Takeri: těšte se na novou Mazdu 6

  16:00
První generaci Mazdy 6 zdobily fenomenální jízdní vlastnosti, ta druhá jde v jejích stopách neméně úspěšně a nová už trénuje na start. Koncept takeri, jeden z nejdůležitějších na autosalonu v Tokiu, naznačuje, jak by novinka mohla vypadat.
Mazda Takeri

Mazda Takeri | foto: Mazda

Premiéra nové Mazdy 6 je naplánovaná na autosalon do Paříže na říjen 2012, je tedy nejvyšší čas začít spekulovat o její podobě.

U Mazdy mají ve zvyku si designérské styly pojmenovávat, tomu novému říkají Kodo. Jeho nejnovější interpretací je takeri.

Nejčerstvější koncept je dílem Akiry Tamataniho.

Ten považuje za jednu z nejpovedenějších partií takeri záď. Právě nějak takhle by také mohl vypadat zadek nové šestky, prozradil exkluzivně pro iDNES.cz. Tamatani také upozorňuje na výrazné proporce a silné dynamické linie, které tvoří široká ramena červeného konceptu a sbíhají se na čumáku. Fajnšmekrům ještě ukazuje jemné prolisy na bocích.

Čtyřmístný interiér s fešáckými sportovními koženými sedadly dozná na cestě k sériové podobě ještě množství umírňujících úprav. Zato fešácká přístrojovka vypadá docela reálně.

Mazda Takeri

Koncept sportovního sedanu, který se představil na 42. tokijském autosalonu, je 4,85 metru dlouhý, šířka je 187 a výška 143 centimetrů. Vzdálenost mezi osami obřích kol 245/40 R20 (rozvor) je 2,83 metru.

Přední poháněná náprava je McPhersonovská, zadní víceprvková. Pod kapotou má takeri naftový 2,2litrový motor nové generace SKYACTIV, propojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Mazda Takeri

Mazda slibuje dojezd až 1 500 kilometrů na jednu nádrž. To i díky start-stop systému a hlavně novému systému rekuperace brzdné energie. Unikátní systém i-ELOOP nespoléhá na tradiční akumulátory, vyrobenou a ušetřenou elektřinu ukládá v kondenzátorech.

i-ELOOP

Inteligentní energetická smyčka ("Intelligent Energy Loop")

Systémy rekuperačního brzdění rychle získávají na popularitě jako jedna z cest ke snižování spotřeby paliva. Jsou založeny na myšlence využít elektromotor či alternátor při zpomalování automobilu jako generátor elektrické energie. V hybridních modelech mají systémy rekuperačního brzdění většinou velký elektromotor a samostatný akumulátor.

Systém rekuperačního brzdění od Mazdy je jedinečný tím, že využívá kondenzátor – elektrotechnickou součástku sloužící k dočasnému uchování elektrického náboje. Oproti akumulátoru se kondenzátor nabíjí i vybíjí daleko rychleji a při dlouhodobém používání neztrácí své původní vlastnosti. Na rozdíl od hybridů nevyžaduje řešení Mazdy samostatný elektromotor nebo akumulátor.

i-ELOOP, jak se systém jmenuje, převádí kinetickou energii automobilu, která se uvolňuje při zpomalování, na energii elektrickou. Ta je následně využívána k napájení klimatizace, audio systému a dalších elektrických spotřebičů ve voze.

Mazda Takeri

Mazda i-ELOOP
Sestává z alternátoru střídavého napětí 12-25 V, nízkoodporového elektrického dvouvrstvého kondenzátoru a stejnosměrného měniče. V okamžiku, kdy řidič uvolní pedál plynu a rychlost vozu začne klesat, začíná i-ELOOP získávat elektrickou energii.

Alternátor střídavého napětí generuje elektřinu pod napětím až 25 V, kterou následně ukládá. Kondenzátor byl vyvinut speciálně pro použití v motorových vozidlech a lze ho plně nabít během několika málo sekund. Předtím, než je elektřina distribuována ke spotřebičům, převádí ji stejnosměrný měnič z 25 na 12 V.

Systém také dle potřeby dobíjí akumulátor vozu. Protože i-ELOOP pracuje pokaždé, když automobil zpomaluje nebo jede setrvačností, pomáhá šetřit palivo, které by k výrobě odpovídajícího množství elektrické energie spotřeboval spalovací motor.

i-ELOOP se začne objevovat v mazdách během roku 2012. V běžném provozu s častým střídáním zrychlování a zpomalování může systém zlepšit spotřebu paliva až o 10 procent.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...