Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tata Nano v Ženevě: jaké je nejlevnější auto světa

  10:19aktualizováno  14:23
Nejlevnější auto světa Tata Nano vyvolalo před několika týdny velké pozdvižení. Miliony Indů díky němu slezou z rozhrkaných motorek a sednou do auta. Výrobce o své převratné novince říká, že je pohodlná a bezpečná, má výkonný motor a nízké emise. Premiérově se představuje Evropě na autosalonu v Ženevě.

Nano má všechny předpoklady být autem, které bude motorizovat Indii. Prozatím neoficiálně se mluví o tom, že by vůz za sto tisíc rupií, tedy necelých padesát tisíc korun, měl někdy v roce 2012 dorazit i do Evropy.

Supernízká cena, kterou ohromil celý svět, ale není konečná. Je třeba připočítat daň a poplatek za dovoz. I tak je ale mnohem nižší, než za kolik jsme zvyklí nakupovat nová auta.

Hlídači na stánku Taty Nano žárlivě střeží. Když se chcete podívat dovnitř a otevřít dveře, odbudou vás. Ani u Aston Martinu vás nevyženou tak zostra, jako když přelezete plůtek z plexiskla, abyste si na nano mohli sáhnout.

Dovnitř nás tak nechali nahlédnout z uctivého odstupu. Vidíme ploché tenké dveře, plech je i uvnitř, zakrývat plasty je zhýralost. Volant, pedály posunuté ke středu, jeden budík... a to je asi všechno. Dlouhá větev řadicí páky ční z podlahy. Přístrojovka je spíše velkým odkládacím "korýtkem", za příplatek budete mít i rádio. Tenká sedadla spoří místo, méně už záda posádky. Všechno je jednoduché.

Stavělo se podle filozofie, že co na autě není, nemůže se pokazit. Zpracování se zdá na pohled lepší než u čínských aut. Konstruktéři museli počítat i s terénními disciplínami.

Nano je k mání ve dvou verzích: standard a deluxe. Ceník obsahuje ještě další příplatkové doplňky. Za hlavní výhodu výrobce považuje velkou škálu barev, do kterých se nano může obléci. Holt jiný kraj, jiný mrav... a jiná peněženka.

Nutno přiznat, že stavba nejlevnějšího auta mohla dopadnout mnohem hůř. Design maloval pro Tatu italský designér. Škarohlídům může připomínat okarosovaný nákupní vozík. Ostatně takovou roli možná bude jednou hrát na rozmazlených evropských trzích, ale v Indii bude hlavně vozit čtyři cestující - pro víc lidí nano stavěné není - a kupu věcí (a možná i zvířat) k tomu.

Na délku měří 3,1 metru. Jednoprostorová karoserie se chce vzdáleně přiblížit stěhovavým velkoprostorákům - MPVčkům. Široký je metr a půl, vysoký ještě o decimetr víc. Indickým (ne)silnicím byla uzpůsobena výška podvozku. Nano stojí na dvanáctipalcových kolech, rozměru 155/65.

Zadní kola pohání hliníkový benzinový motor MPFI. Dvouválec s objemem 623 ccm vyvine maximálně 24,6 kW. Elektronika motoru má za úkol minimalizovat spotřebu, pomáhá jí k tomu i nízká hmotnost (přesné číslo Tata neprozradila).

Jako bezpečnostní prvky Tata vyjmenovává mimo jiné: tuhou celokovovou karoserii, deformační zóny, výztuhy ve dveřích chránící v případě bočního nárazu a hlavně (!) radiální pneumatiky. Tata říká, že auto splňuje s přehledem všechny bezpečnostní požadavky, které platí v Indii pro čelní náraz. Na další crashtesty se indický trpaslík chystá. Také prý zatěžuje životní prostředí méně než motorky nyní vyráběné v Indii (emise srazili motoráři pod 120 g CO2 na kilometr).

Tata NanoTata NanoTata Nano



Tata Nano - interiér základní verzeTata Nano - luxusní verzeTata Nano



Tata Nano Tata Nano Tata Nano



Tata Nano Tata Nano Tata Nano



Tata Nano






Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.