Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Takový normální zabiják: Dodge Challenger 2006

  13:39aktualizováno  17. ledna 18:41
Amerika ve své nejčistší podobě: Dodge Challenger. Původní vyzývatel začátku 70. let si zahrál jednu z hlavních rolí filmu Takoví normální zabijáci. V Detroitu se představuje opět, stejně silný, nespoutaný, syrový. Když ho výtvarníci navrhovali, dovezli si do ateliéru originál z roku 1970. Mezi tvůrci najdeme i designéra původního challengeru.

Nostalgie v americe stále frčí. Jednoduché tvary, přebytek výkonu a hořící zadní pneumatiky (minimum je 20 palců průměru).

Ve Spojených státech jim říkají "pony car", jejich kariéru předčasně ukončila ropná krize.

Ford slaví úspěchy s novým mustangem, představuje se znovuzrozenéé camaro. Možná i manažeři koncernu DaimlerChrysler dají nositeli legendárního jména zelenou a pustí ho do výroby. Spolurozhodnout má publikum na autoshow v Detroitu.

Hvězdy a pruhy
Originální challenger, postavený na základě Plymouthu Barracuda, byl jedním z posledních pony cars. Představil se v roce 1970 ve verzi kupé a kabrio, už o čtyři roky později ale jeho kariéru utnula ropná krize. Právě challengery z prvního roku produkce jsou mezi sběrateli nejvíce ceněné.

Hned do začátku vyrazil dodge s nekompromisní nabídkou motorů. Základní model měl 335 koní, nejsilnější challenger ukrýval pod kapotou motor HEMI se stádem čítajícím 425 hlav.

Škola designu
Když se v designérském studiu Chrysleru rozhodli chalenger znovuoživit, přivezli si přímo do ateliéru originální vůz z roku 1970. Nelehkého úkolu se zhostil tým, ve kterém byl také Jeff Godshall, který pracoval jako designér už na originálním challengeru.

Stylovému dodgi z roku 2006 nechybí nic z jeho předchůdce, síla z něj čiší na míle daleko. 

Musely být zachovány základní stylistické prvky: čtyři přimhouřené oči světel zasazené v úzké čelní masce, plochá dlouhá kapota a v ní výřezy a prolisy, zajišťující maximum pohodli pro HEMIho. Dominantou zádi je pak velkoplošný "neon" zadních světel, samozřejmostí jsou dva páry hranatých koncovek výfuku.

Oranžovočervený lak karoserie doplňují černé pruhy s texturou uhlíkových vláken. Velkou parádu dělají pětipaprsková kola. Ta vpředu mají průměr 20, vzadu pak 21 palců.

Ani vnitřek se svému vzoru příliš nevzdálil, vzniklo tak stylové hi-tech retro. Challenger odveze pohodlně čtyři cestující. Pohled na přístrojovou desku má v posádce evokovat pohled do útrob motoru. Nejzajímavější pohled skýtá největší ze zapuštěných budíků, který nese hrdé označení "telemetrie".

Řidič zde vyčte čas potřebný k akceleraci z nuly na 60 mil v hodině (96 km/h), dobu za kterou ujel čtvrtmíli a maximální dosaženou rychlost. Motor se pak pochlubí maximálními otáčkami dosaženými na jednotlivé rychlostní stupně.

Střelhbité řazení rychlostí na šestistupňové manuální převodovce napomáhá hlavice řadičky ve tvaru rukojeti pistole. Nechybí kožené, výrazně profilované sedačky.

Challenger má - jak jinak - poháněná kola zadní nápravy, sílu jim nemůže dodávat nic jiného než další legenda automobilky Chrysler - motor HEMI. Agregát s půlkulovými hlavami válců, který se poprvé objevil v roce 1951, má objem 6,1 litru.  Jeho 425 koní rozjede challenger na 280kilometrovou rychlost.

 

Dodge Challenger 2006 v číslech

délka

5025 mm

šířka

1997 mm

výška

1449 mm

rozvor

2845 mm

motor

HEMI 6,1 l

max. výkon

425 koní při 6000 ot./min

převodovka

šestistupňová manuální

pohon

zadní nápravy

zrychlení 0-96 km/h

4,5 s

čtvrtmíle (400 m) s pevným startem

13 s

maximální rychlost

280 km/h

přední pneumatiky

255/40 R20

zadní pneumatiky

265/45 R21


Pony car: levné, stylové, sportovně střižené auto, které je ovšem prakticky využitelné v běžném provozu. Zakladatelem této kategorie je Ford Mustang (1964).

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Dodge Challenger 2006

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.