Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piráti policii neujedou, britský vynález autu poblázní elektrovýzbroj

aktualizováno 
Policisté o víkendu naháněli z Prahy až do Plzně řidiče mazdy, kterého nezastavila ani střelba. Ovšem honičkám s řidiči, kteří nechtějí na vyzvání policie zastavit, bude brzy konec. Britové totiž usilovně pracují na velmi účinném systému, který nebezpečné auto znehybní.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Systém s názvem RF Safe-Stop představila novinářům z BBC společnost E2V, která usilovně pracuje na jeho uvedení na trh. Primárně byl měl být určen pro armádu, která by s jeho pomocí měla chránit citlivé oblasti, kam je vjezd motorovými vozidly zakázán. Vojáci by tak mohli například zabránit hrozícím teroristickým útokům, kdy atentátník najíždí na objekt s automobilem naloženým výbušninami.

Testování proběhlo na letišti Throckmorton v hrabství Worcestershire a firma E2V si na něj připravila hned několik  vozidel, která jsou běžně k vidění v silničním provozu.

Automobily najížděly k zařízení v rychlosti 24 km/h. Podle novinářů BBC při přiblížení začaly ve vozidlech poblikávat kontrolky a budíky na přístrojové desce a vypnul se motor, což nakonec automobil zastavilo. Podobným způsobem byly "zasaženy" i všechny audio a videosystémy.

Podobným způsobem se podařilo zastavit také nejrůznější motocykly. Ostatně, systém funguje téměř na všechny typy motorů, včetně lodních. Podmínkou je, aby byly řízeny elektronikou, ovšem za posledních dvacet let motor bez takového ovládacího "mozku" snad nenajdete.

Zastaví vás i vrtulník

Systém vysílá rádiový impulz až do vzdálenosti 50 metrů. "Je to malý radarový vysílač," říká produktový manažer Andy Wood. "Radiové frekvence jsou vysílány podobně jako u radaru, propojí se s elektroinstalací ve vozidle a naruší a zmatou elektroniku natolik, že dojde k zastavení motoru." Série rádiových impulzů mají řídící jednotku motoru nebo imobilizér zmást během tří sekund.

Zařízení váží 350 kilogramů a zatím bylo namontováno do Nissanu Navara a Toyoty Land Cruiser. Firma ovšem také počítá s jeho nepřenosnou instalací přímo na zem a uvažuje i o způsobu, jakým by ho armáda mohla přemisťovat v helikoptéře.

K používání RF Safe-Stop není potřeba žádné speciální školení, obsluze stačí zmáčknout červené tlačítko, které vyšle sérii impulzů do prostoru. Důležité je hlavně šetřit energií, protože současné baterie dokážou bez dobití vysílat impulzy po dobu dvaceti minut.

Zájem o podobnou "stopku" pochopitelně projevili také policisté, kteří by tak mohli terčíky a obušky používat jen jako varování, ale systém by sám pohlídal, že vozidlo neujede.

Systém RF Safe-Stop by navíc mohl velice rychle nahradit mechanické zábrany, které ujíždějícímu vozidlu propichují pneumatiky. I samotní policisté totiž přiznávají, že jsou poměrně nebezpečné. "Mohou způsobit vážná zranění," říká Andy Holt z britské Asociace policejních důstojníků, který se na vývoji nového systému také podílel.

Se šoféry, kteří nereagují na výzvy policie k zastavení, mají nepříjemné zkušenosti i policisté v Česku. Loni v březnu nebyli schopni zastavit sedmnáctiletého mladíka, který sebral otci auto. Honička po dálnici D1 skončila tragicky. Víkendové nahánění ujíždějící mazdy trvalo policistům z Prahy až do Plzně (více zde).

Podle Andyho Holta, který se na vývoji tohoto zařízení podílí, je systém RF Safe-Stop teprve na začátku, ale má velký potenciál, aby byl konečně uveden na trh. Do této doby o něj prý projevilo zájem 17 států a pět vládních institucí ve Velké Británii.

Autor:






Nejčtenější

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.