Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tachometru u ojetiny nevěřte, stočit se dá i půl milionu kilometrů

aktualizováno 
Lidé se bojí aut s více než 100 tisíci najetými kilometry, podvodníci proto stáčejí tachometry o statisíce.

Ilustrační foto

Kupujete-li starší auto dovezené ze zahraničí, s obrovskou pravděpodobností pořídíte takové, které má stočený tachometr nebo je o pár let omlazené.

V Česku je totiž manipulace s počítadlem ujetých kilometrů naprosto běžná věc. Desítky firem ji nabízejí na internetu – ubrání libovolného počtu kilometrů na tachometru stojí u nejrozšířenějších aut pár stovek.

"Na našich silnicích jezdí nejméně milion aut, tedy zhruba čtvrtina, s přetočeným tachometrem, přičemž výjimkou není ani snížení o 200 až 500 tisíc kilometrů. Navíc patnáct procent všech vozů je omlazených průměrně o dva roky," upozorňuje Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která shromažďuje data o autech v Česku.

Problém je v tom, že české zákony jsou k automobilovým podvodníkům například ve srovnání s Německem příliš shovívavé a lidé prahnoucí po ojetinách příliš naivní.

Řada z nich totiž odmítá vozy, které mají najeto více než 100 tisíc kilometrů, v obavě, aby nebyly "oježděné". Prodejci, ať už bazary či soukromé osoby, proto velmi často vycházejí jejich představám vstříc a počet kilometrů snižují pod magickou hranici. A to i u aut, která jsou například přes deset let stará.

"Z průzkumu Cebia vyplývá, že deset let staré vozidlo by mělo mít průměrně najeto 180 925 kilometrů, zatímco skutečnost je taková, že tachometry těchto vozidel ukazují průměrně pouhých 87 925 kilometrů," popisuje Pajer.

Problém trápí celý tuzemský automobilový trh, lidé stáčející tachometry jsou však jen velmi těžko postižitelní. Neporušují totiž zákon. Tachometr je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky náhradní díl, který lze libovolně vyměnit, proto nelze změnu údajů postihovat.

Tachometr

Ale například v Německu jde od srpna 2005 o trestný čin pokud takový zákrok není jasně zdokumentován v servisní historii vozidla. "Zákon, který trestá manipulaci s tachometrem, jsme zavedli, protože neustále stoupala nabídka falšování údajů na tomto zařízení. Na internetu a v novinách se objevovaly inzeráty, v nichž lidé nabízeli přetočení tachometru právě s odkazem na beztrestnost takového jednání," vysvětluje Ingo Strater, mluvčí německého ministerstva dopravy.

Zákon je také jedním z důvodů, proč mají ojetiny v německých bazarech na počítadlech mnohem více kilometrů než v českých. I v Německu však dochází podle českých dovozců k podvodům.

Podvodníkem levně

Koupit kabely potřebné k manipulaci s elektronikou aut je snadné. Například pro koncernové vozy Volkswagen, kam patří i Škoda, stojí zhruba od šesti set do 10 tisíc korun. Závisí na tom, pro jak starý vůz jsou určeny a zda je jejich součástí i diagnostický software. Ten oficiální i ten, který umožňuje jednoduše stáhnout kilometry na tachometru, jde navíc nalézt na pirátských internetových serverech ke stažení zdarma.

PŘÍSTROJOVÁ DESKA, TACHOMETR

"Samotná manipulace s budíky přístrojové desky není složitá a oklame drtivou většinu kupujících. Skutečně najeté kilometry jsou však uloženy i v řídící jednotce, ze které umějí odborníci skutečný údaj získat. Pokud však autu někdo stočí kilometry skutečně důkladně, dokáže změnit údaj i v řídící jednotce. A to už nepoznáme ani v originálním servisu," připouští Pavel Dumek ze společnosti NH Car prodávající vozy Škoda.

Kdo vlastně s počítadly kilometrů manipuluje? Už to nemusí být nutně autobazary, jejichž praktiky jsou notoricky známé z minulosti. Stále častěji se objevují případy lidí, kteří se služebním autem ujeli více, než jim zaměstnavatel povolil. "To se pak stočení pár tisíc kilometrů z dovolené za těch pět stovek vyplatí," uvedl pro MF DNES člověk, který podobnou "službu" již několikrát provedl.

Zákazníky "stáčíren" jsou často i lidé, kteří prodávají vlastní vozy. Podle údajů českých inzertních serverů se například u oblíbené naftové octavie rovná tisíc ubraných kilometrů o tisíc korun vyšší ceně auta.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.