Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tatry na Dakaru silné jako nikdy. České hvězdy jedou na klobásy a pivo

  10:00aktualizováno  10:00
Tatra Buggyra Racing nasadí na lednové Rallye Dakar zřejmě nejsilnější tým v novodobé české historii. Do kamionů v jeho barvách totiž usednou Martin Kolomý a Aleš Loprais, dva nejúspěšnější čeští jezdci posledních let. Podívejte se na video, jak probíhalo balení před odjezdem na start.

Hvězdný tým, který má podporu samotné Tatry, bude navíc úzce spolupracovat s Martinem Prokopem, který pojede s osobním automobilem Ford za svůj vlastní tým. A všichni budou mít k dispozici takzvanou rychlou asistenci v podobě kamionu řízeného Karlem Trněným.

„Našli jsme prostor, kde si můžeme vzájemně pomoct. Například z pohledu mediální spolupráce, logistiky nebo cateringu. To ale není zásadní. Hlavní spojovací článek je Karel Trněný. Dakar totiž není jen o tom jet nejrychleji, ale i trochu riskovat a vědět, že mám za zády pomoc,“ uvedl manažer Buggyry Jan Kalivoda.

Závodní i doprovodné kamiony naplněné několika tisícovkami náhradních dílů a vším potřebným včetně piva a klobás Martina Kolomého právě vyrazily do Francie, kde společně se stroji soupeřů najedou na loď, která je odveze do Buenos Aires. Pak je čeká ještě třináctisetkilometrový přejezd do Asunciónu, hlavního města Paraguaye, odkud 2. ledna 2017 závod odstartuje. Do cíle v Buenos Aires mají závodníci dorazit 14. ledna.

Fotogalerie

Za Buggyru měl původně společně s Kolomým jet David Vršecký, ale zdravotní problémy ho vyřadily. Na poslední chvíli jej tak nahradil Loprais.

„Pro mnohé to bylo trochu překvapení, ale osobně věřím, že jejich spojení je předzvěst dobrého výsledku,“ uvedl Kalivoda k dvojici jezdců, kteří měli v minulosti spory. „Když nesete jiný dres, tak jste logicky na trati soupeř. Teď můžeme tahat za jeden provaz,“ řekl Loprais, který se stejně jako Kolomý k minulosti již nechce vracet.

„Všechno děláme proto, abychom uspěli a ne abychom se jen zúčastnili. To bychom na Dakar nemuseli jezdit. My jako tým jsme udělali vše pro to, aby kluci mohli udělat výsledek a od 2. ledna bude všechno na nich,“ řekl Kalivoda pragmaticky.

Kolomý ani Loprais nechtějí před startem hovořit o konkrétních ambicích, oba by se rádi dostali do elitní desítky a bojovali o umístění v čele startovního pole.

„Vždy jsem jel na výsledek a to se nemění. Konkrétní cíl ale říkat nebudu, je to v podstatě nesmysl. Na bednu má deset pilotů, což je ohromná konkurence. My budeme rádi, když ji budeme taky tvořit,“ řekl Loprais, jenž se po dvou letech vrací za volant kamionu Tatra. „Náš cíl je cíl, to je priorita. A do něj chceme jet rychle,“ doplnil synovec šestinásobného vítěze legendární soutěže Karla Lopraise.

„Oba se chceme držet v Top 10 nebo ještě lépe v Top 5 a třeba se střídat v etapách na stupních vítězů. Jsme zkušení a věřím, že to zúročíme,“ přál si Kolomý.

Unikátní závodní speciál

Oba jezdci s ambicemi na přední umístění ve slavném závodě pojedou s rallyovým speciálem vycházejícím z Tatry Phoenix. Pod vedením Vršeckého vznikly dva identické stroje, ten pro Kolomého dostavěli asi před třemi týdny.

Základem všeho je rám s podvozkem unikátní tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami, na dakarské rally jiné auto s podobně výjimečnou koncepcí nepotkáte. Pod kabinou burácí motor objemu 12,5 litru s výkonem 950 koní a točivým momentem 4200 Nm. Základ motoru je v agregátu americké značky CAT. Kompletní ladění, osazení turbodmychadlem a celý další vývoj ovšem probíhá v Česku u Buggyry, proto nese motor jméno Gyrtech. Závodní šestiválec je spojený s 16stupňovou manuální převodovkou.

Závodní speciál s hmotností 8,5 tuny uhání při závodě až 140kilometrovou rychlostí, ta je ovšem elektronicky omezena, tatrovka by dokázala uhánět mnohem rychleji.

Autoři: ,




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.