u druhé byl vypnutý. Aby se vyloučil vliv stylu jízdy řidičů na spotřebu, v autech se střídali.

Jedenadvacetikilometrovou průměrnou rychlostí najezdily obě mazdy 128 kilometrů, trvalo jim to 6 hodin a dvacet minut.

Posádka v mazdě se zhasínajícím motorem měla také za úkol stopovat, jak dlouho zůstává motor vypnutý. Ukázalo se, že téměř třetinu času (přesně dvě hodiny a dvě minuty) motor neběžel. Benzin se tedy šetřil i při stání v kolonách a čekání na zelenou.

Testeři naměřili u "trojky" s vypnutým systémem vypínání motoru průměrnou spotřebu 11,6 l/100 km, u "zhasínajícího" auta to bylo 9,7 litru. Při městském ježdění tedy i-stop ušetřil téměř dva litry benzinu na sto kilometrů.

Automobilka udává ve dvoulitrové benzinové Mazdě 3 s i-stop systémem průměrnou spotřebu v standardizovaném měření 6,8 litru, bez něj má pít 7,6 l/100 km.