Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co zvládne Dakar, přežije všechno. Tatry musí dávat pozor na diferenciál

aktualizováno 
Tatra Buggyra Racing vystartovala v pondělí 2. ledna na Rallye Dakar zřejmě v nejsilnější sestavě v novodobé české historii. Do kamionů v jeho barvách totiž usedli Martin Kolomý a Aleš Loprais, dva nejúspěšnější čeští jezdci posledních let. Prohlédněte si do detailu tatrovácký speciál.

Rally Dakar 2017

Dakarská rallye je každoroční závod terénních aut, motocyklů, čtyřkolek a kamionů. ZPRAVODAJSTVÍ SLEDUJTE ZDE

Oba jezdci s ambicemi na přední umístění ve slavném závodě pojedou s rallyovým speciálem vycházejícím z Tatry Phoenix.

Pod vedením Davida Vršeckého, kterého ze startu vyřadily zdravotní potíže, vznikly dva identické stroje, které konstrukčně vycházejí ze slavných nákladních tatrovek. Tým z Roudnice nad Labem je ovšem výrazně upravuje. Nemění se jen klasické závodnické komponenty. O desítky kil se třeba odlehčuje kabina - konstruktéři odvrtávají materiál, až je doslova jako cedník. Dostatečnou tuhost a ochranu posádky při případné nehodě pak „budce“ zajistí závodní bezpečnostní rám, který ji zpevní.

Fotogalerie

Základem všeho je rám s podvozkem unikátní tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami, na dakarské rally jiné auto s podobně výjimečnou koncepcí nepotkáte.

Pod kabinou burácí motor objemu 12,5 litru s výkonem 950 koní a točivým momentem 4200 Nm. Základ motoru je v agregátu americké značky CAT. Kompletní ladění, osazení turbodmychadlem a celý další vývoj ovšem probíhá v Česku u Buggyry, proto nese motor jméno Gyrtech. Závodní šestiválec je spojený s 16stupňovou manuální převodovkou.

Dakar 2017 Buggyra

Závodní speciál s hmotností 8,5 tuny uhání při závodě až 140kilometrovou rychlostí, ta je ovšem elektronicky omezena, tatrovka by dokázala uhánět mnohem rychleji.

Za pozornost stojí pneumatiky, tým na každou etapu přezouvá na nové gumy, jedna stojí tisíc eur. Navenek vypadá použitá pneumatika netknutě, ale podle Vršeckého má narušené vnitřní vrstvy.

Dakar 2017 Buggyra

Další specialitou jsou kotoučové brzdy na obou nápravách. Dakarský tým Buggyry je testoval už v uplynulých sezonách. Samotná kopřivnická automobilka je ovšem do nabídky pro běžné tatrovky se svou unikátní konstrukcí s výkyvnými polonápravami zařadila teprve nedávno.

„Jezdec může jet s kotoučovými brzdami daleko rychleji a přesněji,“ uvádí pro iDNES.cz Vršecký. „Poprvé jsme kotouče nasadili před dvěma lety na přední nápravu a měli jsme s nimi obrovské problémy,“ prozrazuje Vršecký. „Od brzd jde obrovské teplo, zahřívají se náboje a ložiska, komponenty pak mají jinou vůli,“ vysvětluje. V loňském ročníku tým testoval kotoučové brzdy na zadní nápravě.

Dakar 2017 Buggyra

A tajemství na konec. Robustní konstrukce Tatry má přeci jen jedno slabé, nebo spíše více zranitelné místo. Je to přední diferenciál, který je relativně nízko na přední nápravě.

Pilot se nemusí bát s autem skákat a zostra jezdit v terénu, musí však dávat pozor na velké kameny, o které by se mohl diferenciál poškodit. Dakarské tatrovky kvůli tomu mají uprostřed před přední nápravou kryt z tlustého plechu a ocelových profilů.





Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.