Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z náklaďáku je unikátní traktor. Tatra představila stroj pro zemědělce

  14:20aktualizováno  14:20
Vypadá to jako tradiční tatrovka, ale je to traktor, aspoň podle dokladů. Kopřivnický výrobce slavných náklaďáků představila prototyp nového stroje, kterému tatrováci říkají "tatraktor".

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6 | foto: Tatra

Tahač zemědělských návěsů Tatra Phoenix 6x6 vychází samozřejmě z aktuální nejmodernější řady kopřivnické firmy. Je to v podstatě náhrada za velké traktory, které tahají přívěsy.

Fotogalerie

Vůz má tři nápravy, přičemž při rychlosti do 40 kilometrů v hodině má řiditelnou přední i zadní nápravu (za příplatek). Na silnici ovšem funguje jako normální auto. Přijede na pole, zpomalí, přepne na řízení obou náprav a začne se chovat jako traktor.

Tatra dodávala stroje do zemědělství už v minulosti, ale novinka je unikátní v tom, že to je vůbec první Tatra určená přímo pro zemědělskou výrobu.

"Jeho největší výhodou je to, že je vozidlo homologováno jako traktor," říká pro iDNES.cz Jiří Kašpárek, manažer marketingu Tatry. "Splňuje tedy výhody nákladního automobilu, jako spotřebu a rychlost, a traktoru. To znamená, že na něj bude moci zákazník čerpat dotace, tankovat zelenou naftu (daňová úspora na nákup nafty - pozn. red.) a nemusí mít řidičák na nákladní automobil, stačí oprávnění na traktor," vysvětluje.

Může se hodit

Potřebujete ke své práci silný stroj jakým je Tatrovka? Vyberte si na Automodul. cz přesně tu, která Vám bude vyhovovat.

Kopřivnická automobilka upravila terénní náklaďák Phoenix pro Rolnickou společnost Lesonice, která nyní tři jediné prototypy testuje.

Premiérově se tatraktor představil v Českých Budějovicích na výstavě Země živitelka 2013 na přelomu srpna a září.

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Phoenix využívá tradiční unikátní tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou, chránící všechny součásti hnacího traktu, spolu s nezávisle vzduchově odpruženými výkyvnými polonápravami. Díky tomu jsou nákladní terénní tatry ceněny jako stroje pro práci do extrémních podmínek, jako jsou doly nebo stavby.

Tatra používá pro Phoenix americký kapalinou chlazený šestiválcový motor PACCAR MX o objemu 12,9 l, který je dodáván ve třech výkonových variantách: 265 kW, 300 kW a 340 kW. Základní provedení je s manuální 16stupňovou převodovkou ZF, za příplatek je automatizovaná 16stupňová převodovkou ZF AS-Tronic, popřípadě 6stupňový automat Allison. Všechny nabízené varianty převodovek lze na přání vybavit integrovaným retardérem.

Rozvor mezi přední a první zadní nápravou činí 3 060 mm, mezi první a druhou zadní 1 450 mm. Na délku (po zadní světla) vozidlo měří 6 965 mm a výška po střechu kabiny je 3 250 mm. Provozní hmotnost je 11 150 kilogramů a maximální rychlost 65 km/h. Palivo čerpá do dvou 220litrových nádrží.

Tatraktor má vzadu výškově nastavitelný traktorový závěs a zároveň tahačovou točnici. Přední část je přizpůsobena pro montáž neseného nářadí. Vozidlo může dostat dopředu i dozadu výstupy hydraulického pohonu.

Zemědělský tahač stojí na širokých nízkotlakých pneumatikách, které jsou šetrné k půdě.






Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.