Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Každé třetí ojeté auto v Německu má přetočený tachometr

  • 111
Každé třetí ojeté auto v Německu má přetočený tachometr. Vyplývá to alespoň z odhadu, který zveřejnil Automobilový klub Německa (AvD). Zařízení, která umožňují počet najetých kilometrů snížit, se přitom dají na internetu podle německých médií pořídit už za několik desítek eur.

Odborníci odhadují, že auto, u něhož se nelegálně snížil počet najetých kilometrů, lze prodat v průměru o 3 000 eur (asi 81 000 korun) dráže, než kdyby se prodávalo se skutečně najetým počtem kilometrů. Škody, které přetáčení tachometrů německému hospodářství způsobí, vyčísluje autoklub ADAC na šest miliard eur ročně (162 miliard korun).

„Přetočení tachometru je dnes s příslušným vybavením hračka. Většinou trvá jen vteřiny, a i když je protizákonné, nabízí se všude už od 50 eur za auto,“ tvrdí ADAC, podle něhož žádný z dnešních vozů není proti manipulaci s tachometrem zcela zabezpečen.

Přetočení tachometru je podle německých zákonů hodnoceno jako podvod, za který hrozí pokuta nebo až roční vězení.

V Česku se stáčí ve velkém

Společnost Cebia, která se v Česku zabývá prověřováním historie ojetin, uvádí, že upravený stav tachometru má 40 % vozidel. „Nejčastěji se stáčejí nejprodávanější modely značek Škoda, Volkswagen, Audi, BMW, Ford a Renault,“ uvádí Jan Dryák z Cebie.

„Po těchto vozech je největší poptávka, mají největší podíly na prodejích ojetin, a proto u nich podvodníci nejvíce stáčejí počítadla ujetých kilometrů.“ Naopak nejméně jsou stáčeny vozy korejských značek Kia a Hyundai. Např. Hyundai i30 má 18procentní podíl stočených vozů nebo Kia Ceed 16procentní podíl, ale také třeba Toyota Yaris (21 % stočených), Seat Ibiza (18 % stočených) nebo Opel Corsa (17 % stočených).

U vozidel z individuálního dovozu ze zahraničí je podle Cebie riziko stočení vždy minimálně o 23 % vyšší než u stejných tuzemských automobilů.

Křišťálová Lupa 2016
,