Tata Nano Europa

Tata Nano Europa | foto: Tata

Tata posílá nano do Evropy a vymýšlí nové, které se otočí na pětníku

  • 50
Před dvěma roky Ratan Tata, vládce indické automobilky, které dal jméno, prohlašoval, že jeho nejlacinější auto světa Nano dorazí za rok za dva do Evropy. Legrační, malá, úzká nana s designem kontejnerů na plastový odpad zatím na našich silnicích nepotkáváme. Ani na domácím trhu si nevede velkolepě.

Indické nano to ale v Evropě možná nakonec přece jen zkusí. Plán na představení nejlevnějšího auta současnosti Evropě prozradil šéf automobilky Carl-Peter Forster. Žádné pevné plány v Evropě ale firma s tímto vozem dosud nemá. "Zatím nevíme. Určitě to ale zabere dva až tři roky," řekl Forster v rozhovoru s německým listem Frankfurter Rundschau.

Tata Nano se prodává za cenu mírně převyšující 2 000 dolarů (asi 35 000 Kč).  Nijak výjimečně se ale neprodává ani na domácím indickém trhu. Třeba v loňském říjnu prodala Tata jen 509 nan. V prosinci jich sice bylo desetkrát tolik,  prodejní čísla ale stále zůstávají za očekáváním. Odborníci to vysvětlují problematickou cílovou skupinou, kterou jsou v miliardové zemi chudí rolníci a nejnižší příjmové skupiny, jimž chce Tata nabídnout alternativu za kolo nebo skútr. Jenže ti, aby na auto dosáhli, musí žádat v bankách o půjčky, na které ale dosáhnou jen s komplikacemi. Přestože Tata při uvedení nana slibovala systém půjček speciálně na nano, moc se jí nedaří. Čtěte více zde

Pixel

Zhýčkaným Evropanům by se možná  víc než jednoduché nano líbilo sériové provedení konceptu, který se právě v těchto dnech představuje na autosalonu v Ženevě. Stylový a hodně zakulacený pixel odveze čtyři cestující, vypadá trochu jako stylovější přerostlý smart, ale stojí na základech obyčejného nana. Tata Pixel s délkou něco přes tři metry má pod kapotou tříválcový turbodiesel 1,2 litru, který má vystačit se 3,4 litry paliva na sto kilometrů jízdy.

Tata Pixel

Motor pohání zadní kola přes planetovou automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem. Pixel se hlavně chlubí řešením podvozku, které zajišťuje skvělý poloměr otáčení 2,6 metru. Přední kola se natočí do velkého úhlu, vnější zadní kolo se třeba při parkování točí jedním směrem, vnitřní pak opačným. Poloměr otáčení se tak zmenšuje a usnadní manévrování ve stísněných podmínkách.