Východoněmecký unikát: legendární trabant má 26litrovou nádrž v motorovém prostoru, když chcete natankovat, musíte zvednout kapotu.

Východoněmecký unikát: legendární trabant má 26litrovou nádrž v motorovém prostoru, když chcete natankovat, musíte zvednout kapotu. | foto: Dan Přibáňpro iDNES.cz

Tankujte až ráno před cestou. V Ústí přes noc zloději vysávají nádrže

  • 72
Na severu Čech se množí případy, kdy řidič zjistí, že má prázdnou nádrž. Nejvíc jich je na Děčínsku, Lounsku a Teplicku. V lepším případě přijdete jen o benzin, často ale zloděj nádrž prorazí, oprava pak stojí tisíce korun.

Sednete za volant, otočíte klíčkem – a nic. Po kontrole zjistíte, že v nádrži, která byla ještě večer plná, není ani kapka benzinu. "Stalo se mi to minulý týden, přijel jsem kvůli provrtané nádrži pozdě do práce. Víc než ten benzin však bude stát oprava nádrže," zlobí se Ústečan Martin Hubený.

Stejnou zkušenost mají v poslední době desítky řidičů v kraji. Naposledy chytila hlídka městské policie čtyři mladíky v Dubí přímo při krádeži. Z proražené nádrže Fiatu Cinquecento "tankovali" do speciálně upraveného kanystru pod autem.

"Mladíci se vymlouvali, že půjčené auto musí vrátit i s benzinem. Proto si ho chtěli vzít ze zaparkovaného fiatu," přiblížil velitel dubských strážníků Tomáš Pykal.

Krádeže pohonných hmot jsou vzhledem k jejich současné vysoké ceně stále častější. Zloději už se přitom nezaměřují jen na kamiony, ale i na osobní auta stojící na parkovištích velkých sídlišť nebo v temných uličkách. A protože podle analytiků cena ropy na světových trzích začala opět růst a brzy se to projeví u čerpacích stanic, bude zřejmě nadále přibývat i krádeží.

Nejhorší situace v kraji je aktuálně na Teplicku. "Od června do 13. července evidujeme 21 případů krádeží pohonných hmot z nádrží zaparkovaných vozidel," řekl mluvčí tamní policie Daniel Vítek. V devíti případech bylo jednání neznámého pachatele kvalifikováno jako krádež, zbývajících 12 případů policisté prošetřují jako přestupky proti majetku.

"Jako trestný čin je případ kvalifikován v případě, že pachatel způsobí na cizím majetku škodu přesahující pět tisíc korun nebo úmyslně vnikne do uzavřeného prostoru lstí. Takovým případem je například vypáčení nebo stržení víčka nádrže," vysvětluje Vítek.

Pokud ovšem pachatel například "jenom" přeruší hadičku palivového systému, pohonné hmoty odčerpá do kanystru a nestočí jich víc než za zmíněných pět tisíc, potom se jedná o pouhý přestupek. Nový druh "podnikání" už zaznamenali i v autoservisech, kam majitelé provrtaných vozů jezdí na opravy.

"Přijelo jich k nám už několik. Oprava není žádná levná legrace. Nádrž na fabii stojí kolem osmi tisíc, u zahraničních aut je to až 20 tisíc," řekli v ústeckém servisu Kappa. Oprava je navíc často dlouhá, nové nádrže se musí objednávat. "I u jednoho modelu auta se totiž během několika let tvar nádrže mění," popisují komplikace v servisu.

Krádež se těžko prokazuje

V ústecké čtvrti Severní Terasa dva mladíci během pěti dnů vysáli ze šesti aut 80 litrů benzinu. Byli rychle dopadeni. "Způsobili škodu zhruba 41 tisíc korun, a to poškozením nádrží i krádežemi," řekla ústecká policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Zdaleka ne vždy ale policie může případ uzavřít tak snadno. Dokonce i v případě polapení musí zloději prokázat úmysl krást. V případě, že pachatel provrtá nádrž, musí policisté zjistit, zda byl na místě činu i kanystr či jiná nádoba, kam chtěl benzin načerpat.

"Pokud tomu tak je, věc je kvalifikována jako krádež. Pokud ale benzin jen vyteče, nelze a priori usuzovat, že pachatel chtěl benzin odcizit," říká Vítek s tím, že v takovém případě může jít pouze o vandalský čin nebo pomstu majiteli vozidla.

Mnohem častější a pro zloděje lukrativnější jsou nicméně i nadále kamiony. Nejvíc těchto případů je na Děčínsku a Lounsku. Například dva mladíci z Mostu zahájili sérii krádeží v Krásném Dvoře, kde z kamionu Volvo vysáli 330 litrů nafty, koncem června si z Buškovic odvezli 400 a z Měcholup 30 litrů. Dopadeni byli při čerpání 100 litrů nafty z nákladního vozu v Libočanech.

Počet případů policie nezná

Kolik řidičů v kraji už muselo řešit problémy s prázdnou nádrží, však policejní statistiky neříkají. Jednak ne všichni řidiči jsou ochotni kvůli tomu běhat po služebnách a výkazy tyto krádeže ani samostatně neevidují. Jsou v kolonce spolu s odcizenými koly, disky či zrcátky.