Mazda Takeri

Mazda Takeri | foto: Mazda

Takeri: těšte se na novou Mazdu 6

  • 27
První generaci Mazdy 6 zdobily fenomenální jízdní vlastnosti, ta druhá jde v jejích stopách neméně úspěšně a nová už trénuje na start. Koncept takeri, jeden z nejdůležitějších na autosalonu v Tokiu, naznačuje, jak by novinka mohla vypadat.

Premiéra nové Mazdy 6 je naplánovaná na autosalon do Paříže na říjen 2012, je tedy nejvyšší čas začít spekulovat o její podobě.

U Mazdy mají ve zvyku si designérské styly pojmenovávat, tomu novému říkají Kodo. Jeho nejnovější interpretací je takeri.

Nejčerstvější koncept je dílem Akiry Tamataniho.

Ten považuje za jednu z nejpovedenějších partií takeri záď. Právě nějak takhle by také mohl vypadat zadek nové šestky, prozradil exkluzivně pro iDNES.cz. Tamatani také upozorňuje na výrazné proporce a silné dynamické linie, které tvoří široká ramena červeného konceptu a sbíhají se na čumáku. Fajnšmekrům ještě ukazuje jemné prolisy na bocích.

Čtyřmístný interiér s fešáckými sportovními koženými sedadly dozná na cestě k sériové podobě ještě množství umírňujících úprav. Zato fešácká přístrojovka vypadá docela reálně.

Mazda Takeri

Koncept sportovního sedanu, který se představil na 42. tokijském autosalonu, je 4,85 metru dlouhý, šířka je 187 a výška 143 centimetrů. Vzdálenost mezi osami obřích kol 245/40 R20 (rozvor) je 2,83 metru.

Přední poháněná náprava je McPhersonovská, zadní víceprvková. Pod kapotou má takeri naftový 2,2litrový motor nové generace SKYACTIV, propojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Mazda Takeri

Mazda slibuje dojezd až 1 500 kilometrů na jednu nádrž. To i díky start-stop systému a hlavně novému systému rekuperace brzdné energie. Unikátní systém i-ELOOP nespoléhá na tradiční akumulátory, vyrobenou a ušetřenou elektřinu ukládá v kondenzátorech.

i-ELOOP

Inteligentní energetická smyčka ("Intelligent Energy Loop")

Systémy rekuperačního brzdění rychle získávají na popularitě jako jedna z cest ke snižování spotřeby paliva. Jsou založeny na myšlence využít elektromotor či alternátor při zpomalování automobilu jako generátor elektrické energie. V hybridních modelech mají systémy rekuperačního brzdění většinou velký elektromotor a samostatný akumulátor.

Systém rekuperačního brzdění od Mazdy je jedinečný tím, že využívá kondenzátor – elektrotechnickou součástku sloužící k dočasnému uchování elektrického náboje. Oproti akumulátoru se kondenzátor nabíjí i vybíjí daleko rychleji a při dlouhodobém používání neztrácí své původní vlastnosti. Na rozdíl od hybridů nevyžaduje řešení Mazdy samostatný elektromotor nebo akumulátor.

i-ELOOP, jak se systém jmenuje, převádí kinetickou energii automobilu, která se uvolňuje při zpomalování, na energii elektrickou. Ta je následně využívána k napájení klimatizace, audio systému a dalších elektrických spotřebičů ve voze.

Mazda Takeri

Mazda i-ELOOP
Sestává z alternátoru střídavého napětí 12-25 V, nízkoodporového elektrického dvouvrstvého kondenzátoru a stejnosměrného měniče. V okamžiku, kdy řidič uvolní pedál plynu a rychlost vozu začne klesat, začíná i-ELOOP získávat elektrickou energii.

Alternátor střídavého napětí generuje elektřinu pod napětím až 25 V, kterou následně ukládá. Kondenzátor byl vyvinut speciálně pro použití v motorových vozidlech a lze ho plně nabít během několika málo sekund. Předtím, než je elektřina distribuována ke spotřebičům, převádí ji stejnosměrný měnič z 25 na 12 V.

Systém také dle potřeby dobíjí akumulátor vozu. Protože i-ELOOP pracuje pokaždé, když automobil zpomaluje nebo jede setrvačností, pomáhá šetřit palivo, které by k výrobě odpovídajícího množství elektrické energie spotřeboval spalovací motor.

i-ELOOP se začne objevovat v mazdách během roku 2012. V běžném provozu s častým střídáním zrychlování a zpomalování může systém zlepšit spotřebu paliva až o 10 procent.