Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tatra 613: zajímá sběratele, obry i šetřily

aktualizováno 
1. 9. 1999 - Koho dnes může lákat Tatra 613, symbol automobilového luxusu normalizačních sedmdesátých a osmdesátých let? Jednak fandy značky, kterých přibývá a nedávno se ve stovce šestsettřináctek sjeli do Prahy k prvnímu oficiálnímu srazu se založením Tatra klubu Bohemia při Autoklubu České republiky. Snad ještě víc se o model zajímají vyznavači nadprůměrného pohodlí za pakatel, kteří po bazarech či inzertních rubrikách hledají karburátorové Tatry 613 do ročníku výroby 1992.
Ty totiž lze lacino a s nejjednoduššími úředními formalitami přestavět na plynový pohon a jezdit tak se vším komfortem velkého vozu za 1,50 koruny na kilometr. Další sortu tvoří lidé, kteří díky svým nadprůměrným tělesným rozměrům a často i početným rodinám těžko hledají vyhovující a přitom poměrně levný vůz. Konečně - Tatru 613 drží i ti, kdož při porevolučních změnách v úřadech a podnicích lacino pořídili jinak drahé náhradní díly pro automobil, který byl v sériové výrobě od roku 1974 do konce roku loňského. A jestliže za tu dobu typ 613 (v posledních dvou letech model 700) vyjel z automobilky Tatra ani ne v devíti a půl tisících exemplářích, z nichž šestnáct stovek bylo pro export, tak je zřejmé, proč poptávka převyšuje nabídku. To ale platí jen pro stále ubývající auta v solidním technickém stavu. Tu lze kupříkladu v ročníku výroby 1992 pořídit za zhruba 50 tisíc korun a asi o dva roky mladší vozy s lepší výbavou stojí kolem 100 tisíc korun. Ceny Tater 613 z osmdesátých let s platným technickým průkazem klesly až ke dvacetitisícové mezi, ale to už se zpravidla jedná o auta s několika sty tisíci kilometry na kontě a bez větší perspektivy, pokud se nepodrobí zásadním opravám. Ty mohou být zásadní natolik, že majiteli zamotají hlavu. Tatra 613 z dob, kdy současné antikorozní praktiky byly jenom snem, totiž zásadně koroduje prakticky všude - v nosných částech, blatnících, podbězích kol, prazích, kapotách i dveřích. Karoserie přitahuje rez i svými členitými částmi a falcováním a klempířské opravy jsou velmi složité. Také vzduchem chlazené třiapůllitrové osmiválce u vozů, které mnohdy sloužily v úřadech, podnicích a vůbec tam, kde se hodně jezdilo, už většinou mají nejlepší časy za sebou. Pokud nebyly v péči skutečného fandy a zručného mechanika, tak lze od nich jen těžko čekat katalogové parametry: 124 kilowattů výkonu, maximální rychlost 190 kilometrů v hodině a zrychlení z klidu na stovku během 11,4 sekundy u verzí se dvěma karburátory a 147 kilowattů výkonu, 230kilometrovou rychlost a zrychlení na stovku za 10,8 sekundy u vstřikovaného typu. Se stářím a počtem kilometrů naopak roste o dva až pět litrů spotřeba, kterou výrobce pro automobil v solidním stavu původně uváděl v rozmezí od deseti litrů při klidné devadesátce do patnácti litrů na sto kilometrů ve městě. Potenciální kupec by měl vědět, že také opravy motoru jsou velmi náročné a neumí je každý. Pozornost při koupi zaslouží rovněž výfuky, přední náprava, brzdy a tlumiče. Šestsettřináctka se už stává předmětem zájmu sběratelů zatím hlavně ve svých prodloužených či jinak speciálních verzích. S přibývajícími roky se ale okruh pozornosti zřejmě rozšíří, leč otázkou zůstává, zda to bude až do rozměrů jejích karosářsky ještě pozoruhodnějších předchůdkyň typu Tatra 603.

Tatra 613

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.