Reklama

Londýnská taxi to mají spočítané, musí omládnout a jezdit na elektřinu

  • 53
Černé taxíky s vysokou maskou chladiče patří k britské metropoli stejně neodmyslitelně jako červené telefonní budky, věž Big Ben nebo dvoupatrové autobusy. Jejich výrobce, který teď stejně jako značka Volvo patří čínskému Geely, obnovuje produkci a přichází s novou generací.

Nový elektrický taxík pro Londýn | foto: London Electric Vehicle Company

Tradice specifických taxíků s černou barvou karoserie sahá v Británii až do dob vozů tažených koňmi. Z dnešního pohledu nicméně zažily období největší slávy až po druhé světové válce, když se v roce 1958 objevil Austin FX4 – de facto MPV se zadním párem dveří otevíraných proti směru jízdy. Na tento tradiční vůz navázal od roku 1997 moderní typ TX, který ctí hlavní designové rysy a uspořádání karoserie legendárního předchůdce.

Nový elektrický taxík pro Londýn

Nový elektrický taxík pro Londýn

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Až dosud byly tyto taxíky poháněné naftovými motory. Nyní ale přichází nová generace, která sází na alternativní pohony. Výrobce, kterým je britská společnost London Taxi Company, tak reaguje na ustanovení, které předepisuje, že od roku 2018 musí být nové vozy taxi v Londýně schopny bezemisního provozu.

Firma, která od roku 2013 patří stejně jako výrobce osobních aut Volvo do čínského koncernu Geely, tuto změnu symbolicky zdůrazňuje přejmenováním. Od září mění název na LEVC, což je zkratka označení London EV Company (volně přeloženo londýnská společnost pro elektromobily).

Reklama

Ačkoliv projekt financují Číňané, design vznikl v Barceloně a techniku poskytlo Volvo. Taxíky se navíc budou vyrábět v nové továrně přímo v Británii – půjde o první výrobní závod v zemi, který produkuje výhradně auta s elektrickým pohonem. Investice ve výši 325 milionů liber, tedy zhruba 10 miliard korun, přinesla tisíc nových pracovních míst a výsledkem je továrna s roční kapacitou 20 tisíc aut.

Fotogalerie

Ambiciózní prodejní cíl je odvozen od dvou skutečností. Jednak bude na rozdíl od stávající praxe LEVC nabízet své taxíky po celém světě a jednak se dá očekávat nárůst odbytu přímo v Británii. Součástí nových pravidel je totiž také omezení maximálního věku vozů v taxislužbě na 15 let. Ony slavné FX4, které jsou dnes staré dvacet a více let, to tak mají již nyní spočítané a jejich provozovatelé je musí urychleně začít vyměňovat za elektrické TX.

Prodej oficiálně startuje v srpnu a první kusy vyjedou do londýnských ulic v říjnu. Výrobce ale už nyní sbírá předběžné objednávky – víme tedy, že prvních 225 kusů zamíří do nizozemského Rotterdamu.

Nový elektrický taxík pro Londýn
Nový elektrický taxík pro Londýn

O pohon se starají elektromotory, které bez dobíjení baterií ujedou 112 km. A až elektřina dojde, nové taxi se nezastaví – v záloze má benzinový tříválec 1,3 litru od Volva, který slouží jako generátor a dokáže baterie dobíjet za jízdy. S jeho pomocí se dojezd prodlouží na více než 600 km, což dle slov výrobce stačí k cestě z Londýna do Edinburghu nebo Paříže. Podstatou ale je jízda na elektřinu, proto britská města v čele s Londýnem, Birminghamem a Coventry investují 14 milionů liber (400 milionů korun) do vybudování několika set veřejných rychlonabíječek.

Kromě čistšího vzduchu ve městech, odkud postupně zmizí naftové taxíky, má elektrické TX přinést také nižší náklady na provoz. Výrobce tvrdí, že úspora činí 100 liber týdně. Pokud se potvrdí, že cena nového vozu bude okolo 50 tisíc liber (necelých 1,5 milionu korun), tedy zhruba o sedm tisíc výše než u stávajícího naftového modelu, vyšší výdaj za pořízení elektrického taxi by se měl provozovateli vrátit už za rok a půl.

Chystané londýnské taxi Metrocab
Chystané londýnské taxi Metrocab

Konkurenční taxi firmy Metrocab

Model TX od LEVC ale není jediným elektrickým taxi na trhu. Už od startu mu konkuruje firma Metrocab, která dříve vyráběla méně známé hranaté taxíky. Po deseti letech vývoje předloni představila elektromobil New Metrocab, který pohání dva elektromotory o výkonu 50 kW s litrovým benzinovým motorem v roli záložního generátoru. Masového rozšíření se tento taxivůz pro šest pasažérů zatím nedočkal, nové předpisy mu ale hrají do karet stejně jako elektrickému TX.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

53 příspěvků v diskusi

Reklama