Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tatru 700 doprovodil do muzea Miloš Zeman

  18:33aktualizováno  18:33
Sbírky Národního technického muzea v Praze jsou bohatší o další auto vyrobené v kopřivnické továrně. Poslední osobní model automobilky - Tatru 700 - doprovodil na její cestě do expozice NTM propagátor aut z Kopřivnice, expremiér Miloš Zeman. Sám byl prvním uživatelem vozu.

FOTOGALERIE ...zde

SLEDUJTE VIDEO ...tady

Do sbírek se "sedmistovka" zařadí po bok prvního automobilu z kopřivnické vozovky NW Präsident. Přesně o sto let mladší exemplář předal muzeu ministr pro místní rozvoj Radko Martínek, doprovázený Milošem Zemanem.

Hned po vystoupení z místa spolujezdce si neodpustil narážku na vozový park osobností veřejného života: "Český politik má jezdit v českých autech, nebo alespoň v autech vyrobených v České republice," prohlásil.

Šofér, který tatrovku dovezl do haly expozice dopravních prostředků, byl možná posledním, kdo vedl tmavošedé, téměř 5,2 m dlouhé poslední ryze české auto po veřejné silnici. Přiznal, že na sedmistovce už bylo znát její konstrukční stáří.

Vláda: Tatrovky jsou unikátní


NW Präsident

Soubor automobilů Tatra ze sbírek Národního technického muzea se rozhodnutím vlády stal 1. ledna 2006 národní památkou ...VÍCE

Nedostatkem prý byly mdlé brzdy a nevyzpytatelné chování na kluzké vozovce. Ostatně není se co divit - model 613, z nějž sedmistovka převzala většinu mechanických skupin, pochází z roku 1973. Přesto prý dosahoval bez problémů 210 km/h.

Na počítadle kilometrů nejnovějšího exponátu na Letné se vyjímá hodnota 281 686 km, většinu z nich prý vůz fungoval bez větších problémů. Pozitivem byl hojný dostatek prostoru v prodloužené verzi, béžová kůže, v níž je provedeno čalounění, vypadá po osmi letech služby stále dobře. Dvoutunový vůz vykazoval průměrnou spotřebu kolem 13,5 l na 100 kilometrů.

Zajímavostí modelu 700 je plastová kapota, přišroubovaná na původní plechové. Nelze si také nevšimnout různě širokých spár mezi jednotlivými panely karoserie. I tak se dá dělat modernizace, když na ni nezbývá dostatek prostředků.

Design poslední osobní tatry navrhl Angličan Geoff Wardle, jehož návrh dostal přednost před prací Václava Krále (Tatra Prezident) údajně také proto, že jeho jméno lépe zní při prosazování na západních trzích.

"Automobil Tatra ministerstvo využívalo od roku 2003, pět let před tím sloužil premiérovi na Úřadu vlády a dnes se stal součástí sbírek Národního technického muzea. Je to kvalitní český automobil a já bych ho rád používal. Jeho provoz je však velmi neekonomický," shrnul svůj dojem z vozu ministr Martínek.

"Kopřivnická automobilka je ve sbírce muzea zastoupena celkem 17 vozy NW a Tatra, včetně prvního vyrobeného, automobilu NW Präsident z roku 1898. V této řadě však dosud citelně chyběl vůz typu Tatra 700, kterým byla více než stoletá výroba kopřivnických osobních automobilů uzavřena," řekl ředitel muzea Tomáš Kupec.

Tatrovka bude ve NTM dělat společnost autům, která se spoluúčastnila významných událostí Československa i samostatné České republiky. Sbírka obsahuje vozy téměř všech našich prezidentů, T. G. Masarykem počínaje a Václavem Havlem konče, i automobily několika předsedů vlád.

Tatra 700 v číslech

motor

V8, vzduchem chlazený, umístěný
nad zadní nápravou

objem

3495 cm3

max. výkon

147,6 kW (200 k) při 5750 ot./min

max. točivý moment

300 Nm při 4000 ot.

převodovka

manuální, pětistupňová

pneu

205/65 R15

nádrže

2 x 40 l

hmotnost

1840 kg

rozchod vpředu/vzadu

1532/1532 (mm)

rozvor

3130 mm

šířka

1800 mm

délka

5135 mm

výška

1480 mm

max. rychlost

230 km/h

zrychlení 0 - 100 km/h

10,8 s

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.