Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systémy pro bezpečnou jízdu v pruzích jsou v plenkách

aktualizováno 
Častou příčinou nehod je opuštění jízdního pruhu, například v Německu odhadují, že nechtěné vyjetí ze silnice patří až ke třetině všech havárií. Proto stále více automobilek přichází s bezpečnostními systém, které řidiče varují, jakmile auto přejede bez blikačů bílou čáru na silnici.

Citroeny C4 Picasso patří k autům, které sledují, zda auto nevyjíždí ze silnice | foto: Citroën

Německý autoklub ADAC tyto systémy vyzkoušel, porovnal a došel k závěru, že potřebují vylepšit.

Zařízení varující před opuštěním pruhu fungují různě – některé z nich upozorní řidiče optickým signálem, jiné zvukově a třeba citroenům vibrují v takové situaci sedadla řidiče.

Nejlepší dojem na techniky německého autoklubu udělalo zařízení používané ve vozech BMW.
Bavorská značka používá pro snímání bílých čar na silnicích kamery, stejně jako třeba Lexus.

ADAC se zaměřil ve svém srovnávacím testu kromě těchto dvou značek také na firmu Albrecht, která nabízí systém hlídající čáry jako dodatkovou výbavu do jakéhokoliv auta. Citroen používá pro snímání vozovky infračervené senzory.

Každá z používaných technologií však má zatím své mouchy. Kamery selhávají při špatné viditelnosti nebo při prudkém světle od protijedoucích aut. V tomto ohledu je na tom lépe Citroen se senzory. Tomuto systému na druhou stranu chybí lepší záběr do šířky.

Přejíždějící čáru zaregistrují senzory až na poslední chvíli, což může být na varování řidiče pozdě, konstatuje autoklub. Například do Citroenu C4 lze tento systém koupit za 26 tisíc korun.

Různé jsou způsoby, kterými varovné systémy řidiče burcují, aby si hlídal, kam jede. V BMW začne při hrozícím nebezpečí vibrovat volant. Technici autoklubu tento způsob varování při testech pochválili.

Citroenům se roztřesou sedáky - dokonce jejich pravá nebo levá půlka podle toho, kterým směrem auto opouští správnou dráhu. Podle techniků autoklubu však není varování moc zřetelné.

Zařízení firmy Albrecht, které lze namontovat i do starších aut, upozorňuje řidiče červenými diodami LED a akustickým signálem. Podobnou výstrahu spustí vozy japonské značky Lexus, které navíc automaticky strhávají volant do správného směru.

Všechna varovná zařízení samozřejmě nefungují, jakmile řidič přejíždí pruh se zapnutými blikači. ADAC nakonec testovaná zařízení chválí, protože mohou zabránit nebezpečným situacím na silnicích. Ale zároveň konstatuje, že je jejich vývoj zatím v plenkách a bude potřebovat řadu vylepšení. 

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.