Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piráti policii neujedou, britský vynález autu poblázní elektrovýzbroj

aktualizováno 
Policisté o víkendu naháněli z Prahy až do Plzně řidiče mazdy, kterého nezastavila ani střelba. Ovšem honičkám s řidiči, kteří nechtějí na vyzvání policie zastavit, bude brzy konec. Britové totiž usilovně pracují na velmi účinném systému, který nebezpečné auto znehybní.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Systém s názvem RF Safe-Stop představila novinářům z BBC společnost E2V, která usilovně pracuje na jeho uvedení na trh. Primárně byl měl být určen pro armádu, která by s jeho pomocí měla chránit citlivé oblasti, kam je vjezd motorovými vozidly zakázán. Vojáci by tak mohli například zabránit hrozícím teroristickým útokům, kdy atentátník najíždí na objekt s automobilem naloženým výbušninami.

Testování proběhlo na letišti Throckmorton v hrabství Worcestershire a firma E2V si na něj připravila hned několik  vozidel, která jsou běžně k vidění v silničním provozu.

Automobily najížděly k zařízení v rychlosti 24 km/h. Podle novinářů BBC při přiblížení začaly ve vozidlech poblikávat kontrolky a budíky na přístrojové desce a vypnul se motor, což nakonec automobil zastavilo. Podobným způsobem byly "zasaženy" i všechny audio a videosystémy.

Podobným způsobem se podařilo zastavit také nejrůznější motocykly. Ostatně, systém funguje téměř na všechny typy motorů, včetně lodních. Podmínkou je, aby byly řízeny elektronikou, ovšem za posledních dvacet let motor bez takového ovládacího "mozku" snad nenajdete.

Zastaví vás i vrtulník

Systém vysílá rádiový impulz až do vzdálenosti 50 metrů. "Je to malý radarový vysílač," říká produktový manažer Andy Wood. "Radiové frekvence jsou vysílány podobně jako u radaru, propojí se s elektroinstalací ve vozidle a naruší a zmatou elektroniku natolik, že dojde k zastavení motoru." Série rádiových impulzů mají řídící jednotku motoru nebo imobilizér zmást během tří sekund.

Zařízení váží 350 kilogramů a zatím bylo namontováno do Nissanu Navara a Toyoty Land Cruiser. Firma ovšem také počítá s jeho nepřenosnou instalací přímo na zem a uvažuje i o způsobu, jakým by ho armáda mohla přemisťovat v helikoptéře.

K používání RF Safe-Stop není potřeba žádné speciální školení, obsluze stačí zmáčknout červené tlačítko, které vyšle sérii impulzů do prostoru. Důležité je hlavně šetřit energií, protože současné baterie dokážou bez dobití vysílat impulzy po dobu dvaceti minut.

Zájem o podobnou "stopku" pochopitelně projevili také policisté, kteří by tak mohli terčíky a obušky používat jen jako varování, ale systém by sám pohlídal, že vozidlo neujede.

Systém RF Safe-Stop by navíc mohl velice rychle nahradit mechanické zábrany, které ujíždějícímu vozidlu propichují pneumatiky. I samotní policisté totiž přiznávají, že jsou poměrně nebezpečné. "Mohou způsobit vážná zranění," říká Andy Holt z britské Asociace policejních důstojníků, který se na vývoji nového systému také podílel.

Se šoféry, kteří nereagují na výzvy policie k zastavení, mají nepříjemné zkušenosti i policisté v Česku. Loni v březnu nebyli schopni zastavit sedmnáctiletého mladíka, který sebral otci auto. Honička po dálnici D1 skončila tragicky. Víkendové nahánění ujíždějící mazdy trvalo policistům z Prahy až do Plzně (více zde).

Podle Andyho Holta, který se na vývoji tohoto zařízení podílí, je systém RF Safe-Stop teprve na začátku, ale má velký potenciál, aby byl konečně uveden na trh. Do této doby o něj prý projevilo zájem 17 států a pět vládních institucí ve Velké Británii.

Autor:




Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.