Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak rozehnat kolonu spících kamionů. Úkol, který nemá správné řešení

  14:11aktualizováno  18:02
Řidiči kamionů, které uvázly v pondělí v podvečer u Větrného Jeníkova a zablokovaly celou D1 na Prahu, se odmítali rozjet kvůli bezpečnostní přestávce. Jejich nedodržování je přitom velmi často diskutovaný problém. Pravdou je, že pochopit předpis na povinné přestávky profesionálních řidičů chce bystrou mysl a hodně času.
Dva zablokované kamiony na mnoho hodin zastavily provoz na celé dálnici D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu. Řidiči ve vozech nocovali. Ilustrační snímek

Dva zablokované kamiony na mnoho hodin zastavily provoz na celé dálnici D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu. Řidiči ve vozech nocovali. Ilustrační snímek | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Policie nakonec všechny řidiče kamionů z D1 v úterý před pátou ráno donutila se rozjet (více o koloně na D1 zde). Podle policejní mluvčí Dany Čírtkové mohli při neuposlechnutí policisté kamioňákům napařit pokutu až 2 000 korun za vykonávání bezpečnostní přestávky na místě, které k tomu není určené.

Pochopit předpis na povinné přestávky ovšem není nic jednoduchého. Základním pravidlem „po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut“ to rozhodně nekončí. Celé znění předpisu ES 561/2006 je vysvětlené například zde, graficky znázorněné ho najdete třeba tady. Přesné znění je dostupné například na webu Ministerstva dopravy zde

Svatý tachograf

Nedodržování předepsaných přestávek řidičů je velmi často diskutovaný problém. Šoféři si často stěžují, že je k porušování předpisů nutí sami zaměstnavatelé.

Policisté se na kontrolu tachografů zaznamenávajících průběh jízdy a její harmonogram intenzivně zaměřují. Kdysi známé kotoučky vkládané do speciálního zařízení dnes nahradila elektronika. Nová auta dostávají výhradně digitální tachografy. Ty zaznamenávají průběh rychlosti v čase na čipovou kartu řidiče. Záznamy slouží ke kontrole doby řízení posádky vozidla (kontrola dodržování Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě AETR) a ke zjištění rychlosti v případě nehody. Tachograf je povinně nainstalován do všech vozidel nad 3,5 tuny.

Na dálnici se parkovat nesmí, ale na druhou stranu se také nesmí o povinné bezpečnostní přestávce jezdit. Počasí tak postavilo dva zákony proti sobě. Policista pod pohrůžkou pokuty donutí řidiče vyjet, jeho kolega o pár kilometrů dál mu však může na základě kontroly tachografu napařit vysokou pokutu za nedodržení doby řízení (4 body + až 10 tisíc Kč ve správním řízení).

„Správný postup by měl být takový, že policista provede kontrolu tachografu a do papírového výpisu jízdy zaznamená nařízení k jízdě a orazítkuje ho,“ popisuje předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš. Takový postup, který trvá několik (klidně desítek) minut, je ale samozřejmě v situaci, kdy na dálnici trčí v třicetikilometrové koloně stovky kamionů, neproveditelný.

Kontrolu tachografů policisté v kalamitě na D1 podle policejní mluvčí nedělali. „Kontrolují je jen v jednotlivých případech, například u nehody. V tomto případě bylo prioritou kolonu co nejdříve rozjet,“ popisuje Dana Čírtková.

Pavel Lukáš navíc dodává, že ani takový úřední záznam nemusí fungovat. „Policista může kontrolovat tachograf 28 dní zpátky. Zvlášť v zahraničí nic takového netolerují, i když k tomu byl řidič donucený.“ Česky ručně připsaný vzkaz od policisty asi před německým policistou šofér neobhájí. „Je to slepý kruh, řidič musí poslechnout policistu, ale bude to zaznamenáno v tachografu,“ uzavírá Lukáš.

Pavlína Stachovská z firmy Tachospeed, která se tachografy a vyhodnocováním pracovní doby řidičů zabývá, tento postup potvrzuje. „V případě, že řidič má mít přestávku, ale není možné zastavit, udělá se výtisk z tachografu, na který se napíše důvod, proč se nemohla uskutečnit. Slouží to pak jako doklad pro kontrolu.“ S Pavlem Lukášem se však shoduje v tom, že tento postup nebývá tolerován. „Často se setkávám, že úřady to hodnotí různě, v Liberci to neuznají, ve Zlínském kraji uznávají. Bohužel posuzování není jednotné,“ komentuje.

 „Vše je jen o tom, že policie, krajské úřady, řidiči ani dopravci neznají správně legislativu a nedělají to co mají,“ dodává Václav Kabrna, odborník na digitální tachografy.

„Na silnici policie kontroluje 28 dní zpět. Následně mají možnost krajské úřady možnost kontrolovat dodržování nařízení 561/2006 1 rok na zpět. A když řidič po 28 dnech předá výtisk z tachografu provozovateli vozidla a ten jej správně eviduje, nemůže dopravce dostat pokutu za nedodržení nařízení 561/2006. Jak správně postupovat vysvětluje nařízení 3821/85 ve znění pozdějších předpisů,“ uvádí.

Uvázli jste v této koloně? Napište nám svou zkušenost.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.