Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tatra revival: nejblíže k návratu na silnice má kultovní 603

  13:34aktualizováno  13:34
Slavná Tatra 603 se blíží návratu na silnice. V internetové anketě o nejoblíbenější vůz kopřivnické automobilky jednoznačně zvítězila před Tatrou 87, se kterou cestovatelé Hanzelka se Zikmundem sjezdili kus světa. Na třetí příčce se umístila Tatra 600, známější pod názvem Tatraplán.

Sotva se generální ředitel Tatry Ronald Adams před čtyřmi měsíci zmínil, že firma zvažuje výrobu malých sérií replik slavných modelů minulosti, okamžitě tím způsobil pozdvižení.

Nové vozy by nebyly zcela věrné dobové podobě. Podle prvotních informací Tatry by sice na první pohled vypadaly jako předchůdci, ale zároveň by splňovaly všechny moderní bezpečnostní i provozní požadavky.

Kromě hlasů z internetu nyní v Kopřivnici zpracovávají dvacet tisíc hlasovacích lístků, které sesbíralo muzeum Tatry. Podle předběžných informací by se ale na konečném pořadí už moc měnit nemělo.

K internetovým výsledkům hlasování a hlasům sesbíraným v kopřivnickém technickém muzeu nakonec usednou a vše posoudí tatrováčtí manažeři.

Veřejnost se do internetového hlasování o nejoblíbenější tatřičku vrhla s vervou - přišlo přes 200 tisíc hlasů - a podle mnohých se tak jen potvrdil fakt, že Tatru spousta lidí vnímá jako české "rodinné stříbro“.

V anketě přesvědčivě zvítězila Tatra 603, která by prý jako nová přišla na zhruba 50 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi na 800 tisíc korun. Za podobnou sumu je dneska k mání lepší Škoda Octavia Combi. Přesto se nikdo nebojí, že by nebyl zájem. "Hlavně zahraniční sběratelé jsou po tatrovkách lační," upozornila předsedkyně Tatra Veteran Car Clubu Alena Čípová.

Sériová výroba osobních automobilů v příborském závodu Tatry skončila v roce 1998. O zániku kvůli údajné nerentabilitě a neperspektivnosti rozhodl tehdy mocný šéf Škody Plzeň Lubomír Soudek, který kopřivnickou firmu několik let vlastnil.

Veřejnost bude mít důležité slovo při hlasování
"Hlasování veřejnosti samozřejmě při rozhodování o modelech vhodných pro výrobu sehraje významnou roli," potvrdil mluvčí Tatry Vladimír Bystrov.

Vladimír Bystrov ale upozorňuje, že technici ještě musí posoudit, jak původní karoserii napasovat na moderní podvozek a vyřešit mnoho dalších technických záludností.

"Proto nelze první kusy očekávat letos nebo příští rok. Čas nás netlačí," dodal Bystrov.

Repliky vábí už nyní
Po zmínce o výrobě slavných modelů přišly Tatře první objednávky. Ačkoliv do případné výroby stále schází několik let, už se Tatře ozvali první lidé chtiví starých aut v novém kabátě. "Je to tak, záhy přišly první objednávky, což jen dokládá, že jde o velmi zajímavý nápad," řekl mediální zástupce Tatry Vladimír Bystrov.

"Jsem přesvědčen, že pro repliky starých modelů osobních vozů značky Tatra existuje velmi dobrý trh,“ řekl už dříve šéf Tatry Adams, který však upozornil, že by se jednalo jen o limitovanou sérii maximálně čtyř stovek kusů ročně.

"Záměrem není nová divize či významné tržby a zisky, ve skutečnosti chceme, aby se jméno Tatra objevilo na trzích po celém světě,“ vysvětlil generální ředitel a zdůraznil, že by novinka určitě nešla na úkor nynější výroby nákladních vozidel.

Podle ředitele muzea tatrovek Lumíra Kaválka se zřejmě nepodaří zajistit pro nové vozy typický vzduchem chlazený motor vzadu. "Kdo chce s těmito automobily jezdit často po silnicích, neobejde se například bez moderního podvozku," vysvětlil.

Pro Kaválka není vítězství "šestsettrojky" překvapením. "Je to poslední aerodynamický vůz Tatry a přitom nevymizel z pamětí lidí," vysvětlil Kaválek s tím, že on by radši volil méně obvyklou tatrovku, například T 90, kterých se kdysi vyrobily jen dva prototypy.

Tater 603 bylo v kopřivnické automobilce v letech 1955 až 1975 vyrobeno přes dvacet tisíc kusů. Cena se pohybovala těsně nad  částkou sto tisíc korun, později se dostala k dvousettisícové hranici. Na limuzínu ale měli nárok jen straničtí představitelé, podniky nebo zasloužilí pracovníci. "Občas se Tatře 603 říkalo papalášský vůz, ale to nemám rád. Auto za nic nemohlo," uvedl znalec historie Tatry Karel Rosenkranz.

Tatrovky ve výběru:

Tatra 90Tatra 570Tatra 97



Tatra 87Tatra 603Tatra 600



Tatra 57aTatra 75Tatra 57



Tatra 70



Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.