Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Také brzdy automobilů z velké vody nefungují správně

  18:02aktualizováno  18:02
Auta, která se při povodních ocitla pod vodou, se už opět dostávají do silničního provozu. "V posledních dnech zaznamenáváme stále více případů, kdy motoristé přijíždějí do servisů a stěžují si, že se jim brzdy zahřívají, že auto špatně brzdí a podobně," říká Jan Černý ze společnosti Federal-Mogul, která se zabývá výrobou brzdových třecích segmentů. Příčina je podle něho jednoduchá - zanedbaný "povodňový" servis.

Přestože některé části brzd v běžném provozu přicházejí do styku s vodou, dlouhodobý pobyt v bahnité a znečištěné vodě má pro primární bezpečnostní systém vozidla destruktivní následky. Techničtí pracovníci společnosti Federal-Mogul upozorňují, že prostor mezi brzdovými destičkami a kotoučem, případně mezi bubnem a čelistí je zanesen bahnem a jemnými naplaveninami, které zhoršují mechanickou funkčnost systému. Brzdový kotouč a buben jsou navíc vlivem vody silně zkorodovány.

Třecí materiál tak může "přireznout" k bubnu nebo kotouči, takže kola zůstanou zablokovaná i po uvolnění ruční brzdy. Je-li zatopené vozidlo vybavené elektronickým systémem řízení brzd (například ABS - EDS), je nutné obrátit se na specializovaný servis. Některá poškození lze však napravit i svépomocí. Stejně jako ostatní zaplavené části vozidla, tak i brzdy se musí nejprve opláchnout proudem horké čisté vody a následně také odmastit. Pokud i po důkladném očištění nelze volně otáčet kotoučem (bubnem), jde zřejmě o výše uvedené "přireznutí".

Rozhýbat kotouč lze zvýšeným kroutícím momentem, v případě neúspěchu musí nastoupit odborník a provést kompletní demontáž třmenu. Rez na kotouči (bubnu) se dá očistit ocelovým kartáčem. Silnější korozi je potřeba přebrousit. Tento zásah je rovněž lepší přenechat odborníkům, protože tloušťka kotouče po této úpravě nesmí klesnout pod přípustnou mez. Pohyblivé části systému, třmen a čelisti, je nutné namazat speciálním mazivem, které není agresivní vůči gumovým prachovkám.

Očistit a namazat je třeba i brzdové válečky. Platí zásada, že třmen by měl být za všech okolností v plném rozsahu pohyblivý rukou. Jinak dochází k neustálému přibrzďování vozidla, nadměrnému ohřevu systému a rychlému opotřebení třecího materiálu. Sám třecí materiál, který se při brzdění přitlačuje na kotouč nebo buben, voda sice nezničila, rozhodně však snížila jeho brzdný účinek. Pokud je na povrchu destičky vrstva naplavených nečistot, je nutné ji obrousit smirkovým papírem. Mokré třecí segmenty, navíc kontaminované naplaveninami, mají snížený účinek až o 30 %. Výměna není nutná, stačí vysušení.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.